• AndyPandyLandy

Sambo låter dottern styra allt för mycket

Vi har två småbarn i 3-5-årsåldern. Jag tycker min sambo låter det äldre barnet få styra allt för mycket. Exempelvis så missar vi nästan alltid lämningen på förskolan då min sambo inte klarar av att klä på dottern på morgonen. Det slutar nästan alltid med att dottern sätter sig på tvären eller bestämmer sig för att göra något helt annat än klä på sig. Och det enda min sambo gör är att försöka övertyga dottern muntligt. Ibland låter hon henne springa runt och leka.

Jag har lärt mig att man ger barnet en viss tid (på morgonen är det den tid man har på sig för att hinna till förskolan) och när den tiden passerat så klär man på barnet oavsett vad barnet tycker. Så gör jag med det andra barnet och vi blir snabbt klara.

Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de tar lång tid på sig. Hon är ändå arbetslös så hon har hela dagen på sig. Jag menar att det spelar roll för att barnet måste lära sig gränser och att komma i tid. Både min sambo och jag har varit dåliga på att passa tider och vi var det även i skolan. Därför ser jag det som extra viktigt att vi anstränger oss här.

Nästan varje morgon tar energi av mig då jag ser denna konflikt mellan mor och dotter framför mig samtidigt som jag inte kan prata om den för då blir det bråk.

Jag undrar vad ni tycker. Och vad ska jag säga för att övertyga. Jag tycker det är jättesvårt att prata med min sambo då hon reagerar kraftigt på allt som kan tolkas som kritik. 

• Svar på tråden Sambo låter dottern styra allt för mycket
  • Jemp
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-13 13:31:53 följande:
    De blir olyckliga för att vuxenlivet innebär många begränsningar. Sen ska man givetvis inte vara för hård mot barnet. Det är en balansgång. Man ska sätta gränser men man ska inte trycka ned barnet. Jag sätter på barnet kläderna på några sekunder snabbt och effektivt om hon inte gör det själv. Det kan vara lite lekfullt också beroende på.
    Och som barn innebär livet på många sätt ännu föer begränsningar. Men att ge valmöjligheter och visa barnet respekt förespråkar de flesta. 

Att ge barnet valet om hon själv eller du ska klä på henne är ju inte fel. Att ha det som hot blir underligt. Din sambos sätt är inte heller fel. 

Femåringar är ju rätt stora, argumenterar själva osv.
  • Tow2Mater

Vill inte barnet klä sig tar man det och går iallafall. Ar det kallt ute vill det säkert klä sig nästa dag.

• Kvittning

Du och din sambo låter som mig och min man och baserat på det så skulle jag säga att ni båda gör fel och båda borde lära sig av den andre. 

Jag är som din sambo och det funkar inte i längden för jag är för dålig på att sätta gränser och sedan upprätthålla de jag ändå sätter och då lär sig ju barnen att de egentligen kan strunta i det jag säger. 

Du är som min man, och det funkar precis lika dåligt. Det skapar istället totala låsningar (hos ena barnet) eller total trots (hos andra barnet). 

Men det funkar för mig om jag blir mer som min man och faktiskt sätter gränser och håller dom och det funkar för min man om han blir mer som mig med att man faktiskt förklarar för barnen varför man ska göra saker och inte bara pekar med hela handen och bestämmer utan att barnet förstår varför man ska göra det ena och det andra just den sekunden. 

Sedan tror jag nog att båda våra metoder skulle funka alldeles utmärkt med barn som var mindre envisa och lättuppfostrade. Men med mer krävande barn så måste man hitta balansen mellan mjukhet men ändå inte ge efter. 

• Spucks

Jag håller med dig om det med att argumentera med barn - jag tycker också att barn måste lära sig att lyda föräldrarna. Det innebär ju inte att man inte förklarar för barnen varför man kräver/förbjuder något, men bara att inte allt går att diskutera. Sedan finns det såklart saker där barnen ska kunna välja och där deras åsikter blir hört, men då säger man ju inte till dem, utan då frågar man, så den skillnaden är tydlig även för små barn. Jag tycker det argumenteras och lockas och förhandlas alldeles för mycket med barn, med dåliga resultat.

Samtidig h
    åller jag inte med dig om att de måste sig lära saker nu som de behöver senare. Varför ska de passar en tid (vilken tid?) nu, bara för att de om något år måste vara i skolan en viss tid? Det räcker väl om de lär sig passa tiden när det finns en tid att passa. Det är bara onödig stress att behöver passa en påhittad tid, bara för att det ska finnas en tid att passa. 

• AndyPandyLandy
    Miooo skrev 2023-03-13 13:54:50 följande:

Jag kan inte kopiera ditt inlägg men den här meningen gör mig lite orolig, är det bara en dålig formulering eller är det faktiskt så att du ibland använder våld? 

Jag behöver sällan använda våld för att klä på henne. Det räcker med att jag säger: Klä på dig annars klär jag på dig.

Jag vet inte om våld är rätt ord. Men jag är fysisk som man ibland måste vara som förälder. Exempelvis trä in armar och ben i overallen fast barnet stretar emot. Eller hålla fast benen så att barnet inte kan sparka dig när du byter en bajsblöja.
  • AndyPandyLandy
    Tow2Mater skrev 2023-03-13 17:47:44 följande:

Hur länge har hon varit arbetslös? Hur gjorde hon innan?

Hon har varit arbetslös i många år. Sedan innan hon blev gravid med första barnet.
  • AndyPandyLandy
    Jemp skrev 2023-03-13 16:53:40 följande:
    Och som barn innebär livet på många sätt ännu föer begränsningar. Men att ge valmöjligheter och visa barnet respekt förespråkar de flesta. 

Att ge barnet valet om hon själv eller du ska klä på henne är ju inte fel. Att ha det som hot blir underligt. Din sambos sätt är inte heller fel. 

Femåringar är ju rätt stora, argumenterar själva osv.
    Problemet med min sambos sätt är att man kommer en halvtimme sent varje dag. Sen säger jag det inte hotfullt. Jag säger det lugnt och oftast trevligt.
  • Tom Araya
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-13 09:37:46 följande:
    Sambo låter dottern styra allt för mycket

Vi har två småbarn i 3-5-årsåldern. Jag tycker min sambo låter det äldre barnet få styra allt för mycket. Exempelvis så missar vi nästan alltid lämningen på förskolan då min sambo inte klarar av att klä på dottern på morgonen. Det slutar nästan alltid med att dottern sätter sig på tvären eller bestämmer sig för att göra något helt annat än klä på sig. Och det enda min sambo gör är att försöka övertyga dottern muntligt. Ibland låter hon henne springa runt och leka.

Jag har lärt mig att man ger barnet en viss tid (på morgonen är det den tid man har på sig för att hinna till förskolan) och när den tiden passerat så klär man på barnet oavsett vad barnet tycker. Så gör jag med det andra barnet och vi blir snabbt klara.

Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de tar lång tid på sig. Hon är ändå arbetslös så hon har hela dagen på sig. Jag menar att det spelar roll för att barnet måste lära sig gränser och att komma i tid. Både min sambo och jag har varit dåliga på att passa tider och vi var det även i skolan. Därför ser jag det som extra viktigt att vi anstränger oss här.

Nästan varje morgon tar energi av mig då jag ser denna konflikt mellan mor och dotter framför mig samtidigt som jag inte kan prata om den för då blir det bråk.

Jag undrar vad ni tycker. Och vad ska jag säga för att övertyga. Jag tycker det är jättesvårt att prata med min sambo då hon reagerar kraftigt på allt som kan tolkas som kritik. 

Du har rätt. Är ni konsekventa och bygger rutiner så kommer ni at få det lättare. Din sambo kommer väl inte alltid vara arbetslös!?
  • Tukt

Som många säger så är det en övergående period. Men det är också en period där det är viktigt att börja lära barnet att handling får konsekvenser. Så att bara såsa bort lämningen för att det råkar gå när en är arbetslös är ingen bra lösning.
    Nu kan det här låta som jag förordar hårda nypor och peka med hel hand och allt det där. Men det är inte det jag menar.
    Mer att "nu är det dags gå till förskolan, följer du inte med, går jag själv, klär vi inte på dig, så får du frysa".
    Men samtidigt ska man kunna ställa dessa krav och peka på konsekvenser utan att vara arg, visa makt eller på annat sätt försöka förstärka resonemanget orsak och verkan. Då kommer barnet bara se, höra det och inte konsekvensen.

Svar på tråden Sambo låter dottern styra allt för mycket