Min fru har slutat att raka sig helt
ingen ska inbilla sig att det inte finns ett ganska stort paket förväntningar även på män.
Var tredje dag? Väldigt många måste raka sig dagligen. Hur ofta behöver kvinnor raka sig? Män ser snabbt ovårdade ut om de skulle vara ?naturliga?.
Ansiktet syns. Kvinnor behöver bara klä på sig så syns det inte om de rakat sig eller inte.
Ingen straffar kvinnor för att de inte sminkar eller rakar sig. Det är helt frivilligt. Kvinnor väljer att sminka sig för att det är kul. Annars är det ju bara korkat.
Var tredje dag? Väldigt många måste raka sig dagligen. Hur ofta behöver kvinnor raka sig? Män ser snabbt ovårdade ut om de skulle vara ?naturliga?.
Ansiktet syns. Kvinnor behöver bara klä på sig så syns det inte om de rakat sig eller inte.
Ingen straffar kvinnor för att de inte sminkar eller rakar sig. Det är helt frivilligt. Kvinnor väljer att sminka sig för att det är kul. Annars är det ju bara korkat.
Samma med min systerdotter. Hon gick i smyg upp kl 5 för att hinna sminka sig innan skolan under en period. För att leva upp till nivån i klassen bland tjejerna.
Ingen vill bli utstött. Ingen vill bli kallad oattraktiv, äcklig eller sunkig. Varken barn eller vuxen. Då är det lättare att "ge upp" och följa normen, trots att det är jobbigt och kostsamt.
Ingen ska inbilla sig att kvinnors utseendekrav inte är betungande och bidrar till ofrihet. Det kräver planering, inköp, övning, tid.
"Kvinnors hår är äckligt". Är det en åsikt som är värd respekt...?
"Män är idioter". Är det en åsikt som är värd respekt...? Eller kanske en åsikt som är värd att bli omdiskuterad och ifrågasatt?
Det är ju folks feghet, passivitet och ovilja att tänka bortom "jag gillar det här" som gör att vi nu har en utseendehets långt värre än tidigare i historien. Vi bidrar alla till det här. Det är vårt fel att mellanstadietjejer tror att de måste kliva upp kl 5 för att sminka sig, och börjar raka sig så fort de fått de första fjunen.
Mitt fel. Och ditt fel. Allas vårt fel. Vi är fast i industrins klor och de flesta har inte en lust till förändring.
Jag tror att den otroligt hårda pressen på unga är en delförklaring till varför könsdysfori bland unga flickor ökat med flera tusen procent de senaste tio åren.
Flickor vill inte längre vara flickor, det verkar friare att vara kille. Om man heller inte passar in i den typiskt kvinnliga normen, då är man kanske kille istället?
OBS jag pratar inte om de som har riktig könsdysfori, utan att detta ökat lavinartat och oförklarligt just bland flickor.
Det är stenhårt med utseendepress och andra krav.
Det är såklart också psykisk ohälsa och npf etc inblandat.
Men någonting gör att väldigt många flickor idag inte längre vill vara flickor. Och vi måste fundera på varför de hellre vill se sig som pojkar.
Det leder till irreversibla ingrepp.
En del av de som detransitionerat (alltså genomgått könskorrigering till män och sen ångrat sig) pratar just om hur de kände att de inte passade in i den typiskt kvinnliga könsnormen.