• OroligTjej100

Gravid jobb bullernivå , uppsägning/graviditetspenning?

Började jobba via ett bemanningsföretag rätt nyligen och har nu berättat att jag är gravid.

Enligt kunden jag är placerad hos får man inte jobba där pga bullernivå efter v 25, vilket betyder att jag har 10v kvar.

Bemanningsföretaget kommer då alltså behöva omplacera mig. Men vad händer om dem inte har något att placera mig på? 

Då detta är deras ända kund i min stad?

Får dem lov att säga upp mig isåfall pga inget passande arbete eller blir jag erbjuden graviditetspenning?😅

• Svar på tråden Gravid jobb bullernivå , uppsägning/graviditetspenning?
  • Anonym (Fyran)

De får inte säga upp dig på grund av graviditeten, det är diskriminering. men det beror väll på vad du har för anställning och om de ?hittar på? en annan anledning. Har du en fast anställning så borde du få graviditetspenning. 

• Anonym (Tyvärr)
    OroligTjej100 skrev 2023-03-12 12:49:59 följande:

Har provanställning 6månader

Då kan du tyvärr räkna med uppsägning.
  • Anonym (Provanställning)

Dem behöver inte ange skäl för att inte låta din provanställning övergå till en tillsvidareanställning. Men om de inte låter din provanställning övergå till en tillsvidareanställning för att du är gravid så faller det under diskriminering och de får inte agera på det sättet. Men det ska då finnas tydliga kopplingar till att skälet är just graviditeten. Så det är bra om du sparar mejl och konversationer där det framgår att det är skälet. Det är bra om du kopplar in facket för stöd i detta. De kan ju såklart säga att det finns andra skäl som gör att du inte får fortsätta men att du precis berättat om graviditet och om de har svårt att placera så kan ju skälet ifrågasättas. De ska försöka se över om du kan få andra arbetsuppgifter eller omplacera om de inte kan skapa en säker arbetsmiljö för dig som gravid om de inte kan göra det så kan du söka graviditetspenning. 

Svar på tråden Gravid jobb bullernivå , uppsägning/graviditetspenning?