Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar, men NIPT är väl ändå inte ett sannolikhetsprov? När jag gjorde NIPT fick jag det förklarat för mig att ett resultat som säger inga avvikelser är tillförlitligt MEN att om de hittar något som tyder på avvikelse är det inte nödvändigtvis så att något är fel utan kan helt enkelt bero på provet, uppsättningen du själv har osv. Alltså, om NIPT säger att det inte finns några avvikelser så är det också så. Jag har aldrig hört någon som haft tågordningen KUB -> hög sannolikhet -> invasivt prov, utan efter KUB följer NIPT.
Om jag var du skulle jag prata med läkaren och helt enkelt fråga varför du ska göra MKP när NIPT visade på inga avvikelser. Det är helt onödigt att utsätta sig för den risk det ändå innebär med MKP när enbart KUB, som bara är ett sannolikhetstest där alla möjliga märkliga parametrar spelar in som inte talar om något om dig som person utan om folk som är ungefär din ålder, din vikt osv, gett dåliga siffror.
Jag håller alla tummar för dig och hoppas att allt är som det ska med bebis! ❤️
Jag har trott precis som dig att ett låg risk på nipt är 99,9% säkert. Men i och med 1:2 och 1:5 pga lite för bred nackspalt på kuben och att BM skickade mig direkt till MKP har det fått mig att tvivla. Om jag nu inte gör MKP imorgon, kommer jag kunna vara lugn resten av graviditeten eller kommer det här ligga och gnaga..
tack! ❤️