Inlägg från: anonymis3ns |Visa alla inlägg
  • anonymis3ns

Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?

svansmamman skrev 2023-03-13 20:22:04 följande:

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar, men NIPT är väl ändå inte ett sannolikhetsprov? När jag gjorde NIPT fick jag det förklarat för mig att ett resultat som säger inga avvikelser är tillförlitligt MEN att om de hittar något som tyder på avvikelse är det inte nödvändigtvis så att något är fel utan kan helt enkelt bero på provet, uppsättningen du själv har osv. Alltså, om NIPT säger att det inte finns några avvikelser så är det också så. Jag har aldrig hört någon som haft tågordningen KUB -> hög sannolikhet -> invasivt prov, utan efter KUB följer NIPT.

Om jag var du skulle jag prata med läkaren och helt enkelt fråga varför du ska göra MKP när NIPT visade på inga avvikelser. Det är helt onödigt att utsätta sig för den risk det ändå innebär med MKP när enbart KUB, som bara är ett sannolikhetstest där alla möjliga märkliga parametrar spelar in som inte talar om något om dig som person utan om folk som är ungefär din ålder, din vikt osv, gett dåliga siffror. 

Jag håller alla tummar för dig och hoppas att allt är som det ska med bebis! ❤️

Jag får prata med läkaren (som jag hoppas jag får träffa imorgon på fosterdiagnostik) och hoppas på att bli klokare efter. BM som gjorde kuben idag reagerade knappt på att vi sa att vi gjort Nipt. Och eftersom vi gjort det privat kan de ju heller inte se de i några journaler. Hon ställde inte ens några följdfrågor om det!

Jag har trott precis som dig att ett låg risk på nipt är 99,9% säkert. Men i och med 1:2 och 1:5 pga lite för bred nackspalt på kuben och att BM skickade mig direkt till MKP har det fått mig att tvivla. Om jag nu inte gör MKP imorgon, kommer jag kunna vara lugn resten av graviditeten eller kommer det här ligga och gnaga..

tack! ❤️
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-13 21:25:10 följande:

Ja, jag skulle ju frågat om NIPTtestet innan jag lät nån göra MKP. Det kan ju vara så att de med högst risk går till invasivt prov direkt för att fler där får dåligt besked på NIPT och det då bedömts bättre att inte ta det steget. 

Men nu har ju TS redan själv gjort NIPT och fått ett bra resultat där.

Jag får prata med läkaren innan. Och som sagt hoppas jag verkligen de gör en dubbelkoll av nackspalten eftersom de var lite snurriga på kuben innan de bara ger mig alternativet på MKP. 

Undra om det är annorlunda för att jag gjort nipt privat också och att de ej kan se det i journalen då?
  • anonymis3ns
    Jenam248 skrev 2023-03-13 21:15:51 följande:

I vår kommun (region?) får man NIPT vid risk 1:50 - 1:200. Under 1:50 går de direkt till MKP/FVP.

Det jag funderar på är om det var en barnmorska som gjorde ditt ultraljud och KUB och som måste följa rutinen "alla med hög risk ska till MKP". De får kanske inte fatta beslut utanför ramarna om detta och därför kanske de inte är bäst att prata med utan det finns säkert en läkare som har ansvar för dig. Det är därför jag tror du har bäst möjlighet om du pratar med läkaren imorgon. Även om du är bokad för ett MKP så behöver det ju inte betyda att du måste göra provet när du är där. Prata igenom det på plats och se vad läkaren säger, dessutom görs säkert en ny mätning av nackspalten för jag tror de använder ultraljud när de sätter in nålen, så utrustningen finns nog på plats.

Då verkar det vara samma här. Stockholms kommun?

Ja, det var en BM som gjorde kub och ev. barA följde rutinerna. Känns som att hon knappt brydde sig om att vi gjort nipt. När vi gick därifrån kändes det ju som att vi kastats 5000:- i sjön på det testet. 

Ja, jag hoppas verkligen de gör en ny mätning och inte bara utsätter mig för MKP direkt, när jag faktiskt har ett bra resultat på nipt dessutom.

• anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-13 21:34:46 följande:
    Det kan det nog vara. Har du en kopia på ditt NIPTresultat?
    Ja, vad tänkte du på?
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-13 21:38:14 följande:
    Att du lättare kan ha det om en läkare vill se var det är ifrån osv.

De kommer ju inte heller tvinga dig till ett MKP. 
    yes, det har jag och kan visa upp. Men oavsett så känns det just nu som kuben har förstört lite av den här graviditeten oavsett hur det slutar.. jag kommer nog fortsätta undra vad den breda nackspalten berodde på, även om läkaren skulle säga imorgon att nipt räcker. 😔
  • anonymis3ns
    EmelieE1996 skrev 2023-03-13 21:39:45 följande:
    Läste du det här ts? Med största sannolikhet är det såhär det ligger till. Lita på barnmorskan och läkaren
    Men kände som att BM inte ens brydde sig om att jag gjort Nipt, typ som att det betyder inget i det här sammanhanget och det skrämmer mig. Jag hoppas jag kan få lite lugnare svar av läkare imorgon.
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-13 21:46:33 följande:
    Fast vet du, jag tror du skulle släppa det fort om läkaren skulle säga att ?jaha men har du fått det svaret på NIPT är ju MKP helt onödigt och inget vi rekommenderar?.

Eller?

Om du googlar bred nackspalt kommer du hitta många trådar här och på andra forum om de som haft lite över normen men fått friska barn.
    Hoppas det! Jäkla kub! Tack för allt stöd och alla svar! ❤️

Jag har läst alldeles för många trådar nu.. 😅 Hittar dock inte många trådar om vad bred nackspalt kan ha för andra orsaker om det ej är kromosomavvikelser eller missbildningar på hjärtat etc. Varför har vissa bredare än andra? Och eftersom mina två tidigare barn inte haft så så börjar man ju fundera..
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-13 21:58:20 följande:
    Vet hur man kan oroa sig.

Jag har bara hittat att det ibland bara är bredare. Som andra variationer vi människor kan ha.

Du får väl också bara svar på de tre trisomierna på MKP? Eller? Så det är ju ändå bara som på NIPT då. Annars får de ju motivera bättre varför du ska genomgå invasivt test när nån som hade aningens sämre på KUB men fick samma som du på NIPTverifikation inte skulle göra det testet.
    konstigt att det inte står mer om det!

Ja, så är det ju! Men Nipt är ju fortfarande någon form av sannolikhet, om än mer tillförlitlig än kub.
  • anonymis3ns

Läkaren förstod min förvirring pga låg risk på nipt men hög risk på kub, men hon såg också att nackspalten var lite förstorad än ?normalt? iaf. Hade jag haft lite lägre risk på kub hade hon nog avstyrt mig från MKP, men eftersom jag hade så hög risk på alla 1:5, 1:2 och 1:2, så kunde hon typ inte göra det. Vi bestämde oss för att göra MKP, så nu är det gjort, det var ganska obehagligt ändå måste jag säga. Nu väntar vi in snabbanalys som borde komma nästa v, och sen 2-3 v till den stora analysen. 

Min sambo är lugnare än jag! Jag borde kanske förlita mig och luta mig mer på NIPT-resultatet för att bli lugnare, men det är svårt och målar snabbt i fan på väggarna igen! Jobbig väntan iaf!

• anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-14 14:58:38 följande:

Skulle önska att läkarna fick koll på vad NIPT är i relation till KUB. Vad spelar det annars för roll?

Om nån kör den vanliga vägen och gör KUB, sen NIPT, ska läkarna då ändå göra MKP på alla oavsett vad NIPT ger? Då har ju NIPT ingen betydelse. 

Jag hoppas att MKP ser bra ut, är säker på det eftersom du hade ett bra NIPT, men tycker synd om dig som fått våndas i onödan pga läkarnas okunskap (tydligen) om de här testerna.

Tack för att du lugnar mig lite!

Jag vet att jag ska kunna lita på vad MKP säger, men även om allt är fine kommer jag undra varför hen har bred nackspalt. Dessutom blir det ju isf ett extra UL i vecka 16. Usch, allt bara skrämmer mig! Även fast det såklart är bra att de följer upp.

Detta var en helt oplanerat och dåligt tajmad graviditet, då vi har två barn sen innan och bygger hus just nu. Vi var tom inne på abort, nu börjar jag typ känna att vi borde gjort det för att slippa gå igenom detta. :(
Svar på tråden Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?