Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?
I vår kommun (region?) får man NIPT vid risk 1:50 - 1:200. Under 1:50 går de direkt till MKP/FVP.
Det jag funderar på är om det var en barnmorska som gjorde ditt ultraljud och KUB och som måste följa rutinen "alla med hög risk ska till MKP". De får kanske inte fatta beslut utanför ramarna om detta och därför kanske de inte är bäst att prata med utan det finns säkert en läkare som har ansvar för dig. Det är därför jag tror du har bäst möjlighet om du pratar med läkaren imorgon. Även om du är bokad för ett MKP så behöver det ju inte betyda att du måste göra provet när du är där. Prata igenom det på plats och se vad läkaren säger, dessutom görs säkert en ny mätning av nackspalten för jag tror de använder ultraljud när de sätter in nålen, så utrustningen finns nog på plats.
Ja, jag skulle ju frågat om NIPTtestet innan jag lät nån göra MKP. Det kan ju vara så att de med högst risk går till invasivt prov direkt för att fler där får dåligt besked på NIPT och det då bedömts bättre att inte ta det steget.
Men nu har ju TS redan själv gjort NIPT och fått ett bra resultat där.