Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

Kompisens pappa, vilken soppa det blev...

Nu är det som det är men personligen tycker jag det var väldigt omoget och oansvarigt att låta det gå så långt. Man måste backa mycket tidigare och blanda aldrig in alkohol på detta sätt. 

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-22 21:34:50 följande:
    Är väl inget konstigt att man tar ett glas vin med en bekant (som han var då). Det gör folk varje dag utan att bli kära. Så förstår inte vad alkoholer har med saken att göra. Vi söp oss inte redlösa så att vi tappade omdömet. 
    Att göra det ensam med någon av motsatt kön (om man är heterosexuell) är en varningsflagg så vida ens partner inte vet om det och sagt ja. Jag och min sambo går själv i parterapi och den typen av möten där man träffas ensamma över huvud taget är egentligen något som ofta är starten på otrohet eller separation.

Det är att man börjar på att skapa en känslomässig anknytning till en annan person som är det stora problemet. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 08:25:26 följande:

Nej jag förstår att vi gick över gränsen andra Gången vi drack vin tillsammans. Men inte första gången, då var det en oskyldig Inbjudan som sen ledde till att vi båda fick känslor. andra gången var ett aktivt beslut av oss båda och det borde inte hänt.
    men Å andra sidan så låg Känslorna redan där och pyrde, och det var bara en tidsfråga innan Något skulle hända. Gränsen var redan korsad, om än osagt. 

jag tänker lite såhär, känslor kan man inte alltid styra. Man behöver inte alltid agera på dem och det gjorde vi inte heller. Men genom att få känslor var allt redan förändrat

Det är en myt att man inte kan styra känslor för det kan man genom sitt beteende. Det är vad exempelvis KBT går ut på som används även i relationsterapi. Bara för att man känner något för en person så behöver man inte genom sitt beteende svara på de känslorna. Lika så kan man genom att förändra sitt beteende få upp känslorna för sin partner om de svalnat.

Det är när man ger vika för sina känslor och låter de ta över ens beteende som man börjar förstärka sina känslor. Det är så dina känslor vuxit för denna man och även förminskats för ditt ex. Är man i en relation och börjar se en annan person som spännande så bör man backa där och då. Gärna prata med sin partner om det så tidigt som möjligt och sen se till att man inte har kontakt med den andra personen.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 08:53:01 följande:

Ja det beror väl på hur man ser på det. Vi ville mer men gjorde inte det i respekt av de inblandade  Men visst gick vi över en gräns, det medger jag. Vi borde ha stoppat det tidigare, men hade vi varit obrydda om andra parter så hade vi inlett en relation redan innan separationen Vilket vi som du vet inte gjorde. Iaf inte sexuell och är det inte där gränsen för otrohet går? 

Gränsen för otrohet går när man gör något som ens partner inte skulle gilla. Det kan vara så enkla saker som att man har regelbunden kontakt med en intressant kollega utanför arbetstid. Eller att man tar upp kontakten med ett ex via sociala medier.

Ett enkelt test är att fråga sig själv: Skulle min partner gilla att jag gjorde det här?

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 11:13:21 följande:
    Det jag inte riktigt kan acceptera är att folk verkar tycka det är så himla illa att få känslor för en annan person när man är i ett förhållande. Största orsaken till att jag var mottaglig för känslorna var nog för att mitt dåvarande förhållande inte var tillfällig bra. Var väl samma för honom. Känslor går inte alltid att styra. Men vi tog vårt ansvar på det sätt vi förmådde. 

Professionella parrådgivare brukar därför rekommendera att man inte träffar personer av motsatt kön (om man är heterosexuell) ensam när man är i en dålig relation som man arbetar på. Just för att man är extra sårbar då.

Vet inte om ni gick i någon parterapi men enklare rådgivning från tex kommunens familjerådgivare brukar inte ge dessa råd.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 11:27:07 följande:
    Vi pratade om parterapi men hann aldrig börja. Jag tyckte att han bagatelliserade problemet när jag tog upp det. Varje gång jag pratade om separation så trodde han att det var en fas jag gick igenom.  well, en fas På 2 år... han Var som sagt dålig att ta ansvar hemma och det bidrog till att vårt förhållande knakade i fogarna. Han är en jättebra pappa men lät mig ta större delen av ansvaret om vi var hemma båda två. lät alltid mig ta alla nätter när barnen var mindre osv osv. Vi pratade om det men inget ändrades. Gränser må ha korsats men det hade inte skett om vi lyckats ändra på de problemen som jag lyfte med honom flertalet gånger. Livet är inte lätt men jag är glad att jag tog detta steg. Vill inte ha dåligt samvete för att jag äntligen hittat kärlek Igen. Och jag kände aldrig såhär starkt för mitt ex ens i början så något måste det vara värt. Och han säger samma, att han aldrig känt så starkt för någon. 

Då förstår jag. Tråkigt att han inte tog det på allvar.

Det blir ofta en rebound-effekt när man är i en dålig relation och träffar någon ny. Det gör att det känns starkare. Så det kan säkert stämma för er. Men sen får man nog vara beredd på att känslorna också kan dyka snabbare efter några år.

• Anonym (Kille)
    Teresse7 skrev 2023-03-23 12:11:45 följande:

Denhär "soppan" händer nog oftare än man tror. Livet pågår och känslor kan man inte styra. Dock är det mkt som hänt med skilsmässor osv som är jobbiga känslomässigt och jag tror det är viktigt att man hittat sig själv innan man går in i nästa relation. Ta det lite för vad det är TS. Tänk inte på det så mkt utan försök ägna dig åt dig själv! Det behöver då lägga sig lite på alla håll, det är väl ingen brådska? Är känslorna äkta från båda håll så kommer det lösa sig med tiden. Men du ska absolut inte vara terapeut åt hans ex på vägen. Fokusera på DIG och ta det bara lungt. Mitt tips bara, men alla tänker olika.

Men man kan styra känslor genom att inte svara på dem då forskning visar att beteenden förminskar eller förstärker känslor. Så börjar man se en person som spännande och intressant så kan man förhindra att det blir något mer genom att välja att inte träffa personen. Inte ens när man blivit förälskad i någon behöver man svara på de känslorna utan man kan göra saker som gör att förälskelsen försvinner.

På samma sätt kan man få glöd i en död relation genom att bete sig på olika sätt: * fokusera på det positiva som personen gör.

* Visa uppskattning

* Visa att man ser personen

* Lyssna på personen

* Var intim med personen genom egen vilja även fast lusten kanske inte är jättestor för stunden

* osv.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 14:00:08 följande:
    Tack för bra råd, men kanske lite sent för mig att tillämpa :P 
    Var faktiskt trött på att försöka få det att funka med mitt ex. Vi jobbade på förhållandet men att jag blev kär i en annan fick mig nog att inse att förhållandet var kört sen länge. Vi har ironiskt nog bättre relation nu än nä vi var gifta. 

Ja, sen är vi olika bra på att agera mot våra känslor (för att styra dem). Så det är inte för alla. Det måste åtminstone finnas en egen vilja att förändra dem. Men för oss (som mig) som under några decennier år hållit på med KBT av andra orsaker är det enklare att tillämpa det även i en relation. Jag kan på det sättet styra mycket vad jag känner för andra. Men bara till en viss gräns. Om det är en person som behandlar mig illa så kommer det göra det svårt att tycka om den personen.

Det är bra att ni fått en bättre relation. 

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 17:00:52 följande:

Update igen och nu är jag så ledsen. Tårarna bara sprutar och jag vet inte hur jag ska klara av att vara med barnen ikväll. jag fick sms från Johans pappa som han skickade affekt efter ett telefonsamtal vi haft. 

"Borde sagt detta på telefon men kunde inte förmå mig. Det är tydligt att du tar allt detta väldigt hårt och för att undvika att fler blir sårade så föreslår jag att vi tar en paus tills saker och ting rett ut sig. Jag vill inte förlora dig men just nu är allt för komplicerat. Hoppas du förstår." 

Vad menar han ens? Jag försökte ringa men han svarade inte. 

Förälskelse gör att vi ser det positiva men inte det negativa. Men då verkligheten inte bara är positiv så kommer en separation som denna mellan Johan och hans sambo att tvinga fram negativa saker som inte går att undvika. Johan måste ju både bry sig om sitt ex och sina barn då han alltid kommer att ha en relation till dem. Han kommer att träffa sitt ex då och då i vårdnaden om barnen och behöver kunna kommunicera med henne. På det sättet är relationen till henne långsiktigt viktig för honom.

Jag tror man behöver hålla ut i en situation som denna men är man som vi en typ som har svårt att motstå förälskelse blir det väldigt jobbigt. Man behöver hitta sysselsättning och metoder för att härda ut. Inte heller vara för på då det kan göra att han tar avstånd.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 18:08:06 följande:

ja Det känns som att Hur jag hanterar detta kan vara avgörande. känner att jag borde svara på sms:et Men är rädd ett det ska bli fel. För många ord, för få ord, för "på", för avståndstagande. Känns som att vad jag en svarar så blir det fel. Ska jag bara hålla med och vara stöttande? Eller vänta på att han ringer upp? Känns som att jag måste spela mina kort rätt nu. 

Jag tror det bästa är att bara försöka acceptera att han behöver en paus och inte vara så på. Men också förmedla att du tycker att det är jobbigt då det är vad du känner.

Nu har du ju redan skickat ett sms men jag hade skrivit något i stil med: Jag saknar dig oerhört mycket men förstår att du behöver en paus för att orka hantera situationen. Ta den tid du behöver. Hör av dig när du känner dig redo. Puss.

Sen bara försökt fokusera på annat om dagarna. Få bort tankarna från det jobbiga. Gör roliga saker. Träffa andra vänner. Lek med barnen. 
Svar på tråden Kompisens pappa, vilken soppa det blev...