Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Säger ni som det är - du är inte attraktiv?

1. Det man kan lära av denna tråd är att total uppriktighet av ens syn om en annan person kan leda till konflikter och pajkastning mellan två personer med olika åsikter.

2. När en person blir sårad, slutar diskussionen i sak och personen attackerar andra utan hänsyn till vad som faktiskt är belagt eller ej.

3. Det finns en ytlighet inbakad i denna diskussion (ursprungsdiskussionen som TS tog upp). Många tycks antaga att en sågning av ens utseende är det värsta som kan inträffa. I det finns en underförstått antydning att utseendet "på riktigt" är den enskilt viktigaste faktorn när det gäller en relation. Det är sorgligt att vi blivit så ytliga att vi oreflekterat matar oss med denna "sanning".

Om jag är ute efter en slipskiva till en vinkelslip blir jag inte nöjd förrän jag har fått en just sådan. Men när det gäller en partner behöver man inse att det inte riktigt funkar så. När man söker efter en livskamrat kanske man letar efter slipskiva och finner en sopkvast. Och först därefter kanske man inser att det var en sopkvast man alltid önskat sig och behövt.

Jag menar att det värsta inte borde vara att få höra: "Du är tjock och ful och fullständigt fysiskt oattraktiv" utan istället: "Du har ointressanta idéer, en intetsägande personlighet och en hjärna som mest liknar en krattad trädgårdsgång."

Jag undrar vad somliga har tänkt att syssla med när de vaknar upp på den 1000:e morgonen bredvid sin fysiskt perfekta partner och inser att man inte egentligen har något vettigt att säga till varandra. Ska man ut och leta efter ett annat fysiskt praktexemplar?

I den här tråden läste jag om en person som dissade ngn för att han inte hade några tänder i överkäken. Varför sådant fokus på de kroppsliga funktionerna? Jag tror att vår ytlighet sätter stora kilar i vägen för vår kamp att bli lyckliga.

Även människor med handikapp behöver respekteras och tas på allvar, och kan givetvis också skänka oss kärlek, lycka och glädje. Attraktion är något som bildas i våra sinnen när vi öppnar oss och tar in omgivningen, och upptäcker att sopkvasten man aldrig tänkt använda är den bästa.

Svar på tråden Säger ni som det är - du är inte attraktiv?