• Anonym (Ångest)

Rekommenderat brev

Fick hem en avi om ett rekommenderat brev och är nu livrädd.

Det är förmodligen inte kronofogden då jag testade att handla på kredit idag. Däremot är jag rädd att hyresbolaget vräker mig. Har inga obetalda hyresskulder men det är ibland högljudda bråk mellan mig och min nyblivna tonårsdotter. 

Läste någonstans att man först får brev om att man ska vara tystare innan man blir vräkt. ann kanske grannarna ringt soc och klagat. Men skickar de rekommenderat om de fått klagomål?

• Svar på tråden Rekommenderat brev
  • Fjäril kär

Hyresvärden tar kontakt med dig personligen om det är vräkning på gång. Dvs ringer eller stoppar brev i brevlådan. Och ja du får varningar först innan vräkning. 

Jag har fått rekommenderade brev flera gånger och det kan vara allt från nytt körkort/id,  brev från bank om du är borgenär åt någon och det handlar om det lånet, deklaration, mormor skickade pengar ett par gånger, viktiga papper kan ibland skickas den vägen från olika företag man jobbat på. Trissvinster, vinster från Bingolotto och postkodlotteriet... 

• Anonym (Lina)

Finns bara en sak att göra. Öppna och läs det.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Lina) skrev 2023-03-23 18:09:54 följande:

Finns bara en sak att göra. Öppna och läs det.

Har inte hämtat ut det och nu har min ?post? stängt för dagen.  Har dessutom en stark rädsla för vad som står i brevet. Men vräkt ser jag inte ut att bli då. 

Soc då kansk??

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-03-23 18:16:38 följande:

Har inte hämtat ut det och nu har min ?post? stängt för dagen.  Har dessutom en stark rädsla för vad som står i brevet. Men vräkt ser jag inte ut att bli då. 

Soc då kansk??

Omöjligt att gissa. Men du drar bara ut på plågan genom att inte hämta ut det och läsa.
  • Anonym (Hmm)

Nej, hyresvärden kontaktar INTE personligen när man blir vräkt. De skickar en varning rekommenderat.
    Avsändaren står på avin. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-23 18:26:28 följande:

Nej, hyresvärden kontaktar INTE personligen när man blir vräkt. De skickar en varning rekommenderat.
    Avsändaren står på avin. 

Man blir inte vräkt utan att varnas först.
    Lite onödigt att skrämma upp ts som du gör.

Och ts, soc skickar "vanliga" brev som kommer hem utan omvägar.
  • Anonym (ordentlig mamma)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-03-23 18:44:24 följande:
    Man blir inte vräkt utan att varnas först.
    Lite onödigt att skrämma upp ts som du gör.

Och ts, soc skickar "vanliga" brev som kommer hem utan omvägar.
    ....om de inte går till grannenSkrattande
  • Citronella

Där jag bor får man tre skriftliga varningar först och de skickas inte rekommenderat. Alla värdar har inte samma regler men har du förstahandskontrakt får de inte vräka er bara sådär. Varför utgår du från att det är något negativt? Det kan lika gärna vara så att du vunnit en tävling. 

• Anonym (Xenia)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-23 18:26:28 följande:

Avsändaren står på avin. 

Då ljuger ju min lilla privata hyresvärd om sin enda fastighet.
  • Anonym (Illys)

Varför tror du att det skulle vara kronofogden? Har du något du inte betalat som du ska?
    Om du kunde ta på kredit säger inte så mycket eftersom det kan ta ett tag att få en prick och det är INTE kronofogden som sätter prickarna. Så om du vet med dig att du inte skött någon betalning så skulle det kunna vara en delgivning men inte jättetroligt, de brukar komma hem till en och be en skriva på.

Hyresvärdar gör nog lite olika. Hur högljutt bråkar ni egentligen? Men inte jättetroligt att de kontaktar på det viset, om det inte är för att de vill vara säkra på att du mottagit brevet.

Socialen brukar nog inte kontakta på det sättet. Jag blev orosanmäld (inte oro för mitt föräldraskap) och jag fick först ett samtal hem och sedan utredningen på posten via vanligt brev.

Jag förstår att du känner oro, det är normalt, men försök att inte tänka på det utan hämta ut det så snart du kan så vet du.

• Goneril

"Fjäril kär", korrigering: den som går i borgen för annan låntagare kallas BORGENSMAN. En bank eller det institut som lånar ut pengar, kan även vara fysisk eller juridisk person, kallas BORGENÄR. Alltså, den som tillhandahåller lånet är BORGENÄR.                                                                     Folk känner ofta inte till detta och använder fel vokabulär, inte ens journalister i våra större tidningar. Jag korrigerar dem alltid.

• Anonym (Wtf)

Så TS, vad var det för brev?

• Gaskarl

Undrar om brevet försvinner om du fortsätter vara rädd?
    Skärp dig, hämta ut brevet nu, du är vuxen och löser problemet, om det är något. 

• Coccolina

Ibland när jag handlat online så har säljaren skickat varan som rekommenderat för att de skall få kvitto på att jag hämtat paketet jag har även fått årsbesked från en av mina kreditkort som rekommenderat,... vet inte varför men ja... 

I vilket fall som helst kan rekommenderat vara massor med saker och måste absolut inte vara något dåligt! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Rekommenderat brev