-
Meddelande borttaget
-
Svartsjuka och otrohet hör ihop, eftersom svartsjukan i grund och botten är rädsla för att bli lämnad och/eller bedragen.Anonym (Perka) skrev 2023-03-29 23:13:31 följande:Det låter som att du tycker svartsjuka är värre än otrohet, och att misshandlade kvinnor får skylla sig själva.
Men du kanske bara uttrycker dig otydligt?
Jag har sett med egna ögon vad svartsjuka kan resultera i och det är inte vackert det är rent fruktansvärt.
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt men timmen är sen och knoppen trött -
Svartsjuka och otrohet hör ihop, eftersom svartsjukan i grund och botten är rädsla för att bli lämnad och/eller bedragen.Anonym (Perka) skrev 2023-03-29 23:13:31 följande:Det låter som att du tycker svartsjuka är värre än otrohet, och att misshandlade kvinnor får skylla sig själva.
Men du kanske bara uttrycker dig otydligt?
Jag har sett med egna ögon vad svartsjuka kan resultera i och det är inte vackert det är rent fruktansvärt.
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt men timmen är sen och knoppen trött -
Vad får du balkonger och höjder ifrån?Anonym (jaha) skrev 2023-03-31 14:45:38 följande:Så om du är rädd för höjder så är det ditt fel att nån idiot puttar ner dig från 10 meters höjd, för rädsla för höjder och att putta ner folk från höjder mot deras vilja hör ihop och personen som puttade ner dig kunde inte alls valt något annat.
Hur får du ihop det där?
Om du inte vet vad svartsjuka är kanske du skulle kolla upp det lite först.
Självklar har inte den som är utsatt för svartsjuka någon som helst skuld i att bli nedknuffad från en balkong.
Mord är alltid mord -
Ett litet förtydligande svartsjuka är en rädsla för att bli bedragen.Aviga skrev 2023-03-29 23:50:04 följande:Svartsjuka och otrohet hör ihop, eftersom svartsjukan i grund och botten är rädsla för att bli lämnad och/eller bedragen.
Problemet är väl tvåsidigt. Det är inte ovanligt att svartsjuka individer själva är otrogna sina partners. Att vara obefogat svartsjuk kan utsätta relationen för så mycket stress att partnern faktiskt tillslut blir otrogen.Anonym (Äckligt) skrev 2023-03-31 23:56:51 följande:Ja, och hen menar att höjdskräck är en rädsla för höjder, förtjänar då den höjdrädda personen att bli utsatt för sin skräck?
Svartsjuka är som du ju själv skriver, en rädsla att bli bedragen.
Förtjänar då den svartsjuka att bli utsatt för sin skräck?
Hänger du med?
Jag kan inte i något fall se att svartsjuka skulle tillföra något i en relation. Det finns de som misstar partnerns svartsjuka som ett bevis för kärlek, detta får de förr eller senare bittert ångra. -
Vore intressant vilken definition du har av svartsjuka?Anonym (jaha) skrev 2023-04-02 16:32:59 följande:Det beror ju på vad som orsakat svartsjukan, anledningen till svartsjukan hos individer som själva bedrar sin partner är pga "så som man känner sig själv känner man andra"... dvs falska och egoistiska människor vill gärna tro att alla andra är lika falska och egoistiska som dem för att normalisera och rättfärdiga sitt beteende så en falsk och egoistisk person kommer projicera sina ena briste rpå sin partner.
Om "svartsjuka" tillför något eller ej beror på hur man definierar det. Vissa människor verkar ha en väldigt snäv definition av svart sjuka och menar att allr som inte innebär fullt frihet att göra precis som man vill oavsett hur det påverkar ens partner är detsamma som "svartsjuka". Att stå upp för sig själv när ens partner kliver över gränsen och beter sig egoistiskt/respektlöst är inte svartjsuka, det är något alla borde göra.
Ge gärna exempel så att jag förstår -
Eftersom det råder begreppsförvirring kring vad svartsjuka är så länkar jag till Psykologi guiden, Där hittar ni information om både rationell och irrationell svartsjuka.
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/relationer/svartsjuka
-
Eftersom det råder begreppsförvirring kring vad svartsjuka är så länkar jag till Psykologi guiden, Där hittar ni information om både rationell och irrationell svartsjuka.
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/relationer/svartsjuka
-
Svartsjuka kan aldrig vara en tillgång i ett förhållande !Anonym (Trippelliv) skrev 2023-04-03 10:40:48 följande:
Enligt psykologer och de som studerar ämnet på akademisk nivå.
Svartsjuka är fortfarande samma känsla oavsett om den beror på inbillning eller riktig otrohet.
Till en viss liten grad är svartsjuka något bra då den visar att man tycker om sin partner och det gör en mer engagerad i sitt förhållande.
Om ena parten i ett förhållande är oengagerad blir relationen knappast bättre av lite svartsjuka.
Hur resonerar du ?