• Anonym (MnM)

Kompisens pappa, vilken soppa det blev...

Jag tycker som övriga att du inte ska skicka något mail, i vart fall inte på det sätt du formulerat det nu. Jag tycker inte att du öht behöver gå in på att ni fick känslor innan skilsmässan, att detta inte var planerat osv. Det kommer inte hjälpa henne. Och jag tycker heller inte du ska be om ursäkt på det sätt du uttrycker dig i det föreslagna mailet, risken är bara att hon får vatten på sin kvarn om att ni gjort fel. Omständigheterna är såklart inte optimala, men ingen av er har gjort något fel. Få henne inte att tro att ni också tycker att ni gjort fel. 

Om något tycker jag du kan säga att du av respekt för dem båda inte vill blanda dig i detta, utan att det är bättre att de pratar med varandra. Kanske kan du för din nya föreslå att de testar gå i terapi alternativt träffar familjerätten, så att de får samtala om allt med en utomstående. Det är viktigt att deras relation funkar för barnens skull och det kommer även underlätta er framtid. 

Avslutningsvis ser jag ingen anledning till att ni ska sluta ses eller ta en paus, däremot behöver ni kanske inte skylta med när/att ni träffas utan håll det för er själva. Ni ska såklart inte smyga, men det finns ingen anledning att hans ex (som är den som har problem med situationen) vet att och hur mycket ni ses. 

Jag förstår att situationen på många sätt är besvärlig, men tänk vilken jäkla grej att du hittat en man som får dig att känna såhär! Vilken ynnest att få uppleva det! Jag önskar dig all lycka till, jag är övertygad om att mycket kommer lösa sig med tiden! ❤️

• Anonym (MnM)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-23 17:00:52 följande:

Update igen och nu är jag så ledsen. Tårarna bara sprutar och jag vet inte hur jag ska klara av att vara med barnen ikväll. jag fick sms från Johans pappa som han skickade affekt efter ett telefonsamtal vi haft. 

"Borde sagt detta på telefon men kunde inte förmå mig. Det är tydligt att du tar allt detta väldigt hårt och för att undvika att fler blir sårade så föreslår jag att vi tar en paus tills saker och ting rett ut sig. Jag vill inte förlora dig men just nu är allt för komplicerat. Hoppas du förstår." 

Vad menar han ens? Jag försökte ringa men han svarade inte. 

Otroligt tråkigt att läsa, och jag förstår att du är uppriven! Precis som du känt att detta tyngt dig är det säkert ännu mer press för honom som är den som är mitt i smeten med exet. Att han ser att detta blivit ett tumult för både dig och exet är säkert jobbigt för honom och han vet inte hur han ska hantera det på bästa sätt nu, varför han väljer att avvakta lite. Jag tycker dock att det är fult av honom att lämna dig ensam med känslorna på det sättet. Det rätta hade varit att han pratat med dig, personligen eller i vart fall i telefon, och ventilerat sina tankar och känslor kring detta. Har man en relation, oavsett hur djup den är, samtalar man om saker tillsammans och förklarar hur man resonerar - man bestämmer inte själv och lämnar den andre oförmögen att påverka något. Så nej, jag tycker detta är väldigt fult av honom även om jag förstår att allt detta säkerligen är väldigt jobbigt för honom också. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Vilken soppa!) skrev 2023-03-25 10:42:05 följande:

Oj oj, blir alldeles snurrig av alla frågor. Är varenda detalj viktig för helhetsbilden eller är du bara nyfiken som person? :P

vi bor i en kranskommun till Stockholm där det är lite "alla känner alla" mentalitet. Många på gatan har barn i samma klass eller paralellklass som våra barn. Finns liksom bara en närbelägen skola. Lite osnyggt att Skilja sig sen skylta med att man några månader senare är tillsammans med en bekant. vi skämdes väl lite. Orsaken att vi inte berättade för våra ex var att vi tyckte det var känsligt så snabbt efter separation. Vi är båda konflikträdda så det var väl den fega utvägen. Brukar folk berätta för sitt ex så fort man träffar någon? Tror det vanliga är att man väntar tills förhållandet är mer etablerat.,, Speciellt som väldigt nyskild. 

Johans pappa och exet skiljde sig i oktober. Vet inget om deras Betänketid men det går ju att köpa ut ur huset redan innan. 

Det sista du skriver stämmer inte riktigt. De flesta väljer ju att ta över bostaden i bodelning för att slippa skatten. Det är YTTERST ovanligt att folk väljer att uttryckligen sälja sin halva till den kvarvarande, då den som tar över då (generellt) får en skattesmäll, bara för att man inte orkar vänta ut betänketiden. Jag jobbar med just detta, så är det något jag kan så är det just det här. 
Svar på tråden Kompisens pappa, vilken soppa det blev...