Anonym (..) skrev 2023-03-15 16:13:40 följande:
Fast det ÄR ju kvinnligt med hår. Vi har ju det av naturen. Menar du att naturen skulle gett kvinnor nåt som är manligt...? Hör du ens själv hur vrickat det låter?
Det är ju samhällets ideal som lärt dig att det ena könet ska ta bort håret, och många gör lydigt det, utan att ifrågasätta varför. Detta är naturligtvis oerhört bekvämt för män, att kunna ställa krav på kvinnors yttre utan att behöva göra nåt själva. Det har ju "slumpat" sig så att utseendeideal för män knappt kräver en insats, medan för kvinnor kräver det både tid och pengar.
Det är också alltid extremt viktigt att låtsas att man gör det "för sin egen skull". Men problemet är att man aldrig någonsin är fri från påverkan, förväntningar etc. Ingen människa är en isolerad ö i samhället.
Om kvinnor slutade lägga så mycket tid och pengar på sitt yttre och levde som män, skulle män naturligtvis anpassa sig till det. De skulle ju inte ha nåt val 😄
Och för kvinnor skulle det innebära lite mer avslappning, lite mer pengar att investera i t ex pension eller aktier... Sånt som varar. För faktum är att ett yttre är en valuta som minskar med tiden.
En kvart om dagen i grooming...räkna ut vad det blir över tid. Lägg ihop pengasumman.
Fundera över hur "avslappnat" det är att vara kvinna och inte kunna gå ut med håriga ben utan att kallas sunkig.
Men jag har ju aldrig sagt att det är manligt med hår på kvinnor. Jag tycker inte heller att det är "sunkigt" att inte raka sig. Det är upp till var och en.
Om man vill ha sitt könshår, vilket är heelt okej, så blir man tillsammans med någon som gillar det. Och det är inte speciellt svårt efter alla trådar man läst på fb.
Jag började klippa mitt könshår då jag var 13 år, eftersom det började klia då det blev längre. När jag blev 19 insåg jag att det var mycket skönare att bli slickad om man var helrakad. Då började jag raka bort allt pga min egen njutning. Det finns alltså helt personliga orsaker till att raka sig.
Däremot förstår jag inte argumentet att det är "jobbigt" att raka sig. Tar ett par minuter 2-3 ggr i veckan. Medan man har balsam i håret t.ex. Hur kan man göra det till en stor sak.
Självklart anstränger man sig för varandra till viss del i ett förhållande. Annars bör man förbli ensam. Jag vill få ha åsikter om hur han klär sig. Det innebär också att han får ha åsikter och önskemål om mitt utseende.