Sluta dömma
Men detta med att man inte har möjlighet att avstå om man är säker på att det aldrig kommer att komma fram köper jag inte.
Man har alltid et val.
Man kan alltid välja att avstå om man inte vill riskera att det kommer fram och att man förlorar det man har.
Många otrogna vill nog gärna tro att det aldrig kommer att komma fram.
Trots det så blir de ändå avslöjade.
Så man kan aldrig vara helt säker på att det aldrig kommer fram.
Det finns inga garantier för det precis som med andra saker man försöker dölja.
Som någon skrev tidigare så lämnar du faktiskt en del öppet för tolkning.
Som i detta svar till mig:
"Jag kan inte se VAD som är så allvarligt, vilken allvarlig konsekvens det får för mig, och därför önskar jag att du eller någon annan på saklig grund kan förklara det för mig."
Om du med detta intye menar att det är så allvarligt om det inte kommer fram så får du gärna förtydliga dig.
Du skriver vidare att du strävar efter att inte göra egna tolkningar.
Men ändå så tolkade du det jag skrev om min upplevelse som att jag valde att låta det påverka hela mitt liv och inte göra något åt det.
Det är väl en egen tolkning om något?
Jag har aldrig sagt att man inte har möjlighet avstå.
Tvärtom påpekar jag alltid att man gör ett eget val om man är otrogen och att man alltid är ansvarig för sina egna val.
De som skyller ifrån sig och som skyller på allehanda olika yttre omständigheter brukar jag helt avfärda med att alla alltid har möjlighet fatta sitt eget beslut att avstå.
Molly, där är du och jag helt överens!
Men däremot anser jag att de flesta som blir avslöjade av tillfälligheter eller på något annat relativt enkelt sätt själva väljer att agera på ett sådant sätt att de blir avslöjade.
Jag tror att det är mycket vanligt att man, medvetet eller omedvetet, vill bli avslöjad för att få ett avslut på relationen eller för att göra en tydlig markering eller för att få till en förändring. Eller så väljer man att agera obegåvat och slarvigt för att man av ett eller annat skäl tycker att det kan kvitta om man blir avslöjad.
Detta grundar jag bl a på att flera undersökningar visar att en av de vanligaste svaren om orsakerna till otrohet anges vara att man vill få slut på förhållandet.
Det är visat många gånger att om man verkligen lägger sig vinning om att agera medvetet, väljer rätt tillfälle och rätt person, om man använder god begåvning för att undvika att bli avslöjad, så kan man med full säkerhet, eller näst intill full säkerhet, undgå att bli avslöjad.
Särskilt under förutsättning att man är noga med att välja att avstå i de fall där förutsättningarna för att undgå att bli avslöjad inte är är helt rätt. Men detta att välja att avstå om tillfället inte är det bästa kan vara svår att leva upp till för många otrogna, trots att detta är det säkraste sättet att undgå att bli avslöjad.
Att jag ber om att få förklarat för mig på saklig grund VAD du eller någon annan anser det skulle medföra för allvarliga konsekvenser för mig innebär ju inte att jag har satt någon värdering eller angivit om just jag anser att själva handlingen med otrohet är allvarligt eller inte.
Det kanske går att missförstå det jag skriver, men jag klarar inte att uttrycka det tydligare.
För mig är det tydligt att jag vill få KONSEKVENSERNA av handlingen förklarade för mig och få förklarat för mig vilka allvarliga konsekvenser det i sak skulle innebära för mig.
Men jag har i det här sammanhanget inte uttalat mig ifall jag tycker att handlingen/otroheten i sig är allvarlig eller inte.
Allt annat är bara missförstånd eller det som du själv väljer att tolka in i det jag skriver.
Jag har absolut inte tolkat in att just du skulle ha låtit hela ditt liv påverkas.
Om jag har gett intryck av att jag menade dig personligen så ber jag återigen om ursäkt. Det var mycket slarvigt av mig.
Jag menar att vi människor i allmänhet har möjlighet att göra ett medvetet val att hantera våra känslor på ett sådant sätt att vi inte låter en sådan händelse påverka oss för resten av våra liv.
Jag menade absolut inte bokstavligen du som person.
Hoppas du kan godta min ursäkt och mitt förtydligande?
Och hoppas också att min strävan att svara på frågor, att förklara, att vara saklig och att försöka vara tydlig uppmärksammas och uppskattas.