• 198424113

lågbegåvad

Gjorde en np utredning för cirka två år sedan och mitt resultat indikerade på att jag är lågbegåvad. En iq alltså mellan 70-85. Fick också samtidigt en add diagnos. Har också en ocd diagnos sedan barndomen.
    Funderat på om det finns något samband mellan iq och utbildning eller saknar det relevans? jag har en ingenjörsexamen i bagaget det borde ändå tyda på att iq och utbildning inte har något samband alls. Det är väl ändå en god nyhet och kan ge hopp åt andra som befinner sig på den lägre skalan. Har man lite disciplin så klara man det mesta=). 
    Ska dock inte iq vara en god indikator på vad du ska kunna klara av? jag menar, hade jag gjort testet innan hade jag kanske aldrig utbildat mig till ingenjör. Tror att genomsnittet på studerande ingenjör är runt 120, men det kan vara fel. 
    Vad har ni för tankar kring detta? är iq meningslöst eller inte?   
  • Svar på tråden lågbegåvad
  • Anonym (FF)

Det bör vara helt omöjligt att ta en sådan examen. Det måste vara felaktigheter i din utredning. Vad är anledningen till din utredning? Klarar du ditt arbete? 

• Anonym (rd)

Iq tester är till stor del uppbyggt på ett visst slags tänkande. Får du ett resultat på 85 idag så skulle du kunna få 100 om ett par månader ifall du läser in rätt saker och lär dej mönstren, säkert 120+ om ett halvår.

• Anonym (IQ inte det som avgör)

Vilken intressant tråd och vad bra gjort av dig att utbilda dig till ingenjör! Precis som du skriver så är inte hög IQ det som avgör hur väl en människa lyckas med utbildning och jobb. Det är snarare hur god förmåga man har till självkontroll som avgör. Trägen vinner alltså.
    "Don´t confuse education with intelligence". Ett yttryck som man kan behöva påminna sig själv om i mötet med vissa personer.

• 198424113
    Anonym (FF) skrev 2023-03-13 14:48:27 följande:

Det bör vara helt omöjligt att ta en sådan examen. Det måste vara felaktigheter i din utredning. Vad är anledningen till din utredning? Klarar du ditt arbete? 

jag har varit sjukskriven under rätt lång tid pga. utmattningsyndrom. Jag haft stora problem med tvångssyndrom som tömt mig energi i många år.  Läkaren hade också misstankar, att det eventuellt fanns andra diagnoser, så därav en np utredning. kan tillägg att när jag gjorde utredningen så var jag utbränd och kanske påverkade det resultat.
    Anonym (rd) skrev 2023-03-13 14:54:42 följande:

Iq tester är till stor del uppbyggt på ett visst slags tänkande. Får du ett resultat på 85 idag så skulle du kunna få 100 om ett par månader ifall du läser in rätt saker och lär dej mönstren, säkert 120+ om ett halvår.

jo det är nog så att att man till viss del kan lära sig hur det fungerar. 
  • Anonym (Hmm)

Det finns ingen exakt koppling mellan IQ och utbildning men det är klart att det kan bli svårare att förstå komplexa sammanhang om man har lägre IQ.

• 198424113
    Anonym (IQ inte det som avgör) skrev 2023-03-13 14:55:44 följande:

Vilken intressant tråd och vad bra gjort av dig att utbilda dig till ingenjör! Precis som du skriver så är inte hög IQ det som avgör hur väl en människa lyckas med utbildning och jobb. Det är snarare hur god förmåga man har till självkontroll som avgör. Trägen vinner alltså.
    "Don´t confuse education with intelligence". Ett yttryck som man kan behöva påminna sig själv om i mötet med vissa personer.

Tack så mycket! även om iq kan mäta vissa kognitiva färdigheter så kanske det inte alltid ger korrekt bild hur väl man kan prestera i arbetslivet eller studier.
  • Anonym (Nja)

Jag tror inte att du är lågbegåvad med den utbildning och om man ser på sättet du skriver. Jag har ganska högt IQ och jag hade nog haft svårigheter att klara en sån utbildning..,. Det är nog något fel på testet som du tog.... 

• Anonym (Nja)

Väldigt sant! Det är ett logiskt tänkande där man kan se sambandet efter viss träning. jag har gjort en del iq-tester när jag sökt jobb och träning ger verkligen färdighet. 
    Sen för att dra en parallell.. Min man är sjukt mycket smartare än vad jag är! Ändå får jag bättre resultat på IQ tester. 
  • Anonym (000)

Jag skrev i en liknande tråd för något år sedan, att det här med siffror på iq-tester är ganska komplext.
    Jag jobbar på en gymnasieskola. Vi har en elev som hade ca 75 på iq-delen när hen gjorde sin ADHD-utredning. Föräldrarna blev lite oroade och frågade då om deras ungdom borde gå särskola. Psykologen sade nej och förklarade att begåvningskurvan för denne person var ojämn, dvs siffran 75 var ett genomsnitt och personen hade mycket högre på vissa delar och något lägre på någon annan. Personen har gått samhällsprogrammet och har klarat det med lite stöd vad gäller struktur och tydlighet. Visst, inga superhöga betyg har hen fått, men minst E i allt och det är ju vad som krävs för examen. Eleven är bättre praktiskt än teoretiskt. 

När jag har pratat med personen märks inget av att denne skulle ha låg begåvning. 

Jag menar alltså att det blir olika på olika personer eftersom iq-tester inte är allt. 

• Embla twopointoh
    198424113 skrev 2023-03-13 15:06:56 följande:
    jag har varit sjukskriven under rätt lång tid pga. utmattningsyndrom. Jag haft stora problem med tvångssyndrom som tömt mig energi i många år.  Läkaren hade också misstankar, att det eventuellt fanns andra diagnoser, så därav en np utredning. kan tillägg att när jag gjorde utredningen så var jag utbränd och kanske påverkade det resultat.

jo det är nog så att att man till viss del kan lära sig hur det fungerar. 
    Precis detta var min första tanke när jag läste din TS, att du var deprimerad eller utbränd eller liknande när du gjorde IQ-testet. Väldigt märkligt att du ens fick genomgå en utredning om vården visste om att du var utbränd, man vet ju att den kognitiva förmågan kan försämras kraftigt i sådana lägen och därför kan resultaten av utredningen vara missvisande.

Om jag vore du skulle jag ta det där IQ-testet med en stor nypa salt. Jag har oerhört svårt att se att någon som är lågbegåvad skulle klara av en högskoleutbildning med matte och fysik.
Svar på tråden lågbegåvad