• oliviagöteborg

Flytta hemifrån för gymnasiet

Hej!

Jag är en tjej på snart 16 år som vill flytta hemifrån. Jag går i nian nu och ska börja gymnasiet i höst. Mitt drömgymnasium som jag sökt till ligger i Stockholm. Tyvärr bor jag själv i Göteborg. Det är en friskola som heter Kulturama. Jag är intresserad av musikal och skådespeleri och skolan har väldigt bra och proffsiga utbildningar inom dessa områden. Har varit på besök på skolan när jag gjort antagningsprov och den verkade fantastisk. Skulle vara en enorm möjlighet för mig då det inte finns liknande utbildningar med musikal i Göteborg. Eftersom jag bor långt ifrån måste jag då flytta hemifrån för att kunna börja där. Har kollat mycket på bidrag och inkomst som jag självklart behöver ha och kan få inackorderingsbidrag eftersom det är en friskola med utbildningar som inte finns i min hemstad. Sedan får jag ju såklart studiebidrag också. Har alltid varit en väldigt mogen och självständig tjej för min ålder och aldrig riktigt trivs bland jämnåriga. Sköter mig i skolan samt städar, tvättar och diskar en hel del hemma. Bidragen räcker ju inte bara som inkomst så jobbar också inom ett barnvaktsföretag där jag än så länge inte tjänar så mycket då jag inte jobbar så mycket. Har dock kollat och kan tjäna cirka 5000-6000 i månaden om jag jobbar mer. Mina föräldrar kan också betala för maten eftersom den betalar dem ju när jag bor hemma också. Har kollat en del på bostäder att hyra och dela och har hittat några som jag ändå tror jag skulle ha råd med. 

Ett problem är dock mina föräldrar inte är superpigga på att jag skulle lämna hemmet och flytta hemifrån. De tror inte att jag kommer få råd och är själv lite orolig för det men har ändå räknat så det ska gå ihop. Har skrivit en budget och det kommer gå runt även om jag inte kommer ha råd med en massa nöjen. Kommer även sommarjobba i sommar och sparar i princip alla mina pengar nu. Mina föräldrar säger att de inte vill att jag ska ringa och säga att det inte går ihop och så får de göra mig besviken när jag måste flytta hem igen. Jag vet dock att det inte kommer hända då jag är väldigt ansvarstagande och väldigt vuxen av mig. Har även släktingar som bor i Stockholm men kan tyvärr inte bo hos dem långvarigt då de har för lite plats. Dock kommer de kunna ha lite koll på mig och så då vi isåfall kommer bo väldigt nära varandra. Trivs inte heller riktigt i min stad och vill gärna börja om någon annanstans om ni förstår vad jag menar. Har dock inga problem i min familj eller så. 

Förstår att mina föräldrar är skeptiska då jag är äldsta barnet och det inte är superenkelt samt många inte klarar av det. Vet att jag är ung och de flesta minderåriga inte bör bo själva men jag känner mig verkligen redo och det är min största dröm att gå på denna skola. Har kollat på andra skolor i Göteborg men ingen har den utbildning jag vill gå och jag har inte känns att jag trivs på någon av dem. Vet att det är mina föräldrar som bestämmer i slutändan var jag får bo men hoppas verkligen att jag kan få dem att ändra sig. De har hittills sagt nej men har sagt att de kan tänka sig kanske fundera över det om jag visar boende som jag hittat, jobb och inkomst. Har hittills kommit en bra bit på vägen. Vet inte riktigt vad jag vill komma med denna tråd men skulle var tacksam för några råd och lite hjälp. Tack för mig.

Med vänliga hälsningar 

Olivia

• Svar på tråden Flytta hemifrån för gymnasiet
  • Anonym

Hej, tyvärr kan jag bara skriva att mina barn inte hade fått flytta hemifrån i den åldern. Man är för ung, det är därför man har en förmyndare i den åldern. / Mvh mamman

• Lönnsirap

Min uppfattning är att det är Kulturamas yrkesutbildningar som är "grejen" och att du slösar bort pengar och energi på att söka deras gymnasium.

Vad sa din SYV? Hon, eller han borde väl ha lite koll på vad som är vad skolan ger för utbildningar. 

Jag tänker att du redan nu bor i en helt okej stad när det kommer till möjligheten att förbereda dig för en framtid i den branschen som Kulturama verkar. Även om du vill bort är mitt vuxenråd att faktiskt vänta de där 3 åren. Då kan du söka till Musikhögskolan och kulturrama + landets folkhögskolor!

• FuckGoggleAskMe

Utan att veta vad det finns för alternativa utbildningar - för en del 16åringar funkar det väldigt bra att flytta hemifrån, för andra inte. För tex min nu 16årige son hade det inte funkat bra och han skulle inte få flytta nu, men när jag själv var i den åldern, ok. 

Dina föräldrar har en skyldighet att betala för dig. De betalar nu inte bara mat utan även el, vatten, kläder och annat, och det måste de fortsätta med om du flyttar. 

Det verkar som om dina föräldrar är mest oroliga för den ekonomiska biten (jag skulle varit mer orolig för allt annat), men du kan ju göra upp en enkel budget i Excel på vad dina inkomster och utgifter kommer att vara. Konkret plus och minus alltså. Finns det inget elevhem kopplat till skolan? 

• Anonym (Ulrika)

Jag vet flera ungdomar som gått på gymnasiet på annan ort, men de har gått på skolor som legat lite mer lantligt, så de har bott på elevhem/internat. Det har gått bra för de flesta, men då har det funnits vuxna där som backup. Det har inte funnits något runtomkring som har oroat. Jag tänker att det är en helt annan sak att från början bo i egen lägenhet, och att det är i Stockholm.

• Citronella

Du kommer inte kunna flytta om inte dina föräldrar kan försörja dig. Vart hade du tänkt bo? Du får inte skriva på kontakt och att få lägenhet i Stockholm är jättesvårt. 

• Anonym (Också)

Jag flyttade hemifrån för att gå gymnasiet. Det gick bra och allt sånt. Men. Det var inte till Stockholm utan från en liten ort till en annan, 15 mil ifrån. Jag kände orten utantill dessutom. 

Jag skulle inte låta mina barn flytta själva så långt som det blir för dig och till Stockholm.

Gymnasiet är inte allt, de stora valen kan du göra med universitet /högskola. 

• Anonym (Också)

Tillägger att jag bodde i egen lägenhet. 

Anonym (Också) skrev 2023-03-21 20:33:59 följande:

Jag flyttade hemifrån för att gå gymnasiet. Det gick bra och allt sånt. Men. Det var inte till Stockholm utan från en liten ort till en annan, 15 mil ifrån. Jag kände orten utantill dessutom. 

Jag skulle inte låta mina barn flytta själva så långt som det blir för dig och till Stockholm.

Gymnasiet är inte allt, de stora valen kan du göra med universitet /högskola.

• mammatill6

Min dotter har gått kulturama i skolan och den är bra men inget att höja till skyarna. 
    Men du kommer inte ha råd om inte dina föräldrar kan försörja dig. 
    Hur ser din budget ut?

• Anonym (Mor i Jämtland)

Här är det inte konstigt att flytta till gymnasiet eftersom det inte finns något i mitt samhälle. Mina båda flickor delade på en vanlig trea. Det kostade för  oss men i övrigt gick det bra. 

• lövet2
    Anonym (Mor i Jämtland) skrev 2023-03-21 21:19:26 följande:
    Här är det inte konstigt att flytta till gymnasiet eftersom det inte finns något i mitt samhälle. Mina båda flickor delade på en vanlig trea. Det kostade för  oss men i övrigt gick det bra. 
    Samma sak här. Jag flyttade till en liten lägenhet som 16-åring och åkte hem på helgerna. Den roligaste tiden i mitt liv! Ett av mina barn flyttade också till en annan ort för att gå i gymnasiet, men hon kunde dela lägenhet med en kompis.

Det viktigaste är att man är självständig och trivs med nya spännande erfarenheter. Visst är det ett fattigt liv, men det är också en nyttig erfarenhet att ha med sig resten av livet. Man lär sig att man kan leva på rätt lite pengar.
Svar på tråden Flytta hemifrån för gymnasiet