Inlägg från: Loiise84 |Visa alla inlägg
  • Loiise84

Vad göra?

Hej hare är ju inget husdjur men skriver här i allafall. Det är så att grannkatten kom släpades med en liten harunge i munnen i dag utanför hyreshuset där jag bor. Jsg var snabb med att ta upp harungen från katten. Den verkade inte skadad men skrämd. Eftersom katten antagligen sprungit med harungen en bit så visste jag inte vart han tagit den nånstans därför har den kommit bort från sin mamma. Jag testade i allafall lägga den i en skogsdunge i närheten för att se om mamman skulle hitta sin unge. Ca 4 timmar efter gick till samma ställe för att se om den blivit hittad men den låg kvar exakt på samma ställe jag lämnade den. Jag hade inte hjärta att lämna den ensam igen så jag har tagit hem den. Ska försöka ringa runt lite i morgon så den kan få hjälp. Någon som har tips på nå bra nummer jag kan ringa?

• Svar på tråden Vad göra?
  • Loiise84

Ingen som har nått råd på hur jag kan hjälpa den stackars harungen? 

• Loiise84

Ja den lever..Har googlat en hel del men har inte hittat nått direkt om djurskydd i kommunen jag bor. 

• Loiise84

Jag är medveten om att man inte får ha vilt hemma och jag har ingen tanke på att behålla den men den måste få hjälp eftersom den är så liten och har kommit bort från sin mamma. Hade inte samvete att lämna den ensam att frysa i hjäl.

• Loiise84

Ringde kommunen och dom sa bara att jag skulle sätta den i en buske i närheten så skulle mamman säkert hitta den. Grejen är ju den att jag inte visste harens ursprungliga ställe var eftersom en katt kom springandes med den i munnen. Den skulle säkert dö om jag lämnade den. Träffade på en granne som hade kunskap om hur hon kunde hjälpa den så hon fick ta över ansvaret. Nu vet jag i allafall att den har det bra. Jag kunde inte bara lämna den att dö.

• Loiise84
    callmepreggoornot skrev 2023-03-18 13:24:46 följande:

Nästa gång, lämna den ute. Hemskt men den kommer inte må bättre hos din granne utan dö snabbt. såvida denne inte är viltrehab med resurser. Det är vad som rekommenderas som minst stressigt för harungar.

Min granne fick ta över för hon har erfarenheter att hjälpa djur och hon visste vad hon skulle göra. Hon skulle ge harungen nån slags ersättning för nyfödda djur. Hon kontaktar säkert viltrehab också. 
Svar på tråden Vad göra?