• Majblomman5

    Mat -och sovschema 10mån

    Jag undrar hur era mat -och sovrutiner ser ut med barn i 10-12 månaders ålder. Jag har nämligen svårt att få in mellanmål.

    Vaknar ca 07
    Sovstund 1 ca 9.30-11
    Sovstund 2 ca 14-15.15

    Hur skulle ni lägga upp det för att få in 5-6 mål om dagen? Skulle vilja få in ett mål ca var tredje timme för att hålla humöret uppe

  • Svar på tråden Mat -och sovschema 10mån
  • Anonym (9,5mån bebis)

    Hej! 


    Har en pojke på 9,5 månader. Såhär ser det ut för honom:

    Vaknar ca 06/somnar för natten ca 19.
    Sovstunder: 9-10:30 och 13:30-15 UNGEFÄR:) 
    Frukost 6:30 & mellis 8:30.
    Lunch ca 11, mellis 13.
    Middag 16-16:30, gröt ca 17:45-18.
    Han ammar efter maten om han vill ha mer och efter gröten på kvällen. Tiderna är ca:) 

    Förslag till er är frukost så snart bebis vaknat och sen lite mellis strax innan första sovstunden. 
    Resten verkar vi ha ungefär liknande sovstunder så prova med maten på det sättet?:) 

  • Majblomman5
    Anonym (9,5mån bebis) skrev 2023-03-15 15:10:51 följande:

    Hej! 


    Har en pojke på 9,5 månader. Såhär ser det ut för honom:

    Vaknar ca 06/somnar för natten ca 19.
    Sovstunder: 9-10:30 och 13:30-15 UNGEFÄR:) 
    Frukost 6:30 & mellis 8:30.
    Lunch ca 11, mellis 13.
    Middag 16-16:30, gröt ca 17:45-18.
    Han ammar efter maten om han vill ha mer och efter gröten på kvällen. Tiderna är ca:) 

    Förslag till er är frukost så snart bebis vaknat och sen lite mellis strax innan första sovstunden. 
    Resten verkar vi ha ungefär liknande sovstunder så prova med maten på det sättet?:) 


    Tack!!
    Ska testa att tidigarelägga både frukost och lunch och klämma in mellis däremellan
    Äter ni middag samtidigt som er bebis? Eller kanske när han äter gröten?
  • Anonym (9,5mån bebis)

    Prova, hoppas de går bra :) 
    Ja oftast blir det när han äter gröt, eller en senare middag när han sover ifall maten inte är klar än! Jag kan även ta ett mellanmål ibland när han äter middag.
    Vi försöker fortfarande lösa allt kring maten (middagen främst). Sambon slutar sent så blir svårt att hinna med allt och tiderna för måltiderna har vi rätt så nyligen kommit fram till :) 

Svar på tråden Mat -och sovschema 10mån