• AndyPandyLandy

Sambo låter dottern styra allt för mycket

Vi har två småbarn i 3-5-årsåldern. Jag tycker min sambo låter det äldre barnet få styra allt för mycket. Exempelvis så missar vi nästan alltid lämningen på förskolan då min sambo inte klarar av att klä på dottern på morgonen. Det slutar nästan alltid med att dottern sätter sig på tvären eller bestämmer sig för att göra något helt annat än klä på sig. Och det enda min sambo gör är att försöka övertyga dottern muntligt. Ibland låter hon henne springa runt och leka.

Jag har lärt mig att man ger barnet en viss tid (på morgonen är det den tid man har på sig för att hinna till förskolan) och när den tiden passerat så klär man på barnet oavsett vad barnet tycker. Så gör jag med det andra barnet och vi blir snabbt klara.

Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de tar lång tid på sig. Hon är ändå arbetslös så hon har hela dagen på sig. Jag menar att det spelar roll för att barnet måste lära sig gränser och att komma i tid. Både min sambo och jag har varit dåliga på att passa tider och vi var det även i skolan. Därför ser jag det som extra viktigt att vi anstränger oss här.

Nästan varje morgon tar energi av mig då jag ser denna konflikt mellan mor och dotter framför mig samtidigt som jag inte kan prata om den för då blir det bråk.

Jag undrar vad ni tycker. Och vad ska jag säga för att övertyga. Jag tycker det är jättesvårt att prata med min sambo då hon reagerar kraftigt på allt som kan tolkas som kritik. 

• Svar på tråden Sambo låter dottern styra allt för mycket
  • Miooo

Detta är ett övergående problem. Snart är femåringen så stor att ni inte kan klä på henne mot hennes vilja utan att använda våld. Denna gräns kommer troligen ännu tidigare för din sambo om hon inte är lika stark som dig. När barnen är större måste ni båda verbalt övertyga barnen att samarbeta. 

Jag tror du hinner ära barnen vikten av att passa tid när de är lite äldre. När de börjar skolan måste de passa tiden. 

Ibland måste man acceptera att man gör på olika sätt, det är också en viktig lärdom för barn. Man är olika och kan göra olika och det är bra. Det din sambo gör är ju inte på något sätt skadligt för barnen så jag tror att ni alla vinner på att du släpper den här striden 

• AndyPandyLandy
    Miooo skrev 2023-03-13 10:54:58 följande:

Detta är ett övergående problem. Snart är femåringen så stor att ni inte kan klä på henne mot hennes vilja utan att använda våld. Denna gräns kommer troligen ännu tidigare för din sambo om hon inte är lika stark som dig. När barnen är större måste ni båda verbalt övertyga barnen att samarbeta. 

Jag tror du hinner ära barnen vikten av att passa tid när de är lite äldre. När de börjar skolan måste de passa tiden. 

Ibland måste man acceptera att man gör på olika sätt, det är också en viktig lärdom för barn. Man är olika och kan göra olika och det är bra. Det din sambo gör är ju inte på något sätt skadligt för barnen så jag tror att ni alla vinner på att du släpper den här striden 

Jag behöver sällan använda våld för att klä på henne. Det räcker med att jag säger: Klä på dig annars klär jag på dig.

De jag pratat med om uppfostran säger att man inte ska verbalt övertyga barnen utan att man ska lära dem att lyda sina föräldrar oavsett när de är små. De har inte kapaciteten att förstå argument. Speciellt inte när de är upprörda. Barn som får bestämma har större risk att bli olyckliga som vuxna. 

• Mortiscia80

Jag tycker att du ska låta din sambo göra som hon vill. Barnet kommer ändå lära sig gränser.

• Miooo

Du missförstår mig. Jag tror inte att du använder våld för att klä på henne nu men när hon är större och starkare går det inte att klä på henne om hon inte samarbetar.  Jag kunde dra på overallen på min trilskande pojke när han var två, tre år men sen blev han för stor för att jag skulle klara av det utan att han eller jag fick ont. Alltså var det inte längre ett alternativ oavsett hur stressad jag var. Vid vilken ålder det sker beror såklart på hur starkt barnet och man själv är. 

Att blind lydnad är bra för någon, vuxen eller barn tror jag inte på. Vad har du läst för böcker om barn? Helt klart inte de jag läst. Att du skriver att du sällan behöver använda våld för att klä på henne oroar mig faktiskt 

• Jemp
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-13 11:14:45 följande:

Jag behöver sällan använda våld för att klä på henne. Det räcker med att jag säger: Klä på dig annars klär jag på dig.

De jag pratat med om uppfostran säger att man inte ska verbalt övertyga barnen utan att man ska lära dem att lyda sina föräldrar oavsett när de är små. De har inte kapaciteten att förstå argument. Speciellt inte när de är upprörda. Barn som får bestämma har större risk att bli olyckliga som vuxna. 

Barn förstår och kan mer än du tror. Att lära sig lyda blint bara för att nån tror att man inte förstår argument är rätt kontraproduktivt för resten av livet. Varför ska de bli olyckliga för att de får vara med och bestämma?
    Vilka har du pratat med då? Det går ju rakt emot flera barnpsykologer tex.

Om det är din sambo som har hand om lämning och påklädning så låt henne bestämma upplägg.
  • AndyPandyLandy
    Miooo skrev 2023-03-13 11:29:39 följande:

Du missförstår mig. Jag tror inte att du använder våld för att klä på henne nu men när hon är större och starkare går det inte att klä på henne om hon inte samarbetar.  Jag kunde dra på overallen på min trilskande pojke när han var två, tre år men sen blev han för stor för att jag skulle klara av det utan att han eller jag fick ont. Alltså var det inte längre ett alternativ oavsett hur stressad jag var. Vid vilken ålder det sker beror såklart på hur starkt barnet och man själv är. 

Att blind lydnad är bra för någon, vuxen eller barn tror jag inte på. Vad har du läst för böcker om barn? Helt klart inte de jag läst. Att du skriver att du sällan behöver använda våld för att klä på henne oroar mig faktiskt 

Men den barnpsykolog jag pratat med menar att när barnet lär sig respektera den vuxna så kommer hen att i mycket större grad göra som man säger. Dvs scenariot du beskriver om ett barn som är starkt och trilskas kommer inte att ske alls lika ofta. Barnet förstår att hen ska klä på sig utan diskussion. Så det blir mindre fight för den vuxne.

Jag pratade med andra föräldrar som har barn som lyssnar mer på dem och de har använt en liknande metod.

Sen när barnet blir äldre och mer mottaglig för argument så kan man man använda det då.

• AndyPandyLandy
    Jemp skrev 2023-03-13 11:31:58 följande:
    Barn förstår och kan mer än du tror. Att lära sig lyda blint bara för att nån tror att man inte förstår argument är rätt kontraproduktivt för resten av livet. Varför ska de bli olyckliga för att de får vara med och bestämma?
    Vilka har du pratat med då? Det går ju rakt emot flera barnpsykologer tex.

Om det är din sambo som har hand om lämning och påklädning så låt henne bestämma upplägg.
    De blir olyckliga för att vuxenlivet innebär många begränsningar. Sen ska man givetvis inte vara för hård mot barnet. Det är en balansgång. Man ska sätta gränser men man ska inte trycka ned barnet. Jag sätter på barnet kläderna på några sekunder snabbt och effektivt om hon inte gör det själv. Det kan vara lite lekfullt också beroende på.
  • Mortiscia80
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-13 13:28:37 följande:

Men den barnpsykolog jag pratat med menar att när barnet lär sig respektera den vuxna så kommer hen att i mycket större grad göra som man säger. Dvs scenariot du beskriver om ett barn som är starkt och trilskas kommer inte att ske alls lika ofta. Barnet förstår att hen ska klä på sig utan diskussion. Så det blir mindre fight för den vuxne.

Jag pratade med andra föräldrar som har barn som lyssnar mer på dem och de har använt en liknande metod.

Sen när barnet blir äldre och mer mottaglig för argument så kan man man använda det då.

Respekt får man inte genom att tvinga barnet utan genom samspel. Framför allt grundar sig respekt i relationsbygget utanför de situationer där föräldern förväntar sig lydnad. Även små barn kan förstå viss argumentation, särskilt barn i den åldern som ni har. Naturligtvis väldigt begränsat och man måste använda enkla ord som barnet förstår, men man lägger grunden för vidare kommunikation istället för tvång. Vad ska du ta till när barnet är för gammalt för att tvinga men ändå inte tar till sig dina argument?
  • Miooo

Barn blir mer mottagliga för argument när de blir äldre. Men det kommer ju inte bara av sig självt. Barn övar och lär sig hela tiden, det de övar mycket på blir de extra bra på. Övar de på att lyda blir de bättre på det, övar de på att argumentera blir de bättre på det. Vad vill du att dina barn ska bli bra på? 

När barn är äldre kan de göra kopplingen att det är kallt utan kläder och att det är kul att träffa kompisarna. Då har de en egen inre motivation att komma iväg på morgonen och livet flyter lättare.
    Din sambo pajar inte era barn genom att göra som hon gör. Det finns inte bara ett rätt sätt att vara förälder. Jag tror det är sunt att tänka att man kompletterar varandra som föräldrar . Ni behöver inte göra allt likadant, det blir bra ändå. Det är otroligt tråkigt att bli detaljstyrd när man gör något. De flesta tappar livslusten av det 

• Miooo

Jag kan inte kopiera ditt inlägg men den här meningen gör mig lite orolig, är det bara en dålig formulering eller är det faktiskt så att du ibland använder våld? 

Svar på tråden Sambo låter dottern styra allt för mycket