Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Sluta dömma

Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:47:54 följande:

Gällande statistik: 
    min uppfattning är att det finns ingen säker statistik gällande det här ämnet. Jag har heller aldrig sett någon som har velat påskina att det skulle finnas någon säker statistik.

Jag förutsätter att otrohet rent generellt är vanligare än vad någon statistik visar, vilket jag grundar bl a på att med en rimlig sannolikhetsbedömning så är det väldigt många som aldrig blir kända, enligt mig sannolikt de flesta.
    Medan de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända.

Jag har under många år samtalat med flera som yrkesmässigt arbetar med relationer och problem i dessa, och jag har en närstående som arbetat med detta i snart 40 år.
    Gällande statistiken och att den sannolikt visar alltför få så är i stort sett alla överens om detta.

En del av det jag beskriver i övrigt har jag också hämtat från erfarenheterna som dessa yrkesverksamma personer har samlat på sig,
    och en del har jag bl a hämtat från mina egna mångåriga studier i ämnet.

Vad dessa personer säger och hur du tolkar det är inte nödvändigtvis samma sak och med tanke på hur du förhåller dig till sanningen så är det snarare högst tveksamt. 

Dina egna subjektiva tolkningar av vad dina påstådda vänner sagt duger inte som fakta... du förstår.. det räcker inte med att slänga in hänvisningar till påstådda "yrkesfolks" åsikter i rena spekulationer för att det ska uppfattas som fakta för det är ju i praktiken inget annat än samma sak som att säga "jag hörde nån som sa att...."
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 18:10:53 följande:
    Jag har visat stort tålamod och jag har på ett seriöst sätt försökt att besvara dina inlägg så sakligt som jag har kunnat.
    Men det här inlägget väljer jag av uppenbara skäl att inte besvara.

Ditt sätt att uttrycka dig till och om andra människor förstör tråden och gör så att andra medlemmar inte ens vill delta i tråden.

Skärp dig om du vill föra ett resonemang med mig.

Om du inte klarar att skärpa dig så tycker jag att du ska lämna tråden till dess du kan delta i resonemangen, och bemöta andra människor, på ett åtminstone någorlunda normal sätt.

På FL:s Säkerhet och regler står att läsa bl a:

"Det skal vara trevligt att umgås på FamiljeLiv.se

För att alla ska trivas på vårt community gäller vissa regler hos oss. Du hittar alla användarvillkor här.

Men egentligen är det inte så märkligt. Det handlar om vanlig enkel hyfs. Och att bemöta andra som du själv vill bli bemött. Rätt enkelt, eller hur?"

Försök åtminstone att leva upp till detta.
    Om du inte vill göra det så bör du ta konsekvenserna och lämna tråden och FL, till dess du klarar att följa reglerna.

Jag för ett sakligt resonemang med dig, dina argument ÄR väldigt lika de man ser hos människor med personlighetsstörningar, exakt samma förhålliningssätt till sanningen, lögner och manipulation, det är ju inte direkt någon nyhet. Att du sen inte gillar att det tas upp betyder ju inte att det inte stämmer.

När du ändå är inne och lusläser regler, vad står det om att propagera för lögner och manipulation?

Som sagt, det är väldigt lustigt hur selektivt känsliga vissa människor kan vara.. Att ljuga för och manipulera andra människor är helt ok, men att säga att en persons värderingar är sjuka är tydligen oförlåtligt Drömmer
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-03-28 18:32:36 följande:
    Tittade in på tråden jag tidigare lämnat och blev förfärad!! Den är ju ännu mer depraverad och verklighets frånvänd än tidigare. 

Ännu en tråd som förstörts av illasinnade. 

Personligen förstår jag inte vad man kan få ut av att bete sig på detta sätt. Möjligen är det maktbegär
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 18:28:47 följande:
    Som sagt, det är väldigt lustigt hur selektivt känsliga vissa människor kan vara.. Att ljuga för och manipulera andra människor är helt ok, men att säga att en persons värderingar är sjuka är tydligen oförlåtligt Drömmer

Och här har vi ännu ett exempel på selektiv känslighet

Att bedra andra, delta i att bedra andra, ljuga för andra och manipulera andra är helt ok och inte alls illasinnat, men att tycka någons värderingar är sjuka är illasinnat
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 18:35:20 följande:
    Var skulle jag ha sagt något om att det är fakta?
    Nu ljuger du ju igen, och avslöjar dig själv igen.
    Gösses, det här blir ju bara mer och mer bisarrt 
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-03-29 23:50:04 följande:
    Svartsjuka och otrohet  hör ihop, eftersom svartsjukan i grund och botten är rädsla för att bli lämnad och/eller bedragen. 

Jag har sett med egna ögon vad svartsjuka kan resultera i och det är inte vackert det är rent fruktansvärt.

Ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt men timmen är sen och knoppen tröttSpöke
    Så om du är rädd för höjder så är det ditt fel att nån idiot puttar ner dig från 10 meters höjd, för rädsla för höjder och att putta ner folk från höjder mot deras vilja hör ihop och personen som puttade ner dig kunde inte alls valt något annat.

Hur får du ihop det där?
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-01 14:47:10 följande:
    Problemet är väl tvåsidigt. Det är inte ovanligt att svartsjuka individer själva är otrogna sina partners. Att vara obefogat svartsjuk kan utsätta relationen för så mycket stress att partnern faktiskt tillslut blir otrogen. 

Jag kan inte i något fall se att svartsjuka skulle tillföra något i en relation. Det finns de som misstar partnerns svartsjuka som ett bevis för kärlek, detta får de förr eller senare bittert ångra. 
    Det beror ju på vad som orsakat svartsjukan, anledningen till svartsjukan hos individer som själva bedrar sin partner är pga "så som man känner sig själv känner man andra"... dvs falska och egoistiska människor vill gärna tro att alla andra är lika falska och egoistiska som dem för att normalisera och rättfärdiga sitt beteende så en falsk och egoistisk person kommer projicera sina ena briste rpå sin partner.

Om "svartsjuka" tillför något eller ej beror på hur man definierar det. Vissa människor verkar ha en väldigt snäv definition av svart sjuka och menar att allr som inte innebär fullt frihet att göra precis som man vill oavsett hur det påverkar ens partner är detsamma som "svartsjuka". Att stå upp för sig själv när ens partner kliver över gränsen och beter sig egoistiskt/respektlöst är inte svartjsuka, det är något alla borde göra.
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-04-02 17:16:59 följande:
    Vore intressant vilken definition du har av svartsjuka?
    Ge gärna exempel så att jag förstår
    Min definition av svartsjuka är när den är irrationell och obefogad, dvs man är svartsjuk utan att ens partner gett dig en rationell anledning till det. Att kräva att ens partner beter sig respektfullt och håller sig till de gränser man kommit överens om anser jag inte vara svartsjuka. Om du beter dig på ett sätt som gör din partner misstänksam så är det DU som orsakat problemet inte din partner och din partner reaktion är då fullt rationell och befogat.

Vad är din definition av svartsjuka?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Trippelliv) skrev 2023-04-02 19:06:53 följande:

Den riktiga definitionen av svartsjuka inkluderar dock även när den är rationell. :) Dvs exempelvis att ens partner är otrogen eller har varit otrogen och man därför är svartsjuk.
    Riktig enligt vem?

Den som är otrogen kommer ju tycka att allt som är jobbigt för hen själv är solklar svartsjuka för det säger ju sig självt att när man gör saker man vet är fel så vill man ju inte att andra ska påpeka det.

Att bli förbannad över att ens partner sviker och ljuger tycker jag inte man kan klassa som svartsjuka utan snarare en självklarhet.
  • Anonym (jaha)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-02 19:39:21 följande:
    Svartsjuka är inte alltid obefogad och inte alltid dålig.Om man är en dålig partner så är ju andra ett betydligt större hot så svartsjuka blir ju en naturlig konsekvens, om det tolkas som att man behöver skärpa till sej så kan svartsjukan vara något positivt, andra blir mer kontrollerande och då blir det något negativt.

Svartsjuka kan ju vara helt obefogad men den också vara en konsekvens av att någon varit otrogen.
    Svartsjuka kan också hänga också ihop med andra känslor, de som tappat känslorna för sin partner men hänger kvar för bekvämlighetens skull kan bli mindre svartsjuk, det är ju bekvämligheten och inte personen man kan vara  rädd att förlora, är h*n rädd för att ensam kan h*n ändå bli väldigt svartsjuk men om h*n kommit fram till att det är lättare att behålla partnern om man är "mer tillåtande" 'fyller inte svartsjukan någon funktion.
    Jealousy is a complex emotion that encompasses feelings ranging from suspicion to rage to fear to humiliation. It strikes people of all ages, genders, and sexual orientations, and is most typically aroused when a person perceives a threat to a valued relationship from a third party. The threat may be real or imagined.

www.psychologytoday.com/intl/basics/jealousy
    Nja, det generaliseras väldigt grovt kring svartsjuka.

Enligt Wiki så är definitionen av svartsjuka:
    Svartsjuka är en känsla som innebär oro för en rival, särskilt när det gäller kärleksförhållanden. 

Men att bli förbannad över att ens partner beter sig gränslöst och respektlöst behöver ju inte vara svartsjuka... man behöver inte ens vara rädd för att ens partner ska gå till någon annan utan snarare förbannad över hur ens partner betett sig.

Om din partner springer runt och odlar intima relationer med andra så agerar hon respektlöst mot dig och bryter mot det ni har kommit överens om, om du blir förbannad över det så är ju inte det nödvändigtvis svartsjuka utan snarare en reaktion över hennes gränslöshet, och det är ju väldigt rationellt eftersom det är en naturlig reaktion på hennes gränslöshet. Men det tolkas ju ofta som svartsjuka.

Om någon snubbe stöter på min partner när vi är ute så blir jag förbannad, men inte för att jag ser honom som en rival eller är rädd för att min partner ska vara intresserad av honom (svartsjuka) utan snarare för att jag tycker personen beter sig gränslöst och respektlöst... jag menar personen fattar nog mycket väl att det är olämpligt att springa runt och ragga på andras partners framför näsan på dem men skiter i det, dvs ett gränslöst och respektlöst beteende och gränslösa/respektlösa människor anser jag behöver sättas på plats så de fattar att deras agerande inte är acceptabeltFlört Men det tolkas ju ofta för svartsjuka.

Är att bli förbannad över andra människors gränslöshet nödvändigtvis detsamma som svartsjuka?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Sluta dömma