• Minna11

Partner vaccinerad, inte jag

Hej !

efterlyser par där endast en är vaccinerad men man ändå blivit gravida. Jag syftar då på covid 19 vaccin. 

vi har försökt ett tag nu, utan resultat. Såklart börjar hjärnspökena undra vad som är fel, min kille är vaccinerad och jag är inte det. Undrar om det kan påverka?

så för att lugna mina nerver på den fronten skulle det vara kul och höra om fler varit i liknande situation där man inte haft problem med att bli gravida. 

• Svar på tråden Partner vaccinerad, inte jag
  • Tribalchick

Kan det just vara hjärnspökena som ställer till det? Ta och sök professionell hjälp i stället för att veta om det är något fel på någon av er. Då slipper du gå runt och fundera på det :) Lycka till.

• Pilsner
    Minna11 skrev 2023-03-22 10:48:37 följande:
    Partner vaccinerad, inte jag

Hej !

efterlyser par där endast en är vaccinerad men man ändå blivit gravida. Jag syftar då på covid 19 vaccin. 

vi har försökt ett tag nu, utan resultat. Såklart börjar hjärnspökena undra vad som är fel, min kille är vaccinerad och jag är inte det. Undrar om det kan påverka?

så för att lugna mina nerver på den fronten skulle det vara kul och höra om fler varit i liknande situation där man inte haft problem med att bli gravida. 

Varför är inte du vaccinerad? Oansvarigt - även mot kommande bebis - att vara ovaccinerad.
  • Minna11
    Pilsner skrev 2023-03-22 12:07:12 följande:
    Varför är inte du vaccinerad? Oansvarigt - även mot kommande bebis - att vara ovaccinerad.
    Väljer att behålla det för mig själv. tack 
  • BellaDonnna

Kan tillägga att det numer inte rekommenderas att vaccinera mot covid om man är under 50 år och frisk. För övrigt har alla människor rätt att bestämma vad man väljer att spruta in i sin kropp eller inte.

• jippi1234

Jag är inte heller vaccinerad, ung och frisk, så varför ska jag göra det? Vadå oansvarigt, snälla.. och även om du är vaccinerad mot Covid så kan du sprida det vidare. Suck 

• jippi1234

Glömde säga lycka till TS! Jag tror inte det påverkar er, men svårt att säga till 100%. Hittar ingen forskning om det så försök att inte tänka på det. Hoppas ni får erat plus snart 💕

• svansmamman

Jag var inte vaccinerad när jag blev gravid, min sambo hade dock tagit två sprutor. Vi blev gravid på absolut första försöket, så för oss påverkade det inte fertiliteten då iallafall. 

Jag har väldigt svårt att se att vaccinet ensamt skulle vara grunden till att ni inte blir gravida, finns det något som får dig att tro det? Jag tänker om ni blev gravida innan han vaccinerades? I övrigt - Har du helt koll på din cykel? Använder du ägglossningstest och/eller tempar? Hur länge har ni försökt? ❤️

• Minna11
    svansmamman skrev 2023-03-22 13:29:32 följande:

Jag var inte vaccinerad när jag blev gravid, min sambo hade dock tagit två sprutor. Vi blev gravid på absolut första försöket, så för oss påverkade det inte fertiliteten då iallafall. 

Jag har väldigt svårt att se att vaccinet ensamt skulle vara grunden till att ni inte blir gravida, finns det något som får dig att tro det? Jag tänker om ni blev gravida innan han vaccinerades? I övrigt - Har du helt koll på din cykel? Använder du ägglossningstest och/eller tempar? Hur länge har ni försökt? ❤️

tusen tack för svar ! Det lugnar att veta. jag har hittills bara hört om par där båda varit vaccinerade och blivit gravida som vanligt. 

anledningen varför jag försöker hitta orsaker är just att jag har stenkoll på min egen cykel, den är nästan på pricken alltid 28 dagar. jag har även koll på min ägglossning som bekräftas månad efter månad med clearblue.. 
    vi har försökt ca 8 månader.. jag äter bra mat , tränar styrka, är normalviktig. Jag tycker alla förutsättningar finns där men ändå tar det sig inte. Så man börjar ju fundera vad som är ? fel? och då har jag börjat fundera om det är vaccinationen som kan va orsaken. 

• svansmamman
    Minna11 skrev 2023-03-22 13:50:53 följande:

tusen tack för svar ! Det lugnar att veta. jag har hittills bara hört om par där båda varit vaccinerade och blivit gravida som vanligt. 

anledningen varför jag försöker hitta orsaker är just att jag har stenkoll på min egen cykel, den är nästan på pricken alltid 28 dagar. jag har även koll på min ägglossning som bekräftas månad efter månad med clearblue.. 
    vi har försökt ca 8 månader.. jag äter bra mat , tränar styrka, är normalviktig. Jag tycker alla förutsättningar finns där men ändå tar det sig inte. Så man börjar ju fundera vad som är ? fel? och då har jag börjat fundera om det är vaccinationen som kan va orsaken. 

Jag förstår dig, man greppar efter alla orsaker som kan finnas till att det inte går vägen månad efter månad. Jag tror dock verkligen inte att vaccinationen är en anledning, för vissa tar det längre tid än andra och så var det ju faktiskt redan innan covid och vaccination av det. Sen får man komma ihåg att 8 månader inte är lång tid i förhållande till medellängden. Ett år sägs vara snittet, och då går det snabbare för vissa och längre tid för andra. Om jag var du skulle jag kontakta min barnmorska och prata om detta, kanske har ni möjlighet att få göra koll ?redan? nu eller i vart fall få en tid inbokad till när ett år passerat (om ni nu inte lyckats bli gravida till dess dvs). Det kan kännas skönt för en själv att ha påbörjat och försökt med det man kan, så att man inte helt passivt bara väntar. 
Svar på tråden Partner vaccinerad, inte jag