• OroligTjej100

    Bemanningsföretag krånglar med graviditetspenning? (riskfyllt arbete)

    Hej!


    Började jobba via ett bemanningsföretag rätt nyligen och berättade att jag är gravid för någon v sedan.


    Enligt kunden får man inte jobba där pga bullernivå efter v 25 vilket betyder att jag har 7v kvar.


    Bemanningsföretaget behöver då omplacera mig men har sagt att dem nog inte kommer ha möjlighet till detta.


    Då detta är deras ända kund i min stad och deras kunder är inom lager och industri så kommer det mest troligen finnas risker.


    Dem gjorde en egen riskbedömning förra veckan på min situation på jobbet.


     


    Kan arbetsgivaren inte omplacera mig iom riskerna så har jag rätt till att ansöka om graviditetspenning hos försäkringskassan from v 25. (80% av lönen)


     


    Nu säger bemanningsföretaget något helt annat.


    Att jag ska jobba till v25, först då ska dem göra riskbedömning på om det då skulle finnas någon potentiell arbetsplats.


    V24-31 ska jag gå hemma ambulerande med garantilönen (att man är tillgänglig för jobb). Garantilönen är nere på nästan 60% av min lön.


    V32 ska jag ansöka om havandeskapspenning.


     


    Är detta verkligen rätt?


    Dem har klart och tydligt sagt innan att omplacering inte kommer gå ordna.


    Jag tänker ju inte gå hemma med mindre än dem 80% jag egentligen har rätt till av försäkringskassan.


    Känns som dem försöker komma undan på något sätt? Billigare för företaget?


     


    Om dem lyckas med detta kommer väll min mammapenning dessutom baseras på garantilönen jag får. (Garantilön=60% av lönen) (mammapenning 80% av dem 60% av min lön?)


     Hur går jag till väga?

  • Svar på tråden Bemanningsföretag krånglar med graviditetspenning? (riskfyllt arbete)
  • Anonym (Edith)

    Jag kan inte se att det blir billigare för dem, eftersom gravidpenningen betalas ut i FK. Snarare borde de göra som du säger, svara i FK-blanketterna att omplacering inte är möjlig och styrka din inkomst som uthyrd så att du får rätt inkomstuppgift till FK.
    Istället för att du ska vara ambulerande och kosta lön?

  • Anonym (gc.m)

    Hej! Hur gick det för dig? Löste det sig för dig? 
    Sitter i exakt samma situation som dig, och även samma tid i graviditeten... 

    Vore tacksam om du kunde tala om hur det löstes sig för dig? 

Svar på tråden Bemanningsföretag krånglar med graviditetspenning? (riskfyllt arbete)