Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Sluta dömma

Anonym (jaha) skrev 2023-04-05 14:35:55 följande:
    Så det är bara människor som sviker och ljuger som är gjorda av kött och blod menar du? Vad är övriga gjorda av då, plast?

Ja det är nog bästa att lägga ner nu för dina argument blir bara tunnare och tunnare.
    Diskussionen har svängt från "man ska inte döma otrohet på internet" till "svartsjuka är dåligt och obefogad IRL", för att få folk att kasta mindre "sten" på internet?
    Aviga skrev 2023-03-29 23:07:28 följande:
    [...]
    I ett kärleksfullt förhållande är man öppen och tillåtande. Man behöver inte ljuga om sina snedsteg och misstag.  Man kan berätta om en otrohet utan att hela ens liv rämnar. 

Så ser mitt resonemang ut
    "higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)? following infidelity."

Förutsägbart men intressant, ju mer oengagerad man är i relationen man är ju lättare tar man på otrohet, det är också en riskfaktor för sämre relation och att man själv är otrogen.
    Är man inte lagd åt poly hållet ska man nog vara försiktig med att skryta om hur duktig man varit på att gåsa av sej partnerns otrohet.
    Aviga skrev 2023-03-29 23:07:28 följande:
    Du får tro att otrohet är det värsta som kan hända i en relation.[...]

"Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them."
    A recent (2022) study from Germany sought to provide answers. The researchers used a nationally representative sample of over 12,000 German adults, followed for up to 12 years (between 2008 and 2020) to examine the relationship dynamics around infidelity. The researchers documented over 1,000 infidelity events in their sample.
    [...]
    Fourth, with few exceptions, relationship recovery post-infidelity is difficult. "Neither victims nor perpetrators seemed to bounce back to their initial levels of relationship well-being. However, a more consistent socialization pattern emerged with respect to personal well-being: Both victims and perpetrators experienced a gradual increase in life satisfaction and self-esteem in the years following the event."

In other words, individuals may recover more easily from infidelity than do relationships. Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them.

Fifth, the authors used their data to test competing theories of post-infidelity behavior. On one hand, the "investment model" predicts that high-commitment partners will be more likely to forgive their partners, as they are more willing to invest in relationship maintenance. On the other, expectancy violation theory argues that highly committed individuals will be less likely to forget and forgive, because their disappointment at their partner's violation would be stronger than that of less committed individuals.

The authors' data provide support for the latter. They note: "Consistent with the expectancy violation theory, higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)? following infidelity."

www.psychologytoday.com/ca/blog/insight-therapy/202212/why-women-may-not-always-feel-so-bad-about-cheating
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-04-14 22:40:04 följande:
    Vi kan ta diskussionen om Etik och Moral i en annan tråd. här är den OT

Här diskuterar vi varför ni är så snara att fördöma de som beskriver sina otrohetsrelationer.  Om något borde ju dessa berättelser tjäna som avskräckande exempel. Ingen som läser dessa trådar och inlägg blir det minsta uppmuntrad till att medverka i otrohet.  Så varför dessa rysliga fördömande kommentarer och inlägg ?  
    "Vi kan ta diskussionen om Etik och Moral i en annan tråd. här är den OT"

"Intressant tråd... Hum...  "Den som är utan synd kasta första stenen" lärde jag mig i söndagsskolan en gång i tiden"

OT?
    Aviga skrev 2023-04-05 23:33:11 följande:

Tror att vi kommit en bra bit från TRÅDEN  där TS bad att vi skulle behandla de som skriver om otrohet på ett värdigt sätt utan personliga påhopp.

Frågan borde nu vara varför kan inte dessa få skriva om sina erfarenheter likaväl som de som drabbats av en otrogen partner. Den otrogna partnern verkar få säga sitt men den som någons partner varit otrogen med får inte höras. Varför är det så?
    Kan det vara så att det är lättare att gå på den svagaste?

Ja, frågan infinner sig, åtminstone hos mig

Du har själv dragit tråden OT och gjort personliga påhopp.
    Aviga skrev 2023-04-14 17:21:48 följande:
    Ser att du citerar Wikipedia smile1.gif men det räcker inte att du härleder ordet MORAL om du inte förstår innebörden och hur det används. Etik och MORAL hör ihop genom att Etiken ställer upp ramarna och MORAL beskriver handlingarna

För att påstå att någon har DÅLIG/LÅG MORAL innebär att man handlar i strid mot sin etik.  

Eftersom tråden handlar om vi har rätten att döma en människa för något han/hon skriver om så anser i alla fall jag att moralen ilgger i att han/hon måste få berätta sin historia utan att bli fördömd. 

Tråden handlar inte om huruvida otrohet är omoraliskt eller ej 

du lever inte upp till dina moralpredikningar i tråden du predikar...
    Aviga skrev 2023-04-13 20:09:19 följande:
    Om ALLA har rätt att fördöma andras åsikter så tar jag väl tillfället att i yttrandefrihetens namn fördöma den trångsynta åsikter som präglar inlägg som dina, där du angriper andras moral.  

När det gäller otrohet är det alltid en katastrof i ett förhållande men det är upp till de inblandade att reda ut och förhoppningsvis komma vidare. Det hjälper inte att utomstående fördömer.

Sist men inte minst ALLA håller inte med dig 

Kan man bortse från auktoritetsargumentet "kristen etik" och moral när du har bevisat att det är inget du lever upp till?

• ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-04-15 11:28:12 följande: #274
    Ber så mycket om ursäkt om jag gjort personliga påhopp.  Du kanske kan visa på vart jag gjort "påhopp:en" så jag förstår vad som är vad.

Det samma gäller vart jag skulle ha dragit tråden OT ? 

Var i tråden predikar jag?
    Det är inte min mening att predika någonting. Vill bara att vi ska följa tråden

Hoppas du inte blivit alltför kränkt av mina inlägg
    "Var i tråden predikar jag?"
    Aviga skrev 2023-03-25 19:04:37 följande: #

Intressant tråd... Hum...  "Den som är utan synd kasta första stenen" lärde jag mig i söndagsskolan en gång i tiden. Om det nu är så att vi utgår från den kristna etiken så är det fel att fördöma andra. 

I bibelns exempel handlade det om en kvinna som just begått äktenskapsbrott. I den kristna etiken anser man att eftersom kvinnan vet att hon gjort och vet att hon syndat så är detta straff nog.

Moralen är att bara den som aldrig själv syndat på något sätt , alltså är fri från synd har lov att kasta stenen.  Observera man talar om alla former om synd, som högmod, lögn, stöld mm

Med detta följer att om du någonsin syndat mot de 10 budorden har du ingen rätt att klandra en annan syndare (oavsett synd).

Vet inte om detta är till hjälp för någon.?

Aviga skrev 2023-03-25 22:26:20 följande: #34
    Inlägget talar om att döma människor och hur man ser på detta ur ett kristet etiskt perspektiv. Att vara otrogen är inte ett brott och att blanda in dödstraff i det hela är helt befängt.  Jag kunde lika gärna ha tagit upp "om din fiende slår dig, vänd då andra sidan till"   Moralen i det hela är att hårda ord och fördömande av sina medmänniskor skapar inget positivt. Hindrar ingen från att vara otrogen.

Aviga skrev 2023-04-13 19:20:21 följande: #264
    Tror att det är väldigt svårt att avgöra vilken sorts moral jag och andra här på tråden har. 

Jag har ingen aning om hurdan din moral står sig i förhållande till min och andras. 

Men vad jag kan gissa mig till är att det finns de här på tråden som verkligen snöat in på otrohet. 

Om ni blir saliga på er tro så är det väl bra för er. Men ni måste acceptera att det finns andra ståndpunkter i frågan. 

Ni har inte rätten att fördöma andras åsikter
    det haltar lite med:
    Aviga skrev 2023-03-25 23:30:16 följande: #36
    Enkelt. Att fördöma sina medmänniskor för deras tillkortakommanden bidrar inte till något positivt.

Tror inte att någon lägger upp en tråd här för att bli dömd. Däremot har de kanske ett problem de önskar få hjälp med. Har man ingen hjälp att erbjuda bör man inte engagera sig i tråden. 

I de fördömanden jag läst hänvisar man ofta till etik och moral.  Men vilken etik och moral? Naturligtvis kan man utveckla en egen etik och moral men då kan man väl knappast vänta sig att resten av samhället ska följa den.

Tycker att FL utrycker det bra när man talar om att inläggen bör vara skrivna som vi normalt samtalar med varandra. Jag har svårt att tro att särskilt många skulle vara så fördömande om de samtalade med en helt främmande person.

Det är när fördömande inlägg ger näring åt hat som problem uppstår. Man kan se hur inläggen och svaren föder varandra med hatfulla kommentarer. 

Aviga skrev 2023-04-14 14:31:03 följande: #269

Nu måste jag lägga mig i !

Vill påminna om att råden handlar om fördömande av dem som skriver om sin otrohet. Den handlar inte om otroheten i sig.

Det förs diskussioner om huruvida moral är subjektivt eller inte.
    Naturligtvis är den subjektivt.

Det finns ingen objektiv moral eftersom moralen påverkas av situationen man befinner sig i, religionen man tillhör mm.

Kan man säga att det finns en generell moral? Knappast. Vår moral säger vi ska inte döda, ändå används dödsstraff i många länder. dock inte i Sverige. Det krigas förfullt i Ukraina, soldater dödar varandra och civila.

Att jämställa otrohet med misshandel är inte acceptabelt. Misshandel är en brottslig handling. Det är inte brottsligt att vara otrogen, i alla fall inte i Sverige

"Du kanske kan visa på vart jag gjort "påhopp:en" så jag förstår vad som är vad."
    Aviga skrev 2023-04-05 12:21:30 följande: #246
    Tror du behöver prata med någon i verkliga livet

Aviga skrev 2023-04-05 14:10:23 följande: #248
    Nu är du ute och cyklar. Ta dig ut i verkligheten. Prata med verkliga människor av kött och blod, Så skulle du må bra mycket bättre.

Nu har jag pratat färdigt med dig

Önskar dig lycka till i livet

Aviga skrev 2023-04-13 18:50:23 följande: #262

ibland blir man bara lessen när man läser dömande inlägg från, vad jag antar vara människor utan empati och inlevelseförmåga. 

Att otrohet är ett så känsligt ämne kanske beror på att det är så väldigt vanligt och så skambelagt. 

"Det samma gäller vart jag skulle ha dragit tråden OT ? "

Du började med det när du spånade på varför dina meningsmotståndare tycker som de gör
    Aviga skrev 2023-03-29 00:28:09 följande: #180

Har en trolig förklaring till varför otrohet väcker så våldsamma känslor hos en del. Jag tror att det finns de som tror på det perfekta livet, perfekta människor och sist men inte minst på kontroll.

Vid en otrohet bryts alla tre grundteserna. Otrohet bevisar nämligen att man aldrig kan kontrollera sin partner till 100 % och bevisar att partner inte är perfekt och att relationen inte är perfekt. Man har helt enkelt mist kontrollen över sitt liv.

Majoriteten av oss tar otrohet för vad det är och hanterar det på samma sätt som andra kriser i relationen.

Aviga skrev 2023-03-29 23:07:28 följande: #207
    Men snälla nån.... Det är vad jag tror. Du får tro vad du vill. Du får tro att otrohet är det värsta som kan hända i en relation. Min och många andras erfarenheter är en annan.  Jag försökte förklara varför jag tror att ex du blir så väldigt upprörd av otrohet. Jag säger inte att viljan att ha kontroll är huvudorsaken, men jag tror att det är en av dem.

Om någon skulle fråga mig vad jag tror orsakar våld mot kvinnor i nära relationer skulle jag säga ogrundad svartsjuka och ogrundad inbillad otrohet.  Detta vet jag en hel del om. Det handlar bara om kontroll inte om kärlek

I ett kärleksfullt förhållande är man öppen och tillåtande. Man behöver inte ljuga om sina snedsteg och misstag.  Man kan berätta om en otrohet utan att hela ens liv rämnar. 

Så ser mitt resonemang ut
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-04-15 17:49:46 följande:
    Har nu tagit bort de inlägg du kommenterat
    Ber om ursäkt om de upplevts som personliga påhopp

Kommer att vara mer försiktig med vad jag skriver i framtiden
    Du frågade, jag svarade men jag tycker det är onödigt att radera dem. Är inte så oskyldig själv.
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-17 10:54:54 följande:
    Japp och Etik säger INTE att var och en hittar på sina egna moraliska regler lite som de känner för och alla andra måste acceptera det. Etik och Moral är FORTFARANDE något som sätts av samhället, inte av individen.

Det blir inte ok att bete sig som ett svin bara för att man sen hävdar att det minsann lirar med ens alldeles egna moraliska principer som gäller just för tillfället.

Japp och eftersom folk smyger med sin otrohet så är det ju uppenbart att de handlar både mot sin egen och andras moraliska principer för hade man trott att det man gjorde var rätt så hade man ju varit öppen med det. Och då blir det ju lite smått patetiskt när man sitter och gnäller över att andra fördömer deras agerande för det blir ju lite som att säga "jag vet redan att det jag gör är fel men jag gillar bara inte att få höra det av andra"

Om rätten att fördöma omoraliska handlingar existerar så är det ju helt på sin plats att människor som berättar om sina otroheter blir fördömda eftersom det är en omoraliska handling, och det du argumenterar för är att rätten att fördöma omoraliska handlingar inte ska få existera vilket strider mot både yttrandefriheten och etik. 
    Om rätten att fördöma omoraliska handlingar existerar existerar också objektiv moral, det är meningsmotståndaren som har subjektiv moral och behöver lära sej att folk tycker olika, man får också fördöma meningsmotståndarens åsikter.
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-04-17 11:12:33 följande:
    Tänker inte debattera etik och moralbegreppen med dig i denna tråd. Men gör det gärna i en ny tråd.

Du anser dig ha rätten att fördöma andra eftersom du anser dig besitta högre moral än de flesta.   Behöver det sägas mera?
    Du har tagit dej rätten att bestämma att man inte får fördöma andras åsikter, det gäller också "alla former om synd", om man själv inte är fri från synd men du får fördöma andras åsikter, är du helt från från synd eller står du över dina regler för att du är du?

Du kritiserar OT och personangrepp och låtsas vara helt omedveten om att du gjort samma sak själv.

"Du anser dig ha rätten att fördöma andra eftersom du anser dig besitta högre moral än de flesta."
    Det stämmer på dej också.

• ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 11:38:11 följande:
    haha, ja för otrohet är ju aldrig ett val utan något man "tvingas" till av en illvillig partner Drömmer

Grattis till din nyttomoral, måste vara väldigt praktiskt att kunna skylla allt på andra.
    "den illvilliga"...det var ju inte bara dömade, det verkar som ljugandet fortsätter.
    jag tror någon försöker vinna med omvänd psykologi.

• ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 13:00:58 följande: #292
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #291
    "den illvilliga"...det var ju inte bara dömade, det verkar som ljugandet fortsätter.
    jag tror någon försöker vinna med omvänd psykologi.
    Omvänd psykologi, snacka person istället för sak, projicering, rationalisering, halmgubbar, dubbelmoral, försöka tysta meningsmotståndare, försöka styra diskussioner, etc, etc...det verkar inte finnas någon ände på kreativiteten när det gäller att slippa ta ansvar för sina handlingar/åsikter Drömmer
    Om syftet med tråden var att ändra min åsikt men inte med omvänd psykologi så förstår jag inte hur man tänkt.

• ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 17:20:04 följande: #295
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #294
    Om syftet med tråden var att ändra min åsikt men inte med omvänd psykologi så förstår jag inte hur man tänkt.

Jag tror syftet med tråden är de gamla vanliga "jag vill kunna bete mig som ett svin men slippa kritik för det" Flört
     det är grövre saker än kritik i TS
  • ClumsySmurf
    Anonym (Piggsvin) skrev 2023-04-19 06:36:46 följande:
    Rätt mycket i livet är egoism, få personer lever bara för andras skull.

Min partner har givetvis rätt att vägra vissa saker inom sex, men jag kanske inte är beredd att ge upp dem för resten av livet för det.

Är det verkligen mer egoistiskt att träffa någon ett par gånger för att fylla det behovet än att bryta sönder hela tillvaron med barn, ekonomi, älskat boende osv. för den andre?

Jag hade hellre gett min partner den friheten och fortsatt ihop.
    Att välja att skaffa familj med någon man inte är sexuellt kompatibel med  och sen använda det som ursäkt för att knulla andra är väldigt egiostiskt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 17:50:36 följande:
    Ja visst är det lustigt det där....

Att kritisera svek och lögner är oförlåtligt, förbjudet och något man inte behöver ha någon som helst förståelse för. Men att svika och ljuga är däremot fullt acceptabelt och något man måste ha acceptans och förståelse för.

Andra människor måste ha massor med empati och förståelse för otrogna människor men otrogna människor behöver inte ha empati och förståelse för andra.

Egoismen går som en röd tråd genom diskussionernaFlört
    Det verkar som de otrogna inbillar sej att de är mest omtänksamma och moraliskt överlägsna.
    Verkar inte som att någon försöker argumentera för TS sak eftersom dumma argument har motsatt effekt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (omöjligt ämne här) skrev 2023-04-19 10:37:36 följande:
    Sluta dömma

hoppar rakt in i tråden

Det finns ett sånt överskott av bittra, skadade offer här att ett nyanserat samtal runt otrohet är en omöjlighet. Man kan tycka vad man vill om det men detta är faktum.

Så fort frågan kommer upp finns ett antal (många) som tar det personligt, som ser det som ännu en personlig kränkning. Topplocket går oftast redan i första meningen och det är omöjligt att se, förstå och acceptera att livet, relationer kan se olika ut för olika individer.

Allt handlar om MIG och JAG måste nu få upprättelse.

Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal2Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal

"Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal"

Kanske det men den som börjar med "överskott av bittra, skadade offer" kan omöjligt själv vara intresserad ett sansat samtal sansat samtal (topplocket går oftast redan i första meningen)
    Är detta inlägg också något försök till omvänd psykologi?

• ClumsySmurf
    Anonym (Piggsvin) skrev 2023-04-19 19:10:39 följande:
    Du förutsätter då att man inte utvecklas sexuellt över en livstid, och jag är ledsen men det stämmer bara inte. Dock krävs kanske lite fler år på nacken och en riktigt lång relation för att inse detta.

Man kan ha ett bra samliv i vardagen men kanske bara har ett bredare spann av saker man vill göra sexuellt, och partnern är inte öppen för det alls.
    är det du som förändrats och sen tycker att det är rätt att knulla med andra för att partnern inte utvecklats lika så är du egoisktisk.

• ClumsySmurf
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-22 23:26:25 följande:
    Först av allt vill jag bara säga att jag inte är ute efter att vinna någon diskussion här utan avsluta mitt engagemang i tråden och kanske på FL.

Jag tycker inte att man kan tolka tråden på annat sätt än vad som står i rubriken   " Sluta döma" Det kan väl inte tolkas på så många sätt? 

Därefter beskriver TS hur hen försökt göra inlägg i trådar som behandlar otrohet men blivit påhoppad och moraliskt ifrågasatt. 

Hen ställer då frågan varför dessa påhopp sker.

Som jag tidigare sagt så handlar det inte om åsikter om otrohet isig utan om att ha annan åsikt än att otrogna är svin som knullar runt.  Så det handlar om att kunna ha en annan åsikt än att automatiskt fördöma personer som varit/är otrogna.

Jag tänker inte ge någon åsikt i frågan om otrohet är svinaktigt eller ej.

Jag fördömer ingen men jag tycker inte om när man inte låter alla komma tilltals i en fråga. 

Att tillrättavisa är väl starkt ord jag skulle istället såga att jag KRITISERAR sättet som "hoppar på personer med annan åsikt på"

Jag är ingen MODERATOR utan en medlem som blivit TRÖTT på att man inte i vanlig samtalston kan diskutera utan att automatiskt kritiseras för min moral.

Du skriver att du personligen tycker att det är helt ok att fördöma svinaktigt beteende. MEN på forum som det här händer det ju ingenting INGEN ÄR VÄL OTROGEN HÄR.

Det skrivs om otrohet här eftersom det är ett vanligt relationsproblem i verkliga livet.  Det skrivs här eftersom det är svårt att tala med andra om. 

Jag hoppas att det blir bättre. Själv har jag tröttnat
    "Du skriver att du personligen tycker att det är helt ok att fördöma svinaktigt beteende"

Det tycker jag också och är mer intresserad av en diskussion om när det är ok och det är onödigt, du har inte gjort det men en av anledningarna till att såna här diskussioner spårar ur är att "man ska aldrig kasta sten" sidan är gör det de kritiserar det blir för uppenbart att det handlar om ensamrätten att döma och hoppa på samtidigt som man sitter på en hög häst och låtsas att man står över det så det är lätt att få intrycket att syftet med "inte kasta sten" diskussionen inte är att få folk att "kasta mindre sten" det är att få "kasta sten"

• ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-24 11:29:46 följande:
    Jag har förstått vad du tycker, det du verkar ha svårt att ta in är att vad just du tycker inte är inte facit för alla.

Japp, du kritiserar gärna de som kritiserar otrohet men verkar inte riktigt vilja förstå dubbelmoralen i att säga att andra inte får kritisera men du får det.

Ja, du är trött på samtalstonen och andra är trötta på dåliga ursäkter för svek och lögner. Vad är det som gör just din trötthet mer värt än andras?

Ja folk skriver om otrohet här, men alla har inte samma åsikter om otrohet. Och du verkar ha lite svårt att acceptera att även åsikter du inte delar ska få förekomma.

Ja, de här konversationen är onekligen tröttsam och dessutom meningslöst för som jag skrev förut. Folk kommer inte sluta kritisera svinigt beteende bara för att de som beter sig svinigt inte gillar det.
    Jag tycker inte det är någon dubbelmoral i att kritisera utan att göra det man kritiserar.
Svar på tråden Sluta dömma