Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Har du blivit catfishad någon gång?

Ett skäl till att jag inte vill vara kvar här är att man inte kan veta vem det är man pratar med och vad som är sant.

Jag tycker att det är bra att du tar upp ämnet men det känns nog ganska pinsamt för de flesta att dela med sig. Först och främst att det hände, och sedan ska man hängas ut igen. 

Vi är nog många som gått på både den ena och det andra minan på nätet, och det gör det extremt svårt att veta vem man bör lita på. 

Mitt råd till den som känner sig lurad (för det är väl det du menar med catfishing? )är dels att tänka att det är bra att du kom på det hela, och sedan lära av situationen, inte vara så öppen med folk du inte träffat i verkligheten. Jag har  svårt att följa mitt eget råd då jag är nyfiken på andra men man har ju fått några sexinviter vid det här laget. 6 månader har jag varit här och framställer mig som en kärring. Vad ska man säga? De stöter på allt som rör sig.

Om personer är intresserade av att prata pengar och sex snabbt, spring, om du inte är rik och desperat. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Aisel) skrev 2023-03-19 22:50:37 följande:
    Med catfishad menar jag personer som vill ta reda på saker om dig och sedan använda det till sin fördel. Exempel 

Män som låtsas vara en vän men bara vill ha sex
    Personer som låtsas vilja vara vän men har nåt annat i bakhuvudet
    Personer som man har kontakt med länge tex härinne så visar det sig att allt var en lögn
    Personer som bara vill avslöja din identitet 

Osv? alla de sakerna har hänt mig härinne. Jag är sårad på riktigt. Jag trodde inte människor va såna och hur hanterar man det? Jag vill bara gå under 
    Det är naturligtvis fruktansvärt att vara med om. Men du gjorde inget fel om du hade bra avsikter. Jag har nyligen varit med om någonting väldigt märkligt här, värre än sexinviter, någonting jag inte lyckas reda ut. Jag tänker att ibland har människor drivkrafter som samverkar till något med en dålig outcome, som det där med att låtsas vilja vara vän. En sak jag läste nyligen: alla har en del inom sig som vill bli förnedrad. Jag tänkte när jag läste detta att det var ju en lämplig fantasi att ha för de som förnedrar, att offret bad om det, innerst inne önskade sig det. En person jag kände för många år sedan sa flera gånger till mig att jag var en masochist, vilket alla som känner mig skakar på huvudet åt. I personens drömvärld var säkert det hon utsatte mig för min egen hemliga fantasi, vilket rättfärdigade hennes vidriga sätt att utöva "vänskap. Hon sade sig vara en djupt troende kristen. Det passade säkert henne att bli förlåten utan att behöva be om det. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Grundlurad) skrev 2023-03-19 23:17:19 följande:

Ja eller mest lurad.
    Jag hade kärleksproblem och mailade med en man härinne som verka tycka det var lika trevligt som jag att skriva långa Mail om livet i det stora hela, relationer. Han stöttade och peppade mig och jag peppade honom att våga träffa en kvinna. Sen när jag söker på hans nick så visar det sig att ingenting är sant. Han har inte alls behövt mina råd och han verkar ha många järn i elden. Både irl men troligtvis här också. Jag kan inte hjälpa det men efter 9 månaders mailande känner jag mig lurad. Han bekräftade och lyfte mig så mycket och sen var ingenting sant när man ser trådarna. Det är som han bara ville lura mig, ta min energi och min uppmärksamhet. Kan inte säga att han bedrog mig men han var inte ärlig. Jag borde varit klokare och som ovan skriver- jag borde inte öppnat mig så men just då kändes det ärligt och enkelt som en riktig vän.

Det jag har kommit fram till är att man bör träffa eller prata i telefon med människor från nätet relativt snabbt om syftet är att ha en relation med dem. Jag har lyssnat på en del poddar om bedragare, och mönstret är att de drar sig ur och skjuter fram träff eller telefonsamtal så länge det går. Däremot är det väl inte fel att maila lite om syftet är tydligt. Det kan finnas situationer som. man hellre delar med en främling: det är vad forumet bygger på. Det ofiltrerade, det som inte kräver social fernissa: det är vad forumet bygger på. Men det har säkert många sorger på sitt samvete också när sköra människor blir exponerade. Jag hoppas att du repat dig från kontakten du hade, du är ändå kvar här. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Aisel) skrev 2023-03-19 23:24:08 följande:

Ja, det var fruktansvärt.
    Kanske är det så att en del av en vill bli förnedrad men samtidig vem vill bli det egentligen?
    Så udda med din ?djupt troende kristna vän?, det kanske var så.
    Ja, märkliga saker händer härinne och människor verkar inte vara det de utger sig för att vara. 

Hur löste du händelsen du inte kunde reda ut? Låter som något hemskt. 
    Jag har en person jag är väldigt oklar över om jag skall välja att tro den eller inte. Funderar på att bara avsluta men jag vet inte vad som är rätt. Har du något tips?

Nej, jag tror inte att det finns någon sådan del. Jag tror att alla människor har en frisk kärna, det gäller även förövare. Mitt tips är att du tar kontakt med din friska kärna, vem du än är. När man är i kontakt med det ser man tydligare vad man behöver göra. Jag har sagt hejdå till flera personer jag tycker om de senaste dagarna för att jag inte vill vara kvar här. Ändå sitter jag nu i denna tråd, vilket jag inte borde om jag frågar min kärna. Men jag vill gärna förmedla att den som stött på konstigheter på Familjeliv eller nätet i övrigt inte är själv i detta. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Grundlurad) skrev 2023-03-19 23:40:33 följande:

Tack för fina ord. Jag är kvar men jag känner mig extemt sårad och ganska dum när en persons ord i text kan betyda så mycket. Han var personlig och lät mig öppna mig också. Jag kände mig hedrad att få stötta honom också att våga ta steget att träffa någon. Det var som ett slag i ansiktet att se vad han skrivit egentligen. Men kortfattat så behövde han inte min hjälp eller stöd. Jag är kvar ett tag till men inte inne så mycket. Han betydde så mycket och var så mycket av FL för mig. Sjukt att få ett sånt förtroende att öppna sig över bara mailande men jag fick visst det. Känns nästan som jag blev lite manipulerad då jag sällan/aldrig delar med mig av personliga saker.

Det låter som manipulation om du gjorde saker du inte brukar göra. Jag gissar att det skickas en hel del meddelanden här, och att alla inte är skrivna av de bästa avsikter. 
  • Fröken Allvar

Jag tänker att de själva vet vilka de är och att deras kärna säger dem jag tycker om dem. Ha det så bra. Jag har sagt vad jag ville säga. 

Svar på tråden Har du blivit catfishad någon gång?