• Cusoon

Fött friskt barn trots bred nackspalt?

Jag fick låg sannorlikhet på kub men nackspalten mätte 6,8mm på rul, därefter gjordes nuf som inte visade på kromosomavvikelse på 13,18, 21. Barnet föddes frisk 1 dag före bf. Jag kände ingen oro så valde att inte ta fvp eller mkp, i den graviditeten gjordes däremot ul varannan vecka i 2:a trimestern och var 3:e vecka i 3:e trimestern så jag fick ju kontinuerliga uppdateringar om hur graviditeten gick.

• Cusoon
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 19:58:49 följande:
    Jag gissar att du menar Nipt eller?

Vet ni vad det bredare måttet på nackspalten berodde på?

Jag fick 1:5, 1:2 och 1:2 på kub, mest pga bred nackspalt 3,6. Hade gjort nipt innan som visade på låg sannolikhet, men eftersom kuben visade så dåligt har jag ej vågat lita på nipt. Gjorde MKP idag, nu väntar jag på svar. 
    Ja oj, jag menade skriva nipt.
    Nej, det går inte alltid att få en förklaring. 
    Hoppas du får ett tillfredsställande svar.
  • Cusoon
    vissli skrev 2023-03-14 21:30:52 följande:
    Fött friskt barn trots bred nackspalt?
    Man mäter väl inte nackspalt på RUL?
    Det var så avvikelsen upptäcktes.
  • Cusoon
    vissli skrev 2023-03-15 01:57:47 följande:
    Funderar bara då det står att vid rul (alltså det vid 18-19 v) finns ingen nackspalt kvar. Att man bara kan mäta den vid KUB och att efter v 14 är den absorberad.

https://ultraljud.se/nupp/
    Jag kan inte på rak arm säga vilka graviditetsvecka jag befann mig i när det upptäcktes, det står rul i journalen vid upprepade ul-undersökningar. Jag förstår att det låter förvirrande och att du syftar på rul man vanligtvis genomför i v.18-21 däromkring. 
Svar på tråden Fött friskt barn trots bred nackspalt?