Inlägg från: Anonya |Visa alla inlägg
  • Anonya

Robinson våren 2023.

Speciellt med yngre mot äldre. Begränsar lite tävlingarna om det inte ska bli orättvist. 

Gillar inte att någon måste lämna redan före det ens egentligen startat. Stackars Alva som tvingades in i lagledarrollen och dessutom genast behövde välja ut en. Tycker inte det känns rätt att den som är yngst ska behöva göra sånt genast. 

Konstiga personliga saker hos många. 

Kul med ny säsong! Jag tittar på programmen ensam och skulle jättegärna diskutera Robinson eftersom man ju följer det så intensivt iom hela nio program i veckan inklusive Gränslandet. Ibland i tvprogramstrådar här bilr det så att det mellan åsikter och diskussioner finns massa korta inlägg som beskriver vad som händer i programmet. Det har jag redan sett när jag kommer hit och speciellt om jag varit ett par program efter så har det gjort att jag inte orkat scrolla igenom sida efter sida för att hitta åsikter och funderingar. Men alla tycker ju olika och man gör förstås som man känner.  

• Anonya

Mm, jobbig start för henne.

Jag menade inte att inte spoila. Jag går aldrig in innan jag är ikapp och skulle jag göra det är det inte konstigt om jag får se något. För att kunna prata om programmen behöver man ju prata om programmen. Det jag tänker på är att det känns onödigt att läsa inlägg efter inlägg om bara det som hänt då jag ju redan sett programmet och gått in för att läsa vad andra tycker om det som hänt och vad de tänker om fortsättningen.

• Anonya

Såg nu att jag fick till en riktigt smart mening: "För att kunna prata om programmen behöver man ju prata om programmen."
    Var ju inte så det skulle stå, utan att man ju för att kunna diskutera Robinson behöver prata om vad som hänt i senaste avsnittet.

• Anonya

Jag lyckades se rubriken på ett klipp "Tredje raka segern för de unga" innan jag såg själva programmet, så lyckades spoila för mig själv. Väldigt liten marginal de vann med. 

Två mycket olika personer i Ingemanslandet. En positiv och en arg och hämndlysten. Men förstår att han inte är nöjd, för anser som jag skrev igår inte att någon ska behöva åka ut förrän man ens kommit igång. Dessutom stod det att den som ansågs som svagaste länken skulle lagledaren välja och det hade Alva missat. Han som hon valde, minns inte namnet, var ju verkligen inte svag.

Undrar hur det blir i tisdagens avsnitt. Lät ju först som att lagledarna igen ska välja en person, sedan att alla gemensamt ska välja en. Hoppas verkligen det senare.

• Anonya
    molly50 skrev 2023-03-21 19:55:33 följande:

Har missat en del idag då jag tittat på en annan kanal.
    Men nu ska det tydligen röstas ut någon igen. 

Ja. Nu är det ändå inte bara lagledarna, Peter respektive Alva. De skulle nämligen direkt efter tävlingen välja en "bundsförvant" som de tyckte var värdefull. Den personen fick ett immunitetshalsband. Alva valde den tjej hon kommit att stå närmast, minns inte namnet. Peter valde en kvinna, kanske heter hon Sanna. 

Lagledaren och bundsförvanten ska tillsammans välja vem som ska röstas hem. På det sättet ska laget toppas. Tanken är alltså att de skall välja den som tillför laget minst. I slutet av programmet kom ett brev där det stod att varje deltagare skulle få tre minuter tid att motivera varför de ska få stanna kvar. 

Mannen i Ingenmanslandet gav upp och åkte hem. Han tålde inte att sitta och göra ingenting i en vecka för att kanske komma in igen. De hade fått veta att när en vecka gått kommer en att få komma tillbaka till Robinson.

Det finns fyra sängar i Ingenmanslandet. Undrar när första kampen om att få komma tillbaka är. Uppfattade först det som att någon av de två första får komma tillbaka, men det är inte alls säkert. Speciellt inte som bara Elin är kvar av dem.

Undrar hur lång kedjan är. Det har bara kommit fram att de ska låsa fast sig i den och man har sett att de gjort det. Om de bara sitter fast i varandra eller om kedjan är fastsatt i något har man inte kunnat se. Min uppfattning är ändå att det är den senare varianten, vilket gör att deras liv där är mycket begränsat. Hur lång kedjan är vore mycket intressant att veta, men det lär klarna snart.

• Anonya

Japp, men nu blev de fria.

Du missade troligen dagens tävling då. Det var klassisk eldkamp med tändstål och wokpanna som pris. Elin och Carro fick eld på första draget med tändstålet, men den slocknade. Återigen fick de eld genast, men slocknade igen och så höll det på.
    Peter kämpade hårt utan att få några gnistor ens, men när det äntligen lyckades byggde de snabbt och enkelt upp en eld som brände av repet. 

Har även tidigare år förundrats över att deltagarna inte har erfarenhet av att göra upp eld. Alva sade att hon gjort det två gånger i hela sitt liv. Det är inte konstigt att alla inte har gjort det, men att man åker till Robinson och inte har tränat på det tidigare då man vet att det och plankan är de enda tävlingarna som är helt säkert att kommer. Plus att man behöver det i vardagen i lägret. 

Det äldre laget fick nu tändstål och därmed sin efterlängtade eld. Men, inte en endaste gång har man sett att de skulle ha försökt göra upp eld. De lär ju ha gjort det, men konstigt att det inte visats alls. 

• Anonya
    molly50 skrev 2023-03-23 23:26:25 följande:

Och bra att de äldre fick vinna något också. 

Japp.

Visst lät det som att alla slipper Ingenmanslandet? Anar att de två som inte tar sig in i Robinson kommer till Gränslandet eller något liknande. Att det från nästa vecka också finns det programmet att följa. Är väl i så fall därför de så snabbt tar ut en del för att få befolkning dit liksom. Dessutom önskar de kanske att det blir lite dramatik när någon som känner sig förfördelad eventuellt snabbt kommer in till Robinson igen och försöker utkräva hämnd.

Synd att Marcus röstades ut. Han var ju verkligen inte den svagaste länken, tvärtom lika kunnig som Oskar. De två verkligt kunniga. Att han kom in typ två dagar senare för att han testats positivt för corona var ju liksom inte hans fel. Oskars påverkan, vilket han själv konstaterade. Trist, sades ju att det skulle vara svagaste länken. 

Men förra året var det ännu värre. Då valdes två personer ut som aldrig fick gå med i ett lag ens. Mycket otrevligt och orättvist.
  • Anonya

Oj, nu har jag sett söndagens program. Har inte läst de två olästa inlägg som finns här, eftersom dagens program pågår just nu och vill inte råka se något där.

Många twister! Bra att Markus tog det. Han var definitivt inte den svagaste länken, snarare en av de absolut starkaste. 

Vad spännande med oavgjort och duell. Tycker det är bra att det var duell som avgjorde och inte försök till omröstning, lottning eller annat. Mycket speciellt att den utröstade skulle välja en till som åkte ut. Kloka motiveringar Kristina hade. 

Gränslandet ska startas upp nu då. Känns som att Zeki inte riktigt passar in där. Han är en stark spelare, men som person så annorlunda än de andra tre.  
    Nu vet alltså alla att Gränslandet finns, det har man åtminstone på senare tid inte vetat förrän första kommit tillbaka därifrån. Dessutom nytt att man kan komma tillbaka starkare än förut och att vinnaren av gränslandet får 25 000 kr och kommer direkt in i finalen. 

Mycket nytänkande. Nu ska jag fortsätta med näst eller om det är Gränslandet som kommer först i appen. 

• Anonya

Var efter, men nu har jag redan sett både dagens Robinson och dagens Gränslandet. Ska förstås inte avslöja något. 
    Tycker en sak är tråkig med Gränslandet, nämligen att de har samma gamla tävlingar att välja mellan. Tröttnade på dem redan förra året om inte året före det till och med. Eldkampen får gärna vara kvar år efter år för det är något som har med Robinson att göra. "Högst vinner" dvs bygga högsta tornet och "Håll ihop" där man ska klämma ihop två grejer för att hålla kvar en kloss så lång tid som möjligt, känns däremot tråkiga, tycker jag. 

Svar på tråden Robinson våren 2023.