• Anonym (Fundersam)

Såna som lever på andra

Vad säger ni om personer som aldrig jobbat, aldrig vill jobba, utan som hela tiden lever på andra, skaffar en massa barn och bara chillar hela dagarna?

Typ ett par som bor ihop där ingen jobbar och som bara skaffar ungar hela tiden och låter andra betala?

Hur ser ni på personer som lever på det viset?

• Svar på tråden Såna som lever på andra
  • fornminne

Vilka betalar menar du? Eller lever de på försörjningsstöd? Det kan man inte göra utan motprestation, inte om man anses frisk och arbetsför.

Alla kan inte enkelt få jobb, men att "gå hemma och chilla" för statens pengar, funkar inte i längden. Plus att det ger ganska lite pengar, inget bekvämt liv direkt. Särskilt inte om du har barn, som kostar en hel del. Tänk allt du inte kan unna dig eller dina barn.

Men visst, har man någon som försörjer en, är det väl upp till var och en.

Sen finns det förstås de som bidragsfuskar och har svarta inkomster. Där har vi de verkliga parasiterna.

• StudierKemi

Sånt här är väldigt olika från förhållande till förhållande! Jag är osäker på vad du pratar om. Det finns män som har varit ensamma i DECENNIER för att ingen vill ha dem, majoriteten av alla män är inte attraktiva enligt kvinnor. Kvinnor är mycket selektiva om vem de väljer, de väljer bara de snyggaste, smartaste empater OM DET ÄR MÖJLIGT. Detta för att kvinnor har en viktigare funktion på könet mellan benen än vad män har. Män kan bara ge njutning, kvinnor kan ge liv. Du skulle inte ha funnits om det inte vore för ett kvinnligt kön mellan benen. Det kvinnor har däremellan väger tyngst.

Dessutom är kvinnor väldigt rädda för att bli gravida och genomgå en farlig förlossning, och därför är kvinnor inte kåta på alla. Män är kåta på alla. Kvinnor vill bara bli lämnade ifred, men ibland vill män försörja dem om de får sex. Kvinnor brukar gå med på sånt om de känner att det börjar att bli dags att bli förälder, så att det blir några barn öht (innan det är försent). I sådana fall måste ju mannen försörja i några år om detta var dealen från början. Sedan kanske kvinnan vill gå vidare när det har gått mycket tid, eftersom hon inte kände attraktion ifrån hela början, och därför klarar hon inte av sexet med sin man, för sex är obehagligt med dem allra flesta män för kvinnan. Men om de lever i ett platoniskt äktenskap så kommer kvinnan gärna stanna (eller nja, det beror på olika saker). Men man måste skona kvinnan från sex med den fule mannen. Kvinnor är picky, och de har goda skäl till varför. 

• Anonym (streber)

Jag tycker nog faktiskt mest synd om dem.

Och stackars deras barn som inte kommer att få ha föräldrar de kan vara stolta över, och inte får lära sig att bra saker kommer till den som planerar och jobbar.

Enda anledningen att leva så för min del är om man faktiskt inte kan bidra med något och är ett totalt spån. Och det är rätt fattigt som existens betraktat enligt mig.

Men de tycker säkert synd om mig också, som jobbar och tycker prylar är lite kul ibland.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (streber) skrev 2023-03-17 17:56:42 följande:

Jag tycker nog faktiskt mest synd om dem.

Och stackars deras barn som inte kommer att få ha föräldrar de kan vara stolta över, och inte får lära sig att bra saker kommer till den som planerar och jobbar.

Enda anledningen att leva så för min del är om man faktiskt inte kan bidra med något och är ett totalt spån. Och det är rätt fattigt som existens betraktat enligt mig.

Men de tycker säkert synd om mig också, som jobbar och tycker prylar är lite kul ibland.

Sant. Jo, ofta är det nog rätt ömsesidigt skulle jag tro. Man undrar ju lite vad för slags uppväxt det blir i slutändan. Fast det finns ju personer som absolut inte vill jobba och som inte ser något som helst nöje i det. Saknar man dessutom utbildning och inte är jättesmart är det säkert rätt begränsat med vad för slags jobb man faktiskt kan få. 
  • Anonym (H)
    StudierKemi skrev 2023-03-17 17:54:58 följande:

Sånt här är väldigt olika från förhållande till förhållande! Jag är osäker på vad du pratar om. Det finns män som har varit ensamma i DECENNIER för att ingen vill ha dem, majoriteten av alla män är inte attraktiva enligt kvinnor. Kvinnor är mycket selektiva om vem de väljer, de väljer bara de snyggaste, smartaste empater OM DET ÄR MÖJLIGT. Detta för att kvinnor har en viktigare funktion på könet mellan benen än vad män har. Män kan bara ge njutning, kvinnor kan ge liv. Du skulle inte ha funnits om det inte vore för ett kvinnligt kön mellan benen. Det kvinnor har däremellan väger tyngst.

Dessutom är kvinnor väldigt rädda för att bli gravida och genomgå en farlig förlossning, och därför är kvinnor inte kåta på alla. Män är kåta på alla. Kvinnor vill bara bli lämnade ifred, men ibland vill män försörja dem om de får sex. Kvinnor brukar gå med på sånt om de känner att det börjar att bli dags att bli förälder, så att det blir några barn öht (innan det är försent). I sådana fall måste ju mannen försörja i några år om detta var dealen från början. Sedan kanske kvinnan vill gå vidare när det har gått mycket tid, eftersom hon inte kände attraktion ifrån hela början, och därför klarar hon inte av sexet med sin man, för sex är obehagligt med dem allra flesta män för kvinnan. Men om de lever i ett platoniskt äktenskap så kommer kvinnan gärna stanna (eller nja, det beror på olika saker). Men man måste skona kvinnan från sex med den fule mannen. Kvinnor är picky, och de har goda skäl till varför. 

Du kanske ska läsa lite biologi utöver kemi. Livet kommer inte från kvinnan utan från ägget i kvinnan som befruktats av mannens spermier. 
  • Anonym (Mår uruselt)

Jag är en person som inte kan jobba pga diagnos och andra saker. Jag vill ut och jobba, jag vill ha ett jobb och bidra till samhället men det går inte. Mitt mående och diagnos är skit jobbigt och ställer till det i vardagen. Har svårt att komma iväg på saker m.m
    Om någon läkare sade att om jag kapar av båda benen och blir fri och " frisk" från både ångest och depp så skulle jag kapa av dem samma dag.

Jag har inga barn då jag inte vill riskera att de ärver mina dåliga gener. Jag får ut pengar från Försäkringskassan och betalar skatt på de pengarna. Delar just nu boende med en släkting och jag betalar halva hyran plus att jag lägger till extra pengar för mat, schampo m.m

Jag blir galen när jag hör och läser om folk som kan arbeta men inte vill. De har inget som hindrar dem och de väljer att gå på bidrag och att gå hemma. Världen är inte rättvis och jag skulle vilja byta med någon som vill gå hemma så att jag kan börja jobba!!

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Mår uruselt) skrev 2023-03-17 19:42:18 följande:

Jag är en person som inte kan jobba pga diagnos och andra saker. Jag vill ut och jobba, jag vill ha ett jobb och bidra till samhället men det går inte. Mitt mående och diagnos är skit jobbigt och ställer till det i vardagen. Har svårt att komma iväg på saker m.m
    Om någon läkare sade att om jag kapar av båda benen och blir fri och " frisk" från både ångest och depp så skulle jag kapa av dem samma dag.

Jag har inga barn då jag inte vill riskera att de ärver mina dåliga gener. Jag får ut pengar från Försäkringskassan och betalar skatt på de pengarna. Delar just nu boende med en släkting och jag betalar halva hyran plus att jag lägger till extra pengar för mat, schampo m.m

Jag blir galen när jag hör och läser om folk som kan arbeta men inte vill. De har inget som hindrar dem och de väljer att gå på bidrag och att gå hemma. Världen är inte rättvis och jag skulle vilja byta med någon som vill gå hemma så att jag kan börja jobba!!

Jobbigt att läsa det du skriver. Jag känner medlidande för dig.
    Vill poängtera att jag absolut inte ser något problem med att sjuka personer får ersättning från Försäkringskassan och inte arbetar. Det är ju därför vi har socialförsäkringssystem. Inte för att arbetsskygga inte ska arbeta. 
  • Anonym (S)

När jag var i den ålder där många skaffade barn kände jag ingen som gjorde det utan att ha försörjningen klar.
    Man levde under ordnade förhållanden innan man valde barn.

Nej, man ska inte skaffa barn om man inte kan försörja dem. Vad blir det för tillvaro barnen ska växa upp í om man inte själv kan bära kostnaden?

Det här ett problem som kommit med den extremt höga asylinvandringen.

Människor som lever utan kontakt med svenska samhället och som skaffar barn på barn på barn utan att vara självförsörjande.

Ser dem överallt och undrar hur det ska gå för dem.

• Anonym (Mår uruselt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-03-17 19:46:57 följande:
    Jobbigt att läsa det du skriver. Jag känner medlidande för dig.
    Vill poängtera att jag absolut inte ser något problem med att sjuka personer får ersättning från Försäkringskassan och inte arbetar. Det är ju därför vi har socialförsäkringssystem. Inte för att arbetsskygga inte ska arbeta. 
    Jag tog inte illa upp så det är ingen fara. I bland kan en text låta jätte elak fast man menar något snällt. :)
    Som jag skrev så blir jag tokig på människor som kan arbeta fast de inte vill! En bekant berättade om en person som MEDVETET gjorde allt för att bli sparkad från olika ställen där den var på praktik! Vet även flera fall där ungdomar på olika praktik legat på latsidan och inte gjort dina uppgifter som de har fått.

Jag skulle skämmas om jag inte gjorde det jag var tillsagd att göra. Läste på Facebook att unga människor använder mobilen på arbetstid och inte gör det de ska göra. 
  • Anonym (Nemo)

Jag vet inte riktigt var jag landar på den skalan. Jag jobbade tills jag inte klarade av att jobba på ett vanligt jobb längre. Under den perioden träffade jag en man och skaffade barn. Nu klarar jag inte att jobba ett vanligt jobb längre, trots att jag vill. Eftersom jag ändå klarar av en del saker så är det många som inte tror på att min ork inte räcker till över en dag och eftersom både jag och min man vet hur överdjävligt det kan vara att hålla på och bråka med försäkringskassan,vi gjorde det en runda, så skippar vi helt enkelt den biten och jag lever på honom.

• Anonym (S)
    Anonym (Nemo) skrev 2023-03-17 20:36:07 följande:

Jag vet inte riktigt var jag landar på den skalan. Jag jobbade tills jag inte klarade av att jobba på ett vanligt jobb längre. Under den perioden träffade jag en man och skaffade barn. Nu klarar jag inte att jobba ett vanligt jobb längre, trots att jag vill. Eftersom jag ändå klarar av en del saker så är det många som inte tror på att min ork inte räcker till över en dag och eftersom både jag och min man vet hur överdjävligt det kan vara att hålla på och bråka med försäkringskassan,vi gjorde det en runda, så skippar vi helt enkelt den biten och jag lever på honom.

Du skaffade barn när du hade ekonomi som tillät det.
    Sedan hände det saker i ditt liv som du inte kunnat påverka. Inget konstigt med det.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (S) skrev 2023-03-17 20:42:53 följande:
    Du skaffade barn när du hade ekonomi som tillät det.
    Sedan hände det saker i ditt liv som du inte kunnat påverka. Inget konstigt med det.
    Nja, jag hade redan glidit mer från 100% hälsa och jobb till 75% ungefär. Valde ändå att skaffa barn.
  • Anonym

I normala fall har jag naturligtvis lika svårt som alla andra för folk som jag anser eller tror parasiterar, men det finns två fall där jag låter andra göra det för min egen sinnesfrids skull.
    Båda är folk som jag egentligen inte känner men fd anställda på mina lokala Ica Maxi-butik och jag betraktade dem båda som lika outhärdliga. Jag vet att de flesta på orten som jag talat om detta med också håller med mig. Till slut stod jag överhuvudtaget inte ut med deras snäsighet, trumpenhet, fräckhet, och allmänna otrevlighet, felaktiga utskällningar och korta svar och eftersom jag naturligtvis inte kunde få Ica att bara säga upp dem, betalar jag dem båda nu mer än de tjänade på sina jobb inkl pension, för resten av deras liv, i skriftligt utbyte mot att de aldrig jobbar där jag handlar. Jag slipper råka ut för dem och de har full betalning för ledighet på heltid. Jag anser att vi alla vinner på det och det kan ju faktiskt finnas flera fall där "parasiterande" är helt överenskommet.

Nu gäller ju dock detta med betoning på titelns "... på andra" och inte "lever på det allmänna", vilket ju gör skillnad.

• Anonym (Inget val eller oförstånd)

Eftersom det är mer "chill" att jobba än att ta hand om en massa ungar så ser jag det som att antingen hade de inget val eller så vet de inte bättre.

• Anonym (Man med klös)
    StudierKemi skrev 2023-03-17 17:54:58 följande:

Ehm... nu ska jag upplysa dig om något du inte känner till kanske. Du hade inte existerat om män inte hade funnits. Shocking news LOL, jag lärde mig det i lågstadiet, du påstår att du studerar kemi och känner inte till detta? Skrattande
  • Anonym (streber)
    Anonym (Man med klös) skrev 2023-03-18 08:42:58 följande:
    Ehm... nu ska jag upplysa dig om något du inte känner till kanske. Du hade inte existerat om män inte hade funnits. Shocking news LOL, jag lärde mig det i lågstadiet, du påstår att du studerar kemi och känner inte till detta? Skrattande
    Studierkemi är en udda fågel rent allmänt, utan att ge mig in på några kliniska kriterier.
Svar på tråden Såna som lever på andra