Anonym (R) skrev 2023-03-13 11:18:13 följande:
Det var det första jag tänkte på när jag läste ts faktiskt.
Han verkar kunna bete sig mot alla andra, men att han har så låg respekt för sin mamma tyder på att han kan komma att bli en elak pojkvän.
Har han haft några kärleksrelationer, ts?
Hur har hans beteende varit då, av vad du sett och hört?
Tycker att ni alla i familjen får göra det klart för sonen att man inte kan bete sig så respektlöst mot någon i familjen. Helt oacceptabelt!
Väldigt dubbelt samtidigt när sonen smsar och ringer ts varje dag. Då verkar han ju samtidigt vara i behov av att ha tight kontakt med sin mamma. Eller är det mer kontrollbehov han har? Han måste veta vart mamman är så fort hon inte befinner sig där sonen tycker att hon borde vara?
Han har svårt i sin frigörelseprocess, han både vill vara nära sin mamma och samtidigt känner han att han inte längre kan det, han är stor och skall stå på egna ben, vara en vuxen man och inte längre vara mammas lilla kille.
Detta verkar vara en ovanligt svår frigörelseprocess för en ung man. Jag tror det är viktigt att mamman är lugn och konsekvent och den mogna och vuxna, för att hjälpa sonen att klara denna frigörelseprocess.
Hon bör självklart alltid svara när sonen tar kontakt, men undvika att själv ta för mycket kontakt, låta honom frigöra sig. Om hon upplever att sonen gör något negativt eller kränkande mot henne, då bör hon markera det , genom att lugnt och sakligt tala om vad han gjort för fel. På ett tydligt, konkret och helst inte känslomässigt sätt.
TS skall självklart inte ta avstånd från sin son. Utan stötta och ställa konkreta och icke känslomässiga krav. Undvik att gråta eller ladda med känslor på annat sätt, det kan nog inte sonen hantera i detta läge, då blir det jobbigt och då blir han istället aggressiv.
Att ha lite mindre kontakt en tid kan nog vara bra. Sonen borde flytta hemifrån, det skulle antagligen hjälpa honom.