ClumsySmurf skrev 2023-04-02 19:39:21 följande:
Svartsjuka är inte alltid obefogad och inte alltid då
lig.Om man är en dålig partner så är ju andra ett betydligt större hot så svartsjuka blir ju en naturlig konsekvens, om det tolkas som att man behöver skärpa till sej så kan svartsjukan vara något positivt, andra blir mer kontrollerande och då blir det något negativt.
Svartsjuka kan ju vara helt obefogad men den också vara en konsekvens av att någon varit otrogen.
Svartsjuka kan också hänga också ihop med andra känslor, de som tappat känslorna för sin partner men hänger kvar för bekvämlighetens skull kan bli mindre svartsjuk, det är ju bekvämligheten och inte personen man kan vara rädd att förlora, är h*n rädd för att ensam kan h*n ändå bli väldigt svartsjuk men om h*n kommit fram till att det är lättare att behålla partnern om man är "mer tillåtande" 'fyller inte svartsjukan någon funktion.
Jealousy is a complex emotion that encompasses feelings ranging from suspicion to
rage to
fear to
humiliation. It strikes people of all ages, genders, and
sexual orientations, and is most typically aroused when a person perceives a threat to a valued relationship from a third party. The threat may be real or imagined.
www.psychologytoday.com/intl/basics/jealousyNja, det generaliseras väldigt grovt kring svartsjuka.
Enligt Wiki så är definitionen av svartsjuka:
Svartsjuka är en känsla som innebär oro för en rival, särskilt när det gäller kärleksförhållanden.
Men att bli förbannad över att ens partner beter sig gränslöst och respektlöst behöver ju inte vara svartsjuka... man behöver inte ens vara rädd för att ens partner ska gå till någon annan utan snarare förbannad över hur ens partner betett sig.
Om din partner springer runt och odlar intima relationer med andra så agerar hon respektlöst mot dig och bryter mot det ni har kommit överens om, om du blir förbannad över det så är ju inte det nödvändigtvis svartsjuka utan snarare en reaktion över hennes gränslöshet, och det är ju väldigt rationellt eftersom det är en naturlig reaktion på hennes gränslöshet. Men det tolkas ju ofta som svartsjuka.
Om någon snubbe stöter på min partner när vi är ute så blir jag förbannad, men inte för att jag ser honom som en rival eller är rädd för att min partner ska vara intresserad av honom (svartsjuka) utan snarare för att jag tycker personen beter sig gränslöst och respektlöst... jag menar personen fattar nog mycket väl att det är olämpligt att springa runt och ragga på andras partners framför näsan på dem men skiter i det, dvs ett gränslöst och respektlöst beteende och gränslösa/respektlösa människor anser jag behöver sättas på plats så de fattar att deras agerande inte är acceptabelt
Men det tolkas ju ofta för svartsjuka.
Är att bli förbannad över andra människors gränslöshet nödvändigtvis detsamma som svartsjuka?