• Anonym (Ts)

Misshandlad och skyddat boende.

Mitt ex är dömd för flera fall av grov misshandel, grov kvinnofridskränkning m.m.
    Han sitter på anstalt nu så jag är trygg än så länge. 
    Jag har dock pga detta blivit hemlös och vet inte var jag ska ta vägen? Har skulder och är arbetssökande så att få nytt första hands kontrakt är helt omöjligt, likaså andra hands boende.
    Jag kan ju inte få något skyddat boende så länge han sitter inlåst. Han har aldrig hotat mig så det finns ingen hotbild heller. 
    Vet såklart inte hur han tänker, känner och vad han gör när han blir fri igen.

Finns det någon hjälp för mig att få till nytt boende? Enligt soc kan jag eventuellt få samtalskontakt med "våld i nära relations" teamet om 4 månader men ingen annan hjälp.

• Svar på tråden Misshandlad och skyddat boende.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 12:07:31 följande:

Uthyrningsrum.

Går inte med skulder. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-12 12:20:17 följande:
    Går inte med skulder. 
    Klart det går. Du hyr ju av en privatperson i det läget. Du kan också hyra stuga eller liknande av privatperson, eller dela lägenhet med andra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 12:27:51 följande:
    Klart det går. Du hyr ju av en privatperson i det läget. Du kan också hyra stuga eller liknande av privatperson, eller dela lägenhet med andra.
    Nej, jag har frågat runt lite. Men har inte pengar till deposition så det är helt omöjligt. 

Har själv haft inneboende 3 ggr, aldrig utan att ta deposition. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-12 12:31:04 följande:
    Nej, jag har frågat runt lite. Men har inte pengar till deposition så det är helt omöjligt. 

Har själv haft inneboende 3 ggr, aldrig utan att ta deposition. 
    Ja om du inte ens kan smyga undan några tusen i deposition för ett uthyrningsrum så lär du tyvärr hamna på gatan. Fråga soc hur det är tänkt att du ska kunna få en bostad.

Fortsätt söka jobb, ta ALLT du blir erbjuden, sök även timjobb, vården söker ofta folk t ex. Du kan också vidareutbilda dig, CSN räknas som inkomst och då kan du hyra bostad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 12:42:21 följande:
    Ja om du inte ens kan smyga undan några tusen i deposition för ett uthyrningsrum så lär du tyvärr hamna på gatan. Fråga soc hur det är tänkt att du ska kunna få en bostad.

Fortsätt söka jobb, ta ALLT du blir erbjuden, sök även timjobb, vården söker ofta folk t ex. Du kan också vidareutbilda dig, CSN räknas som inkomst och då kan du hyra bostad.
    Jag har timjobb och jag har sökt en utbildning. Men utan boende kommer jag varken kunna studera eller jobba.

Smyga undan några tusen??? Har knappt 100 kr kvar till den 27:e.

Har kontakt med soc men de kan inget göra. 

Ja Ja... Tack iaf. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-12 12:46:06 följande:
    Jag har timjobb och jag har sökt en utbildning. Men utan boende kommer jag varken kunna studera eller jobba.

Smyga undan några tusen??? Har knappt 100 kr kvar till den 27:e.

Har kontakt med soc men de kan inget göra. 

Ja Ja... Tack iaf. 
    Klart du kan jobba och studera ändå, det är liksom förutsättningen för att du ska kunna betala hyra.

Jag undrar hur din budget och inkomst ser ut om du har så lite pengar kvar. Har du ansökt om socialbidrag? Vad spenderar du pengarna på? Var kan du minska utgifterna?
  • Anonym (F)

Och med några tusen menar jag så klart inte på EN månad utan kanske ett halvår.

• Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 12:52:29 följande:

Och med några tusen menar jag så klart inte på EN månad utan kanske ett halvår.

Hur kan man jobba nät man sover på en parkbänk?

Jag har soc bidrag. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-12 13:12:26 följande:
    Hur kan man jobba nät man sover på en parkbänk?

Jag har soc bidrag. 
    Vadå hur? Det är väl bara att sätta en fot framför den andra och traska till jobbet? Sedan lär en parkbänk inte vara bästa alternativet även om man är hemlös. I vissa städer finns dessutom stadsmissionen och liknande som kan erbjuda säng för natten. Men istället för att gräva ner dig i det kanske du ska börja se lösningarna?

Ok, så du har soc-bidrag som ska täcka riksnormen. Det ska man överleva på. Vad lägger du pengarna på under en månad? Vilka slags räkningar har du utöver hyra och vad spenderar du pengar på löpande under månaden förutom mat, och hur mycket lägger du på de olika sakerna?

Om du har soc-bidrag kan du också hyra en bostad. Du verkar tycka onödigt synd om dig själv.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 13:18:43 följande:
    Vadå hur? Det är väl bara att sätta en fot framför den andra och traska till jobbet? Sedan lär en parkbänk inte vara bästa alternativet även om man är hemlös. I vissa städer finns dessutom stadsmissionen och liknande som kan erbjuda säng för natten. Men istället för att gräva ner dig i det kanske du ska börja se lösningarna?

Ok, så du har soc-bidrag som ska täcka riksnormen. Det ska man överleva på. Vad lägger du pengarna på under en månad? Vilka slags räkningar har du utöver hyra och vad spenderar du pengar på löpande under månaden förutom mat, och hur mycket lägger du på de olika sakerna?

Om du har soc-bidrag kan du också hyra en bostad. Du verkar tycka onödigt synd om dig själv.
    Att överleva på riksnorm innebär att du behöver kunna handla billigt, ha kyl och frys, köpa storpack och kunna planera sina måltider. Detta är omöjligy om du är hemlös. Du har em oerhört naiv bildab hur det är att leva på försörjningsstöd 
  • Anonym (Blä..)
    Anonym (F) skrev 2023-03-12 13:18:43 följande:

Trevligt att skuldbelägga någon som hamnat i en jobbig sits och det s.k. "skyddsnätet" fallerar.

Riksnormen har i princip inte ökat på 15 år, och bara senaste året har det varit prisökning på mat på nära 120%. Och det är dessutom stapelvaror, grönsaker och billigt protein som skjutit i höjden mest. 

Trots att socialen lagt beslag på en stor del av hyresbeståndet och investerat i b-rätter och till och med villor i många kommuner finns det inget tillgängligt för personer i nöd om de inte uppfyller vissa kriterier. Det finns inte platser på hotell, vandrarhem och så vidare. 

Och fler och fler hamnar i situationen att det inte går ihop med hyresökningar, räntestegring, prisfall, inflation, elprischocker och minskad sysselsättning. Helt nytt klientel som belastar kommunernas ekonomi och system. En väldigt stor del av hushållen blöder och deras bostäder är värda mindre än lånen de tagit på dom. När det kommit till brytpunkten att dom tvingas sälja till förlust och bankerna sitter där med med restlån utan säkerhet har vi redan sett smakprov på. 

Svar på tråden Misshandlad och skyddat boende.