Sambo låter dottern styra allt för mycket
Vi har två småbarn i 3-5-årsåldern. Jag tycker min sambo låter det äldre barnet få styra allt för mycket. Exempelvis så missar vi nästan alltid lämningen på förskolan då min sambo inte klarar av att klä på dottern på morgonen. Det slutar nästan alltid med att dottern sätter sig på tvären eller bestämmer sig för att göra något helt annat än klä på sig. Och det enda min sambo gör är att försöka övertyga dottern muntligt. Ibland låter hon henne springa runt och leka.
Jag har lärt mig att man ger barnet en viss tid (på morgonen är det den tid man har på sig för att hinna till förskolan) och när den tiden passerat så klär man på barnet oavsett vad barnet tycker. Så gör jag med det andra barnet och vi blir snabbt klara.
Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de tar lång tid på sig. Hon är ändå arbetslös så hon har hela dagen på sig. Jag menar att det spelar roll för att barnet måste lära sig gränser och att komma i tid. Både min sambo och jag har varit dåliga på att passa tider och vi var det även i skolan. Därför ser jag det som extra viktigt att vi anstränger oss här.
Nästan varje morgon tar energi av mig då jag ser denna konflikt mellan mor och dotter framför mig samtidigt som jag inte kan prata om den för då blir det bråk.
Jag undrar vad ni tycker. Och vad ska jag säga för att övertyga. Jag tycker det är jättesvårt att prata med min sambo då hon reagerar kraftigt på allt som kan tolkas som kritik.