-
Självklart inte. Däremot förs en diskurs som är väldigt frikostig när det gäller hur man får uttrycka sig om vita, vilket i sin tur riskerar att skapa motsättningar och hat i samhället. Jag tror inte att vänstermedia hatar vita, däremot utrycker de sig rätt ofta demoniserande. På ett sätt som hade varit helt otänkbart om andra grupper, fullt förståeligt.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 14:20:04 följande:Du låter konspiratoriskt/ paranoid lagd. Det är inte en vanlig politisk uppfattning inom ?vänstern? att hata vita.
-
"Jag har aldrig hört", och då betyder det att problemet inte existerar?Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 14:28:42 följande:Jag är vit och aldrig i mitt liv hört sådana där påstående som du beskriver eller upplevt någon slags rasism mot mig! Misstänker att det är någon sverigedemokrat som ligger bakom den här tråden som försöker sprida främlingsfientlighet.
Du måste lära dig att se verkligheten ur fler perspektiv än ditt egna. Jag är inte helt övertygad om att alla håller med dig faktiskt. Tvärt om är det väldigt många som varit med om väldigt otäcka saker. Vill du finna bevis dör detta så är det bara att googla. -
Som sagt finns det väldigt många offer för rasism och våldsamma attacker som inte håller med dig. Främst den yngre generation, om vi pratar om individer under 30 år. Inte illa menat, men du är nog lite för gammal för att ha lyckats uppleva mycket av det hemska som många utsätts för.Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 14:48:50 följande:Men, jag är vit och jag är en medelåldersman som har levt hela mitt liv i Sverige, umgås med många olika slags människor med olika bakgrund och jag har aldrig hört någon uttrycka sig så som du beskriver. Jag har hört några få gånger att andra blivit kallade för svennejävel men det ser jag inte som rasism mot vita eftersom alla svenskar är inte vita. Däremot har jag mycket ofta hört vidriga rasistiska uttryck mot svarta och muslimer. ALL RASISM SKA FÖRDÖMAS!
-
Vänsterfolk har då och då en nedvärderande jargong mot vita, exempelvis vita cis män. Utgångspunkten är inte rasistisk men det mynnar ut i rasism eftersom en grupp individer med en viss hudfärg tillskrivs egenskaper och maktpositioner som de inte har. Exempelvis kan de säga saker som att vita killar har förtur i samhället, tjänar mer pengar, förtrycker kvinnor, favoriserar andra vita män på ett eller annat sätt, har en viss socioekonomisk status m.m. Och ofta dras paralleller till andra individers misslyckanden.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 14:54:35 följande:
Vänstermedia såsom p3 påstår du. Hur uttrycker dom hat mot vita menar du?
sen pratar du om motsättningar och hat i samhället, men det är du som skriver ? De är allmänt vedertaget att i vissa vänsterkretsar eller vänstermedier tala öppet på ett nedvärderande sätt om vita och att tillskriva vita egenskaper som demoniserar vita.?
enligt dig så verkar ?vänstern? syssla med rasism i största allmänhet.
Du låter som ?fröken allvar? som påstod att hon blev förföljd av lättidentifierbara ?vänstermänniskor? på stan och hatad av 6000 feminister för att hon är vit. Det genererade panikattacker hos henne när hon så en ?vänstermänniska? på stan.
Ungefär som nazisterna gjorde. De tillskrev judarna vissa egenskaper, beskrev att de hade en makt som andra inte hade, att de bara gynnade sig själva. Sedan vet vi vad som hände. -
Fast du förstår ju innebörden av ordet eller, och hur det används? I vilka sammanhang?Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 14:58:32 följande:Och där kommer du med förolämpningar! Jag är varken dum eller spelar dum. Kan du inte föra en normal dialog utan att förolämpa?
-
Om man säger arabjävel till någon, är inte det då rasistiskt motiverat hat som baseras på individens arabiska utseende?Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 14:58:32 följande:Och där kommer du med förolämpningar! Jag är varken dum eller spelar dum. Kan du inte föra en normal dialog utan att förolämpa?
Vad är då skillnaden mot att kalla någon svennejävel och sedan begå grova brott mot den samme? -
När man strukturellt och gång efter gång tillskriver en viss grupp individer negativa egenskaper så skapar det rasism ja. Det var det som skedde i Tyskland innan nassarna tog över. De tillskrev judarna egenskaper och skapade en en negativ bild av de för folket. Sedan när de hade folket på sin sida så avrättade de judarna.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 15:10:46 följande:Är det rasism att säga att vita män tjänar mer än kvinnor, eller mörkhyade för den delen? Är det något enbart vänsterfolk menar? Så någon från högern observerar inte löneskillnader eller dylikt? sen drar du paralleller till nazister, vad snackar du om?
-
Jo det är ungefär samma sak. Konsekvenserna kommer dock inte bli de samma som tur är. För judarna fick det enorma konsekvenser. Vi kommer inte så någon förintelse av vita. Däremot så skapas motsättningar och hat. Det blir fler rasistiskt motiverat våld mot vita, det kan bli diskriminering mot vita m.m.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-20 15:14:27 följande:Vi vet alla vad som hände under nazismen. Det du pratar om är något helt annat och saknar verklighetsförankring.
Vi ska inte ha det. Därför är det viktigt att synliggöra diskurser och fenomen som liknar det vi såg i Tyskland. Man ska inte tillskriva någon enbart negativa egenskaper. De har aldrig sagt nått bra på p3 om vita män exempelvis. Bara negativa saker. Det är demonisering. -
Om en människa verkar dum så är man fri att kalla den dum. Att du sedan vill få ordet dum till något negativt är din ensak. Det finns säkert fördelar med att vara lite dum, men det är ett annat ämne.Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-20 15:53:32 följande:Du förolämpar mig genom att kalla mig dum! Utan någon anledning! Men du tycker att man ska polisanmäla om någon kallar dig svennejävel?! Du är osammanhängande och självmotsägande och det är verkligen något jag har sett endast hos sverigedemokraterna och de som sympatiserar med SD!
Rasism mot vita finns inte i Sverige. Rasism handlar om när du konsekvent missgynnas på grund av din hudfärg eller etnicitet. Rasism handlar om strukturer, makt och privilegier i samhället och faktum är sådant inte förkommer i Sverige om du är vit. Däremot om du svart eller muslim!
Strukturell rasism är en gren av rasism, men inte den enda. Man kan vara rasistisk utan att vara en del av en majoritet. En arab, kroat eller ukrainare i Sverige kan exempelvis ha rasistiska åsikter om svarta, faktum är att det är vanligare bland vissa invandrargrupper än bland svenskar. Menar du då att exempelvis en arab från Syrien inte kan vara rasist i Sverige eftersom han inte är en del av majoriteten? Om araben i fråga eller kroaten i fråga diskriminerar svarta här, är han då inte rasistisk bara för att han är minoritet? Vidare kan en svart vara rasist mot exempelvis romer i Sverige, och en rom kan vara rasist mot svarta eller mot svenskar. Svenskar kan vara rasister mot asiater osv.
Alla kan vara rasistiska och alla kan vara offer för rasism. Det har inget med någon jävla majoritet eller minoritet att göra. Rasism handlar bara om en enda sak, nämligen diskriminering baserat på hudfärg eller etnicitet. -
Det där är inte riktigt sant. Det finns en strukturell rasism i förorterna och det kan många svenskar som växt upp där vittna om. Att de blivit misshandlade eller kallade svennehora/svennejävel m.m.Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 16:24:32 följande:Nja, det är skillnad på strukturell rasism och enskild rasism. Strukturell rasism drabbar sällan infödda svenska, sant... men rasism från enskilda personer kan de absolut drabbas av.
Dock är majoriteten av de i förorterna inga rasister, precis som majoriteten av svenskarna inte är rasister. Men det finns strukturella mönster som syns över hela landet och som gjort det under flera årtionden.
All rasism är lika dålig och hemsk. -
Einar rapparen blev utsatt för en del strukturell rasism när folk blev avundsjuka på honom.Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 16:24:32 följande:Nja, det är skillnad på strukturell rasism och enskild rasism. Strukturell rasism drabbar sällan infödda svenska, sant... men rasism från enskilda personer kan de absolut drabbas av.
-
Fast p3 är ju den mest vänsterorienterade delen av Public Service, och PS domineras ju till 95% av journalister som röstar på vänsterpartier. Aftonbladet är dessutom öppet socialdemokratiska. Vad du försöker säga förstår jag inte riktigt?Anonym (jodå) skrev 2023-03-20 15:25:05 följande:Haha, ja enligt högermuppar så är ju allt utom avpixlat "vänstermedia".
Det är ju ingen slump att det första SD gör när de får vara med i leken är att ge sig på public service och hota med att dra in pengarna om de inte säger som de vill... det är ju vad nassar gjor genom hela sin historia.
SD har Samtiden, där är majoriteten av de som arbetar SD sympatisörer. Menar du då att de är helt opartiska? Eller är det bara tidningar som domineras av vänsterjournalister som är opartiska? -
Tror du att alla svarta är en homogen grupp som måste tycka likadant? Du fördelar in svarta i ett fack och alla ska enligt dig känna sig förtryckta och sympatisera med en rörelse som BLM. Det om något är ju fördomsfullt. Det brukar kallas för de låga förväntningarnas rasism.Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-03-22 12:43:27 följande:Jag har mycket svårt att tro att du är svart. Du gillar inte BLM?! Du gillar alltså inte organisation som vill stoppa mord på svarta? Du tycker också att svarta är mest våldsamma gruppen, trots den omfattande rasismen och mord på svarta i USA. Hur ska man göra då som svart tycker du? Lägga sig ner bara och dö? Du må vara svart, men du är inte en person att lita på.
Legendaren Muhammed Alis egna son har uttryckt missnöje med BLM rörelsen och vägrat ställa sig bakom den. Det är långt ifrån alla svarta som står bakom rörelsen.
När det gäller polisbrutalitet i USA så är det för det första både vita och svarta som utsatts för den, även latinos. Förövarna/poliserna har varit både vita och svarta. Men varje gång det råkar vara vita poliser och svarta förövare så måste organisationer likt BLM göra politiska poänger av det, utan att se helheten. När sedan vita utsätts för övervåld av vita poliser eller andra varianter så är de knäpptysta.
BLM är en hatisk organisation som ofta förknippas med våldsaktioner, främst i USA. Men så även i Sverige. Minns när de skulle demonstrera här i Sverige och det slutade med stenkastning mot polisbilar istället.
-
Det är människor som saknar common sense. De som gör det finns hos extremvänstern och extremhögern. Folk i mitten som försöker se helheten brukar vara folk som är någorlunda vettiga. Både bland vita och svarta.nihka skrev 2023-03-23 10:59:24 följande:Hur vet du att det är "vänsterfolk"?
Ska jag anmäla dig till polisen nu för hets mot "vänsterfolk"?
Både du och jag vet att det inte är högerextremister som uttrycker sig nedvärderande mot vita. Det är ofta folk på vänsterkanten. Folk som pratar om mansnormer, vithetsnorm, patriarkala strukturer, förespråkar könsbyte av 6 åringar osv. Sedan finns det en liten grupp människor som inte fattar bättre och som går och tror på allt detta. Som tror att alla vita som inte är vänsterextremister utan en del av majoriteten vill förtrycka svarta osv. De köper propagandan som sprids av en liten grupp konstiga individer.
Det finns rasism mot svarta, ja. Det finns vita som är rasistiska mot svarta. Men det finns även araber som är det, kurder som är det, juggar som är det. Men i de här små grupperna av hatiska individer så byggs det upp en felaktig uppfattning om att den vita majoriteten förtrycker svarta och är rasistiska. Det är fel. Den grövsta rasismen i samhället kommer oftast från andra invandrargrupper. -
Ska man läsa vad alla står för så är nästan varenda organisation i världen bra. Det folk får läsa är bara propagandan som ska låta bra utåt för att locka till sig sympatisörer. Man kan läsa saker från NMR, Al Qaida och andra grupper och sedan tycka att det låter vettigt. Men handlingarna och resonemangen som inte finns nedskrivna och är manipulerade visat oftast på sanningen.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-22 23:52:49 följande:
BLM är ingen terrorgrupp, läser man vad de står för så är det lätt att sympatisera. Sen så är det säkert så att alla grupper som vill synliggöra olika element i samhället även drar till sig de mer extrema elementen.
Jag anser det inte konstigt att flygrl inte sympatiserar med BLM, det handlar om preferenser. Alla är olika. Kanye West verkar sympatisera med nazism exempelvis.
Många svarta i USA vägrar ställa sig bakom BLM, exempelvis Muhammed Alis son. Det är en extremorganisation. Sedan är inte alla som sympatiserar med de extrema, utan folk som tror att rörelsen är vettig, som gått på det. Men BLM ligger bakom mycket våld. Bland annat i Sverige när de demonstrerade och det slutade med att polisen blev utsatta för stenkastning av maskerade aktivister. Organisationer som BLM, NRM, IS, Al Qaida, AFA består oftast av arga unga människor som borde lägga sin dyrbara tid i livet på nått vettigare än att bara känna hat. I grunden är det synd om de, de behöver hjälp och inte mötas av förakt. -
De extrema åsikter kommer från extra människor som finns på den extrema vänsterkanten. Sedan säger jag inte att alla som röstar på vänstern står för dessa åsikter. Men de som har dessa åsikter är inga nationalister, moderater eller kristdemokrater om vi säger så.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 12:15:56 följande:så folk på vänsterkanten är vanliga förespråkare för könsbyte av 6-åringar? Din paranoia och konspirationsteorier verkar inte ha några gränser. Du verkar ha en vriden uppfattning om vad ?vänstermänniskor? egentligen är. Antar att du är ?fröken allvar? som kände sig förföljd av vänstermänniskor på stan, skulle vara osannolikt med två såna som dig.
-
Jag känner mig inte förfölj av vänstermänniskor.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 12:57:51 följande:Du är inte förföljd av hatiska vänstermänniskor eller feminister för den delen. Det går inte att identifiera en vänstermänniska bara visuellt. Någonstans måste du förstå att det du hört (från någon källa, eller kanske inbillar dig) om att vänstermänniskor förespråkar könsbyte på 6-åringar är helt orimligt och konspiratoriskt. Du pratar om vithetshatet och tar upp löneskillnader mellan män och kvinnor som ett bevis på hatet mot vita cis-män. Din verklighetsuppfattning verkar skev.
Jag försöker bara visa på sambanden och förklara varifrån de rasistiska åsikterna mot vita kommer ifrån. Det har sin grund där.
Många vita, speciellt ungdomar, har blivit utsatta för brutal rasism. Blivit misshandlade eller förnedringsrånade av flera andra förövare. Samtidigt blivit kallade kränkande och rasistiska ord, samt har hela brottet i sig haft en rasistisk utgångspunkt. Det är hemskt. Och när folk som du eller andra på extremvänstern förvägrar de upprättelse genom att ni förnekar att de blivit utsatta för rasism, så blir de utsatta för ett dubbelt övergrepp.
Rasism kan drabba alla. Precis som hat kan drabba alla, eller våld kan drabba alla. Ingen är immun. Det finns flera exempel på länder där en minoritet ofta utsatt en majoritet för rasism. Så begreppet har ingenting med det att göra. Faktum är att rasismen kan slå mot alla. Men det tar sig olika uttryck. -
Det är extremt viktigt att folk börjar bli uppmärksamma på kommentarer där vita framställs/demoniseras som någon överhet som bara vill roffa åt sig. Kommentarer som tillskriver folk egenskaper, en maktposition, en ställning, en socioekonomisk standard som inte stämmer. Det är fördomar. Det skapar hat och rasism.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 12:57:51 följande:Du är inte förföljd av hatiska vänstermänniskor eller feminister för den delen. Det går inte att identifiera en vänstermänniska bara visuellt. Någonstans måste du förstå att det du hört (från någon källa, eller kanske inbillar dig) om att vänstermänniskor förespråkar könsbyte på 6-åringar är helt orimligt och konspiratoriskt. Du pratar om vithetshatet och tar upp löneskillnader mellan män och kvinnor som ett bevis på hatet mot vita cis-män. Din verklighetsuppfattning verkar skev.
Det som när judarna tillskrev egenskaper av nazisterna. Sedan demoniserades judarna och sen blev de diskriminerade och slutligen avrättade. Sånt vill vi inte ha. När de tillskriver folk egenskaper som inte stämmer så skapar de motsättningar. -
Huvudsaken är att du blir uppmärksam på den rasism som drabbar vita och som osynliggörs. Det är jättebra att du uppmärksammar när svarta blir utsatta, jag har inget emot det. Men glöm inte bort alla de offer som står på andra sidan. Rasism handlar om att man känner ett förakt mot en annan ras, och sedan låter man det ta sig uttryck genom våld, hat eller diskriminering.Anonym (Gryning) skrev 2023-03-23 13:19:26 följande:
Du är ganska fördomsfull. Jag är väldigt långt från vänsterkanten i min ideologiska ståndpunkt.
Däremot så kommer du med ganska många uttalanden som saknar förankring i verkligheten (såsom att vissa vänstermänniskor förespråkar könsbyte för 6-åringar) vilket leder mig till att tro att antagligen så hämtar du din propaganda från osäkra konspiratoriska källor, eller så hittar du på.