• Twinflower95

Molande värk

Hej hej! 

Enligt kalendern hade jag ÄL 15/3, och planerad mens är 30/3. 
    Idag är det den 20/3. 
    Jag har en ganska oregelbunden cykel, den varierar 33-38 dagar, så jag är inte säker på när min ÄL är, min vi var ganska flitiga med sex omkring beräknat datum. 
    Sedan 2 dagar tillbaka (sedan 18/3) har jag haft någon konstigt molande värk i nedre delen av magen, vilket jag aldrig haft förr så här tidigt efter ÄL/långt innan mens. 
    Kan det vara att ett potentiellt befruktad ägg håller på att fästa mån tro? 
    Jag har problem med PMDS mellan ÄL och mens (nästan hela perioden), men jag brukar aldrig får några större fysiska symtom. 
    Och kan fyisksq PMS-symtom vara smärta i nedre delen av magen? 

• Svar på tråden Molande värk
  • svansmamman

Det som händer i kroppen när ägget fästs är inget man känner av, så det är nog inte det den molande värken beror på. Det är såklart omöjligt att säga exakt varför du har de symptom du har, men en möjlig förklaring kan ju faktiskt vara att det är din ägglossning du känt/känner. Med tanke på att din cykel varierar, och du endast trackar ägglossning genom app (dvs inte äl-test och/eller temp som bekräftar ägglossning) är det ju långtifrån säkert att du ägglossat när appens algoritm räknat ut det. 

Om du vill få koll på din cykel, och öka chansen att bli gravid, kan jag varmt rekommendera att testa med äl-test och/eller tempa. 

Jag håller tummarna för att det snart blir ett plus! ❤️

• Twinflower95
    svansmamman skrev 2023-03-20 19:43:17 följande:

Det som händer i kroppen när ägget fästs är inget man känner av, så det är nog inte det den molande värken beror på. Det är såklart omöjligt att säga exakt varför du har de symptom du har, men en möjlig förklaring kan ju faktiskt vara att det är din ägglossning du känt/känner. Med tanke på att din cykel varierar, och du endast trackar ägglossning genom app (dvs inte äl-test och/eller temp som bekräftar ägglossning) är det ju långtifrån säkert att du ägglossat när appens algoritm räknat ut det. 

Om du vill få koll på din cykel, och öka chansen att bli gravid, kan jag varmt rekommendera att testa med äl-test och/eller tempa. 

Jag håller tummarna för att det snart blir ett plus! ❤️

Tack för ditt svar! ❤️
    Jag misstänk att jag hade ÄL för snart en vecka sen, då jag hade mildare kramper (vilket jag brukar ha omkring ÄL), men nu är det mer ordentliga kramper som är mer ihållande. 
    Jag har läst flera artiklar om att man kan känna molande värk/kramper när ägget fäster omkring 5 dagar efter befruktning, men jag vet inte. 
    Jag ska ta ett test framöver, men jag blir också orolig för att det kan vara något annat, något fel liksom...
    Nu har jag haft ont till och från i 3 dygn...
  • svansmamman
    Twinflower95 skrev 2023-03-21 05:05:55 följande:
    Tack för ditt svar! ❤️
    Jag misstänk att jag hade ÄL för snart en vecka sen, då jag hade mildare kramper (vilket jag brukar ha omkring ÄL), men nu är det mer ordentliga kramper som är mer ihållande. 
    Jag har läst flera artiklar om att man kan känna molande värk/kramper när ägget fäster omkring 5 dagar efter befruktning, men jag vet inte. 
    Jag ska ta ett test framöver, men jag blir också orolig för att det kan vara något annat, något fel liksom...
    Nu har jag haft ont till och från i 3 dygn...

Kan du haft två ägg som lossat då? Det är inte helt ovanligt att man ägglossar två gånger samma cykel tänker jag. 

Att man skulle känna när ägget fäster skulle jag ganska bestämt hävda inte stämmer då det är så ofantligt små ?reaktioner? som sker (och all forskning visar på att man inte känner det), plus att du inte borde ha ont i flera dagar av det. MEN om du väljer att tro att det kan vara den smärta du känner så tänker jag att du snart kan ta ett test. Om ägget fäste redan 18/3 bör du kunna plussa vilken dag som helst nu eftersom hormoner börjar produceras och fördubblas från det att ägget fästs. 

Jag har inte hört någon som så tidigt känt smärta vid ett utomkvedshavandeskaps, men det bästa kanske ändå är att du kontaktar vården så att de får kolla upp det. Skulle det vara något som är tokigt så är det bra att det upptäcks så snart som möjligt. ❤️

• Anonym (Spännande)

Hur går det? Glad

• Twinflower95
    Anonym (Spännande) skrev 2023-03-26 17:35:19 följande:

Hur går det?  // Glad

Jag tog två ÄL-test som visade positivt, så jag var inte gravid, utan det var snarare ÄL som Svansmamman här ovanför ha. Hoppas nu att det kanske har tagit sig, men jag är sååå rädd för att göra ett test framöver. 
    Vill så gärna att det ska vara positivt! 
    Detta med att försöka skaffa barn är fasen mer ångestskapande än vad jag hade trott. ObestämdFörvånad xD
  • Anonym (Lis)
    Twinflower95 skrev 2023-03-27 16:33:30 följande:
    Jag tog två ÄL-test som visade positivt, så jag var inte gravid, utan det var snarare ÄL som Svansmamman här ovanför ha. Hoppas nu att det kanske har tagit sig, men jag är sååå rädd för att göra ett test framöver. 
    Vill så gärna att det ska vara positivt! 
    Detta med att försöka skaffa barn är fasen mer ångestskapande än vad jag hade trott. ObestämdFörvånad xD
    Du tog inget graviditetstest?
    äl-test kan ju även visa starkt om man är gravid...(även strax innan mens)
  • Twinflower95
    Anonym (Lis) skrev 2023-03-27 20:41:24 följande:
    Du tog inget graviditetstest?
    äl-test kan ju även visa starkt om man är gravid...(även strax innan mens)
    Men va? Hahahahahaha seriöst?
    Vad är detta för hittepå, att de gör tester som kan visa positivt lite när som helst... Inte konstigt att man blir förvirrad. xD 
    Jag får göra ett test imorgon! 
    Jag tänkte bara att min ÄL kanske var förskjuten liksom. xD
  • Twinflower95
    svansmamman skrev 2023-03-21 07:19:55 följande:

Kan du haft två ägg som lossat då? Det är inte helt ovanligt att man ägglossar två gånger samma cykel tänker jag. 

Att man skulle känna när ägget fäster skulle jag ganska bestämt hävda inte stämmer då det är så ofantligt små ?reaktioner? som sker (och all forskning visar på att man inte känner det), plus att du inte borde ha ont i flera dagar av det. MEN om du väljer att tro att det kan vara den smärta du känner så tänker jag att du snart kan ta ett test. Om ägget fäste redan 18/3 bör du kunna plussa vilken dag som helst nu eftersom hormoner börjar produceras och fördubblas från det att ägget fästs. 

Jag har inte hört någon som så tidigt känt smärta vid ett utomkvedshavandeskaps, men det bästa kanske ändå är att du kontaktar vården så att de får kolla upp det. Skulle det vara något som är tokigt så är det bra att det upptäcks så snart som möjligt. ❤️

Hej igen! 
    Jag tog två ÄL-test förra veckan som visade starkt positivt. 
    Så, jag hoppas verkligen att jag hade ÄL då och att det tog sig. 
    Men enligt Lis här ovanför kan ÄL-test tydligen visa positivt innan mens och om man är gravid? Hahahaha...
    Jag vill göra ett test, men jag är nervös över att det visar negativt, för jag vet hur ledsen jag kanske kan bli. 
    Jag vet inte om jag ska ta ett test nu, eller vänta till på fredag (6 dagar innan beräknad mens enligt ÄL-test)... 
    ❤️
  • svansmamman
    Twinflower95 skrev 2023-03-28 11:21:44 följande:
    Hej igen! 
    Jag tog två ÄL-test förra veckan som visade starkt positivt. 
    Så, jag hoppas verkligen att jag hade ÄL då och att det tog sig. 
    Men enligt Lis här ovanför kan ÄL-test tydligen visa positivt innan mens och om man är gravid? Hahahaha...
    Jag vill göra ett test, men jag är nervös över att det visar negativt, för jag vet hur ledsen jag kanske kan bli. 
    Jag vet inte om jag ska ta ett test nu, eller vänta till på fredag (6 dagar innan beräknad mens enligt ÄL-test)... 
    ❤️

Ja det stämmer att äl-test ibland visar positivt för HCG (gravidhormon) då det är likt hormonet som utsöndras inför ägglossning, LH. De äl-test du tog förra veckan, tog du de samma dag eller olika dagar? Var de lika starka båda gångerna? Har du testat med liknande resultat på testen vid tidigare ägglossningar? 

Om äl-testen du tog förra veckan var positiva pga graviditet kan du ju ta ett gravtest nu och se. Kan du hålla dig till närmre fredag kan du ju såklart göra det, men av erfarenhet brukar det vara svårt att vänta för man vill ju helst ha svaret nu nu nu! 🙈

• Twinflower95
    svansmamman skrev 2023-03-28 12:45:26 följande:

Ja det stämmer att äl-test ibland visar positivt för HCG (gravidhormon) då det är likt hormonet som utsöndras inför ägglossning, LH. De äl-test du tog förra veckan, tog du de samma dag eller olika dagar? Var de lika starka båda gångerna? Har du testat med liknande resultat på testen vid tidigare ägglossningar? 

Om äl-testen du tog förra veckan var positiva pga graviditet kan du ju ta ett gravtest nu och se. Kan du hålla dig till närmre fredag kan du ju såklart göra det, men av erfarenhet brukar det vara svårt att vänta för man vill ju helst ha svaret nu nu nu! 🙈

Jag gjorde testen samma dag, och två st Clearblue digitala ÄL-test. 
    Och andra stickan visade starkare än första. 

Jag gjorde ett testa tidigt-test nu, och det visade negativt. 

Och nu blir jag då ännu mer konfunderad. 
    Jag hade molande värk för 2 veckor sen. 
    Jag hade ÄNNU MER molande värk för en vecka sen. 
    Och nu har jag varit gasig, körig i magen, uppblåst och SVINTRÖTT. 
    Men testet visar negativt. 
    Är orolig att något är fel på mig, eftersom testet visar negativt. Rynkar på näsan
  • Twinflower95

Och enligt Flo-appen där jag har trackat min mens i flera år, och nu la in ÄL-testet så säger den att min cykel denna månad är inne på dag 36. 
    Men jag beräknas inte få min mens förrän den 6e april. 
    Förra cykeln varade i 37 dagar, innan det 35 dagar, 38, 33, 37.... 

• svansmamman
    Twinflower95 skrev 2023-03-28 16:10:17 följande:
    Jag gjorde testen samma dag, och två st Clearblue digitala ÄL-test. 
    Och andra stickan visade starkare än första. 

Jag gjorde ett testa tidigt-test nu, och det visade negativt. 

Och nu blir jag då ännu mer konfunderad. 
    Jag hade molande värk för 2 veckor sen. 
    Jag hade ÄNNU MER molande värk för en vecka sen. 
    Och nu har jag varit gasig, körig i magen, uppblåst och SVINTRÖTT. 
    Men testet visar negativt. 
    Är orolig att något är fel på mig, eftersom testet visar negativt. Rynkar på näsan

Okej då förstår jag. Då är det förmodligen ägglossning den detekterade då! 

Med tanke på att gravtest visar negativt kan du vara säker på att dina symptom i vart fall inte beror på en graviditet då det är gravidhormonet som ger både symptom och positivt gravtest. Det finns ju alla möjliga orsaker till att du har de symptom du har, och jag kan såklart kasta ur mig en drös gissningar, men om du känner dig orolig är det bästa att du kontaktar vårdcentralen för råd. Annars är det ju bara att avvakta och se hur det utvecklar sig. Att få positivt äl-test är ju som sagt var ingen garanti för att man faktiskt ägglossar, så det är ju absolut inte säkert att du hade ägglossning när testen gett utslag och därmed inte att får din mens när appen tycker det är dags. 

Jag tycker inte du ska oroa dig iallafall! Men om du inte kan släppa det kan du alltid vända dig till din vårdcentral. Jag håller alla tummar här hemma! ❤️

• Twinflower95
    svansmamman skrev 2023-03-29 09:21:53 följande:

Okej då förstår jag. Då är det förmodligen ägglossning den detekterade då! 

Med tanke på att gravtest visar negativt kan du vara säker på att dina symptom i vart fall inte beror på en graviditet då det är gravidhormonet som ger både symptom och positivt gravtest. Det finns ju alla möjliga orsaker till att du har de symptom du har, och jag kan såklart kasta ur mig en drös gissningar, men om du känner dig orolig är det bästa att du kontaktar vårdcentralen för råd. Annars är det ju bara att avvakta och se hur det utvecklar sig. Att få positivt äl-test är ju som sagt var ingen garanti för att man faktiskt ägglossar, så det är ju absolut inte säkert att du hade ägglossning när testen gett utslag och därmed inte att får din mens när appen tycker det är dags. 

Jag tycker inte du ska oroa dig iallafall! Men om du inte kan släppa det kan du alltid vända dig till din vårdcentral. Jag håller alla tummar här hemma! ❤️

Tack så mycket Hjärta 
    Jag tog ett  tidigt grav.test för några dagar sen som visade negativt. 
    Jag tog ett till tidigt-test idag som också var negativt, enligt appen ska jag ha mins mens om 4 dagar. 
    Så det tog sig inte denna gången heller, vilket gör att alla mina symtom känns ännu märkligare nu. Jag har varit onormalt trött, molvärk till och från, och haft oerhört ont i brösten/bröstvårtorna. Jag har knappt kunnat nudda bröstvårtorna för att de har varit så känsliga, det brukar _aldrig_ hända vid varken ÄL eller mens... 
    Ugh, allt detta huvudbry! Hahaha

Jag vet inte varför jag känner mig så stressad. 
    Kanske för att jag har lärt mig att efter 25 så minskar chanserna för graviditet markant? Jag blir 28 i år. 
    Kanske för att min sambo är över 40, och jag vill inte att han ska vara för gammal? Trots att han är piggare, fräschare och *yngre* fysiskt än vad jag är? Hahahah
  • svansmamman
    Twinflower95 skrev 2023-04-02 08:47:01 följande:
    Tack så mycket Hjärta 
    Jag tog ett  tidigt grav.test för några dagar sen som visade negativt. 
    Jag tog ett till tidigt-test idag som också var negativt, enligt appen ska jag ha mins mens om 4 dagar. 
    Så det tog sig inte denna gången heller, vilket gör att alla mina symtom känns ännu märkligare nu. Jag har varit onormalt trött, molvärk till och från, och haft oerhört ont i brösten/bröstvårtorna. Jag har knappt kunnat nudda bröstvårtorna för att de har varit så känsliga, det brukar _aldrig_ hända vid varken ÄL eller mens... 
    Ugh, allt detta huvudbry! Hahaha

Jag vet inte varför jag känner mig så stressad. 
    Kanske för att jag har lärt mig att efter 25 så minskar chanserna för graviditet markant? Jag blir 28 i år. 
    Kanske för att min sambo är över 40, och jag vill inte att han ska vara för gammal? Trots att han är piggare, fräschare och *yngre* fysiskt än vad jag är? Hahahah

Äsch då! Om än dina symptom inte beror på graviditet kan det ju faktiskt ha tagit sig ändå, bara att det är för tidigt för att testa. Nu vet jag inte vilket märke du använde men oddsen för att testet ska visa korrekt stiger ju närmre BIM man kommer. Jag vet exempelvis cbs digitala test med veckoindikator visar 65% ?korrekt? 4 dagar före BIM, 90% 3 dagar före, 97% 2 dagar före osv. Så även om man testar negativt med det testet 4 dagar innan BIM finns det fortfarande goda möjligheter till att det bara är för tidigt - om du förstår hur jag menar. 

Jag förstår att det känns märkligt med dina symptom, speciellt eftersom du inte brukar ha dem i samband med ägglossning eller mens. Och jag förstår absolut ?stressen?. Den bottnar väl kanske i längtan efter att plussa och det jobbiga kring att leva med ovissheten. Bara väntan mellan mens - äl - BIM är ju jobbig, man går hela tiden och väntar på något. 

Absolut att man som kvinna är som mest fertil fram till 25, men det betyder inte att det raserar i rasande takt därefter eller att det blir sånär som omöjligt att bli med barn efter man fyllt 25. Om jag inte är helt ute och cyklar brukar man prata om att efter 35 går det snabbare utför, och även därefter är det inte ovanligt att bli gravid. Men hur som helst, du har inte funderat på att tempa dig för få ännu bättre koll på din cykel och optimera chanserna att bli gravid? När man har lite oregelbunden cykel brukar det vara ett bra sätt att få ännu bättre koll på fertila dagar osv. Det kanske är så enkelt att ni inte prickat in ?rätt? dagar. Hur länge har ni försökt? ❤️

• Anonym (Lis)

Nej nej nej. det är efter 35 den börjar minska och efter 40 minskar den kraftigt. men det betyder inte att det är omöjligt. 

finns tom en dansk studie som säger att man är som mest fertil mellan 30-34.👌🏻😊

du behöver absolut inte känna dig stressad om du är under 30. ☺️

Svar på tråden Molande värk