Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Sluta dömma

Mimosa86 skrev 2023-03-28 21:29:45 följande:

Mitt ex var en narcissistisk skitstövel. Den notoriska otroheten (ingen engångsgrej) var en en av många skadliga faktorer. Men jag valde att inte låta det sänka mig. Våga lita på min nästa partner och våga riskera att bli sårad. Den tuffa verkligheten. Hur ska man annars orka leva?

Nej jag är fortfarande av uppfattningen att en fyllegrej inte är detsamma som att aktivt planera att svika sin partner. Jag vill inte veta om det skulle ske så länge det inte var mer än så. Vad hade jag gynnats av det? 

jag tror på livslånga relationer och 40-50 år. Därav anser jag att man då kanske få ha överseende med viss form av känslomässigt övertramp. Vi människor är sällan perfekta och vi lever längre nu än förr.

och jag står fast vid att jag vill att min väninna ska hitta någon annan och få känna sig åtråvärd och älskad. Han ekonomiska och känslomässiga misshandel av henne är betydligt värre. Hon behöver bli ett svin absolut.

"Nej jag är fortfarande av uppfattningen att en fyllegrej inte är detsamma som att aktivt planera att svika sin partner."
    Har inte påstått annat

"Jag vill inte veta om det skulle ske så länge det inte var mer än så."

Menade inte att det är fel att inte vilja veta, menade att det svider så att du inte vill veta.

"och jag står fast vid att jag vill att min väninna ska hitta någon annan och få känna sig åtråvärd och älskad. Han ekonomiska och känslomässiga misshandel av henne är betydligt värre"

och jag står fast vid att det kan eskalera om det kommer fram.
    honom skiter jag i.
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-29 00:28:09 följande:

Har en trolig förklaring till varför otrohet väcker så våldsamma känslor hos en del. Jag tror att det finns de som tror på det perfekta livet, perfekta människor och sist men inte minst på kontroll.

Vid en otrohet bryts alla tre grundteserna. Otrohet bevisar nämli gen att man aldrig kan kontrollera sin partner till 100 % och bevisar att partner inte är perfekt och att relationen inte är perfekt. Man har helt enkelt mist kontrollen över sitt liv.

Majoriteten av oss tar otrohet för vad det är och hanterar det på samma sätt som andra kriser i relationen.

kontrollera?
    är det inte de som inte vill vara trogna som uttrycker sej så?
    är ju också de som drar till med löjliga bibelcitat.
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-29 02:13:30 följande: #186
    ClumsySmurf skrev 2023-03-29 00:49:31 följande:
    kontrollera?
    är det inte de som inte vill vara trogna som uttrycker sej så?
    är ju också de som drar till med löjliga bibelcitat.
    Ja, det är vad jag tror och vad baserar jag det på? Mig själv faktiskt. Min man har varit otrogen mot mig men det kunde vi lösa relativt snabbt eftersom han kunde vara ärlig mot mig. Naturligtvis blev jag lessen men det var inte på långt när den största krisen i vårt äktenskap. Nu kan jag till och med tycka att det var bra att han fick chansen att jämföra Glad 

Jag dömer ingen vare sig de som varit otrogna eller den de varit otrogna med.  Absolut dömer jag inte okända människor.  Själv har jag aldrig varit otrogen, har aldrig hamnat i den situationen, aldrig träffat någon jag skulle vilja vara otrogen med.

Med detta vill jag inte säga att jag är för otrohet, men jag är realist,  Man kan inte kontrollera sin partners känslor. Det enda man kan göra är att leva med varandra i kärlek och vara öppna med varandra.
     Jag förstår fortfarande inte vad du menar med kontrollera.
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-29 21:12:30 följande: #203
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #202
     Jag förstår fortfarande inte vad du menar med kontrollera.
    Kontrollbehov i en parrelation manifesteras ofta i en ofta obefogad svartsjuka och rädsla för otrohet från partnerns sida.  
    Nu jag förstår ännu mindre.
    Hanterar man inte all otrohet som du beror det på obefogad svartsjuka?
    Att din man gjorde valet att agera på sina känslor istället för att välja att inte att göra det beror väl inte på din förmåga att kontrollera hans känslor?
    Aviga skrev 2023-03-29 00:28:09 följande: #180

Har en trolig förklaring till varför otrohet väcker så våldsamma känslor hos en del. Jag tror att det finns de som tror på det perfekta livet, perfekta människor och sist men inte minst på kontroll.

Vid en otrohet bryts alla tre grundteserna. Otrohet bevisar nämligen att man aldrig kan kontrollera sin partner till 100 % och bevisar att partner inte är perfekt och att relationen inte är perfekt. Man har helt enkelt mist kontrollen över sitt liv.

Majoriteten av oss tar otrohet för vad det är och hanterar det på samma sätt som andra kriser i relationen.

Aviga skrev 2023-03-29 02:13:30 följande: #186
    Ja, det är vad jag tror och vad baserar jag det på? Mig själv faktiskt. Min man har varit otrogen mot mig men det kunde vi lösa relativt snabbt eftersom han kunde vara ärlig mot mig. Naturligtvis blev jag lessen men det var inte på långt när den största krisen i vårt äktenskap. Nu kan jag till och med tycka att det var bra att han fick chansen att jämföra Glad 

Jag dömer ingen vare sig de som varit otrogna eller den de varit otrogna med.  Absolut dömer jag inte okända människor.  Själv har jag aldrig varit otrogen, har aldrig hamnat i den situationen, aldrig träffat någon jag skulle vilja vara otrogen med.

Med detta vill jag inte säga att jag är för otrohet, men jag är realist,  Man kan inte kontrollera sin partners känslor. Det enda man kan göra är att leva med varandra i kärlek och vara öppna med varandra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Äckligt) skrev 2023-03-31 23:56:51 följande:
    Ja, och hen menar att höjdskräck är en rädsla för höjder, förtjänar då den höjdrädda personen att bli utsatt för sin skräck?

Svartsjuka är som du ju själv skriver,  en rädsla att bli bedragen.
    Förtjänar då den svartsjuka att bli utsatt för sin skräck?

Hänger du med? 
    "Svartsjuka är som du ju själv skriver,  en rädsla att bli bedragen."

Det kan också vara en konsekvens av att blivit bedragen.

Det verkar som att hon menar att man ska inte döma otrohet det är svartsjuka är ett problemet, man ska ju vara öppen och tillåtande.
    Om det var en väldigt egoistisk poly som valt en monogam partner hade jag förstått vad hon menar.
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-02 17:47:11 följande:
    Min definition av svartsjuka är när den är irrationell och obefogad, dvs man är svartsjuk utan att ens partner gett dig en rationell anledning till det. Att kräva att ens partner beter sig respektfullt och håller sig till de gränser man kommit överens om anser jag inte vara svartsjuka. Om du beter dig på ett sätt som gör din partner misstänksam så är det DU som orsakat problemet inte din partner och din partner reaktion är då fullt rationell och befogat.

Vad är din definition av svartsjuka?
    Svartsjuka är inte alltid obefogad och inte alltid dålig.Om man är en dålig partner så är ju andra ett betydligt större hot så svartsjuka blir ju en naturlig konsekvens, om det tolkas som att man behöver skärpa till sej så kan svartsjukan vara något positivt, andra blir mer kontrollerande och då blir det något negativt.

Svartsjuka kan ju vara helt obefogad men den också vara en konsekvens av att någon varit otrogen.
    Svartsjuka kan också hänga också ihop med andra känslor, de som tappat känslorna för sin partner men hänger kvar för bekvämlighetens skull kan bli mindre svartsjuk, det är ju bekvämligheten och inte personen man kan vara  rädd att förlora, är h*n rädd för att ensam kan h*n ändå bli väldigt svartsjuk men om h*n kommit fram till att det är lättare att behålla partnern om man är "mer tillåtande" 'fyller inte svartsjukan någon funktion.
    Jealousy is a complex emotion that encompasses feelings ranging from suspicion to rage to fear to humiliation. It strikes people of all ages, genders, and sexual orientations, and is most typically aroused when a person perceives a threat to a valued relationship from a third party. The threat may be real or imagined.

www.psychologytoday.com/intl/basics/jealousy
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-04-04 13:54:17 följande:
    Svartsjuka kan aldrig vara en tillgång i ett förhållande ! 

Om ena parten i ett förhållande är oengagerad blir relationen knappast bättre av lite svartsjuka. 

Hur resonerar du ?
    Om ena parten är oengagerad i relationen ökar risken att man blir dumpad eller att partnern är otrogen, blir man då svartsjuk är man ju inte helt ute och cyklar, svartsjukan kan tolkas som en signal på att man behöver skärpa till sej.
    Helt utan svartsjuka kan det bli lätt att ta partnern för given.

Svartsjuka är också en bidragande orsak till att folk är (serie) monogam, tycker man monogami är dåligt kan man ju tycka att svartsjuka inte fyller någon funktion.
    Although jealousy is a painful emotional experience, evolutionary psychologists regard it not as an emotion to be suppressed but as one to heed?as a signal or a wake-up call that a valued relationship is in danger and that steps need to be taken to regain the affection of a mate or friend. As a result, jealousy is seen as a necessary emotion, because it preserves social bonds and motivates people to engage in behaviors that maintain important relationships.

www.psychologytoday.com/intl/basics/jealousy

• ClumsySmurf
    Anonym (🤥) skrev 2023-04-04 17:33:21 följande:

Du liksom 🤥 "mina mångåriga studier" 🤥 "de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända" 🤥 "jag har en närstående som arbetat med detta i snart 40 år." 🤥🤥🤥
    lite för mycket 🤥🤥🤥 i dina inlägg så jag läser dom inte
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-04 19:38:35 följande:
    Och en person är ju såklart svartsjuk bara för att du påstår det?

Jag menar, jag tycker dina inlägg låter som något skrivet av en person med grava personlighetsstörningar som borde sitta på anstalt, med en falsk och manipulativ grund. Betyder det att du då är en falsk och manipulativ person med personlighetsstörning?

De flesta tycker nog att svartsjuka är negativt, men sen har vi ju det där med om svartsjuka verkligen är svartsjuka bara för att någon påstår det. Om den kan vara en konsekvens av andras agerande? Om den är befogad eller ej, etc... som du helt ignorerar och generaliserar ner i det absurda.

Dessutom vet vi alla som läst dina inlägg att du säger fan så mycket mer än att svartsjuka skulle vara negativt. 

Smurfen är inte den enda som känner igen dina inlägg, dina argument och ditt sätta att argumentera "man med egen erfarenhet". Alla som varit här ett tag känner nog igen dig ganska väl. 

Men se det från den ljusa sidan, du är något av en kändis på FL.
    Den som 🤥 som en elefant verkar bekant.
Svar på tråden Sluta dömma