Inlägg från: Anonym (omöjligt ämne här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omöjligt ämne här)

Sluta dömma

hoppar rakt in i tråden

Det finns ett sånt överskott av bittra, skadade offer här att ett nyanserat samtal runt otrohet är en omöjlighet. Man kan tycka vad man vill om det men detta är faktum.

Så fort frågan kommer upp finns ett antal (många) som tar det personligt, som ser det som ännu en personlig kränkning. Topplocket går oftast redan i första meningen och det är omöjligt att se, förstå och acceptera att livet, relationer kan se olika ut för olika individer.

Allt handlar om MIG och JAG måste nu få upprättelse.

Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal

• Anonym (omöjligt ämne här)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-19 12:51:52 följande:
    Jag antar att du pratar om de som inte tål att bli ifrågasatta?

Hela den här tråden är ju ett lysande exempel på ett topplock som gått när trådstartaren skrev en annan tråd där hon inte fick de svar hon önskat sig och blev så oerhört förnärmad att hon skrev denna tråd, där kan man ju snacka om att ta det personligt och topplock som gått.

Och angående "nyanserat" så får du gärna förklara det nyanserade i att kräva att kritik mot otrohet ska förbjudas?

Nej, jag pratar inte om någon som inte tål att bli ifrågasatt. Det är visserligen också ett problem eftersom det förstör ganska många goda samtal.

Med nyanserat menar jag att det emellanåt (ganska ofta) startas en tråd som försöker utforska olika sidor av otrohet, orsaker och bakgrunden till att det hände etc.
    Många intressanta samtal runt svåra frågor är möjliga om man köper "spelreglerna" för just det samtalet. För att kunna delta i ett sånt samtal behöver man kunna skifta perspektiv, se det från olika håll.

När det gäller otrohet (och en hel del andra frågor också iofs) så kommer det ganska snabbt in personer i samtalet som gör om innehållet. Man har inget som helst intresse av att förstå eller lära sig något om hur andra människor tänker och fungerar. Dvs. att ta del av ett nyanserat samtal.

Ett normalt beteende i en sån situation är att man avviker, man lämnar och ägnar sin tid åt annat. 

Här blir det istället ganska snabbt en rättegång, det ska dömas vem som har rätt och vem som har fel, vem som är dum och vem som är offer. Svart eller vitt.

För mig är det en fråga om artighet och respekt för någon som bjuder in till ett samtal eller ställer en fråga - att försöka hålla mig till ämnet och frågan. Har jag inget intresse av det så kan jag låta bli att delta.

Men, som sagt, det funkar inte så här.
    Det kommer ganska ofta in folk som helt enkelt kidnappar tråden och pratar om någon annat än TS öppna upp för. Skulle det hänt IRL hade man kanske kunnat styra rätt genom att be lite snyggt. typ. "ursäkta men det är inte riktigt det frågan handlar om här, vi kanske kan ta det sedan?"

Svar på tråden Sluta dömma