Inlägg från: Anonym (Gråzoner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gråzoner)

Sluta dömma

Människor som saknar förmågan att se nyanser gör det ofta alltför enkelt för sig genom att dömma. Och jag kan bara hålla med TS. Vad någon kallar otrohet kan vara något annat för mig. Eller för dig. Våra behov och förutsättningar att leva i ett förhållande ändras över tid, genom livets olika faser. Jag använder gärna mig själv som ett exempel. Jag är inte så långt ifrån 60. Gift sedan drygt 30 år. Jag älskar min partner. Vi bor fortfarande tillsammans och har tre utflyttade vuxna barn. Vi har tidigare haft ett väldigt bra sexliv. Det har dock förändrats genom att min partner diagnosticerades med Alzheimers. Sjukdomen har fortfarande inte gjort hen oförmögen att ha fysiskt ha sex, men det är heller inget hen någonsin tar initiativ till. Efter att ensam ha försökt hålla sexlivet vid liv känns det numer svårt och ofta direkt avtändade, då min partner tappar fokus och exempelvis mitt under pågående samlag glömmer av att vi har sex. Jag känner fortfarande lust, och skulle må bättre av att emellanåt få ligga med någon som är mentalt närvarande under pågående sex. Jag älskar inte min partner mindre för det, även om jag stundtals kan sakna hens intellekt. Jag är också övertygad om att min partner skulle få svårt (läs omöjligt) att klara sig själv eller hitta en ny partner. Jag kommer med andra ord att förbli gift med hen och ta hand om hen så gott jag kan. För att orka det behöver jag någon gång träffa någon för samtal och sex. Det är inget jag skyltar med, inget vare sig min partner, mina barn, eller mina vänner känner till. Men jag behöver det och unnar mig det för att orka med det liv jag numer lever. Jag är enligt många otrogen. Skall jag gå omkring och konstant känna dåligt samvete för det liv jag lever?

• Anonym (Gråzoner)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-13 18:36:01 följande:
    Och människor med dåligt samvete saknar oxå nyanser och avskyr allt som påminner dem om varför de har ett dåligt samvete men hävdar att gärna att andra saknar nyanser som inte tycker att just deras anledning är en giltig anledning för att bete sig omoraliskt.

Snubben som knullar runt för han helt enkelt kan och känner för det tycker just hans anledning är en giltig anledning och tycker att alla som inte håller med om det saknar nyanser.

Snubben som knullar andra för att frun har alzheimers tycker just hans anledning är berättigad och alla som inte håller med om det saknar nyanser och kommer ta den andra snubben som knullar runt för nöjes skull i försvar utan att fatta hur onyanserad han själv är.

Så om du vill prata nyanser... fråga dig själva följande frågor.

1) Om du har dåligt samvete, vad tror du det beror på? Kan det bero på att du gör något du själv vet är omoraliskt?

2) Om du själv vet att det du gör är omoraliskt, varför har du svårt att acceptera att även andra kan tycka det är omoraliskt?

3) Innebär din egen anledning till din otrohet att all otrohet är ok? 

4) Vad är det som säger att just din anledning är mer berättigad än andras?

5) Tror du inte att ALLA oavsett anledning oxå tycker att just deras anledning är berättigad?

6) Om du tycker att all slags kritik mot otrohet är onyanserad och tar all slags otrohet i försvar är det inte du själv som då saknar nyanser?
    1) Om du hade läst innantill så hade du sett att det ingenstans står att jag har dåligt samvete. Det sista var en retorisk fråga.

2) Vad som är omoraliskt eller ej är förhoppningsvis en subjektiv bedömning. Om alla hade varit överens om vad som är moraliskt eller omoraliskt hade världen sett annorlunda ut. Nu finns det nyanser i den bedömningen utifrån exempelvis religion, biologiskt arv, personlighet, lagstiftning etc. Vad som anses vara moraliskt eller ej beror på kontext och varierar över tid.

3) Anledningar till otrohet varierar. Därför behövs nyanser, gråzoner samt förmåga att resonera och se olika sidor av ett mynt. Att döma, fördöma och hävda att den moralen just du anser är den enda rätta vägen påminner mer om en fundamentalistisk världssyn.

4) Återigen, anledningar till otrohet eller andra saker som av någon känner att de måste döma ut som moraliskt tvivelaktiga behöver kanske nyanseras och diskuteras utifrån kontext?

5) Jag tror absolut inte att alla som är otrogna eller begår handlingar som de själva eller andra dömer ut som moraliskt tvivelaktiga tycker att just deras anledningar är acceptabla. Exempelvis gissar jag att många som är otrogna genom att berusade ha tillfälligt sex just i stunden tycker att de har anledning till att ha sex just där och då. Kvinna som man. I eftertankens kranka blekhet är det säkert många som ångrar sig och tycker att de har begått ett misstag. Således tror jag inte att alla tycker att deras anledning är berättigad.

6) Var har jag skrivit att all kritik mot otrohet är onyanserad? Och var har jag tagit all otrohet i försvar? Det finns absolut befogad mot otrohet och det finns absolut många ögonblick/former av otrohet som jag personligen tycker illa om och säkert skulle fördöma. Men återigen. Det finns nyanser.

Varför så arg och aggressiv i tonen? Om du drog slutsatsen att jag är "Snubben som knullar andra för att frun har alzheimers" så är jag nyfiken på hur du gjorde det? Står det någonstans att jag är man eller kvinna?
  • Anonym (Gråzoner)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-19 13:41:39 följande:
    Att välja att skaffa familj med någon man inte är sexuellt kompatibel med  och sen använda det som ursäkt för att knulla andra är väldigt egiostiskt.
    Eller så ändras förutsättningarna för det monogama förhållandet över tid. Är man inte lika egoistisk om man väljer att skilja sig?
  • Anonym (Gråzoner)

Jag tänker inte enbart på egoismen gentemot den svikna partnern, utan främst egoismen mot de gemensamma barnen som inget hellre vill än att ha båda föräldrarna tillgängliga alla dagar i veckan. Skiljer barn på föräldrars otrohet och föräldrars skilsmässa?

• Anonym (Gråzoner)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-19 19:16:42 följande:

Nu var ju det ju inte otroheten som sådan som som denna tråden skulle ta upp utan varför man dömer  dem som skriver om otrohet.  Men här verkar man börja jämställa otrohet  med skilsmässa och hur de påverkar familjen. 

För det första är det väldigt få som känner sina partners så väl innan de gifter sig att de vet att de kommer att vara kompatibla resten av livet. 

Förr i tiden var skilsmässor ovanligare än idag av den enkla anledningen att det var ett stort socialt stigma  att vara skild från sin partner. På den tiden stannade man i äktenskap trots otrohet, misshandel, missbruk mm. Idag slutar 50% av alla äktenskap i skilsmässor.  Vart annat par skiljer sig alltså av ena eller andra anledningen.

Om vi vänder på det så lyckas trots allt 50% att hålla ihop livet ut. 

Enligt RSFU:s undersökning har var tredje svensk varit otrogen det senaste året.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLxel2/var-tredje-svensk-ar-otrogen-pa-nagot-satt

Man kan nog med fog säga att tvåsamhet inte är lätt. 

30% av befolkningen över 30 år uppger att de är singlar.  Alltså av de kvarvarande 70% ingår de i någon typ av förhållande Hälften av dessa kommer att separera och var tredje vara otrogen.

Vi bör kanske ha detta med i diskussionen 

Det där var väl ändå en sanning med modifikation, eller ett exempel på hur man ljuger med statistik. I artkeln står det att "Tre procent av svenskarna är otrogna i traditionell mening. Tio gånger fler är otrogna om man också räknar in saker porrsurfande och nätflirtande."

Jag tycker definitivt inte att porrsurfande och nätflirtande är att beakta som otrohet.
Svar på tråden Sluta dömma