• Randomiserad

Erfarenhet av Sellpy?

Hej! Jag undrar vad ni har för erfarenhet av att sälja och köpa via Sellpy? Mitt intryck är att det verkar smidigt och uppstyrt.

Jag har rensat ur garderoben och planerar att sälja av det jag rensat bort. Kläderna är såklart rena och fräscha samt sparsamt använda. De flesta plaggen är märkeskläder som Levis, Lee, Lyle&Scott, Boss etcetera. Tänker att de borde betinga något värde.  

Så dela gärna dina erfarenheter av sälj samt köp via Sellpy med mig! 

• Svar på tråden Erfarenhet av Sellpy?
  • Censur

Har inte sålt men köpt och tycker det är supersmidigt. 

• Jemp

Jag hade fått en negativ bild av sellpy (via tradera) men blev uppmuntrad av en positiv kollega. Beställde nyss för första gången- väldigt smidigt via deras egen sida! Stort utbud, fina kläder och bra pris. Jag ska packa ihop en påse saker att sälja också.

• Anonym (Grisen i säcken)

Jag har reklamerat hälften av mina beställningar, då beskrivningarna inte alls stämt överens. En barnkappa som beskrevs vara i fint skick, kom täckt i hundhår. Två gånger har jag köpt byxor till mig som beskrivits som i gott skick, där skärphällor varit avslitna eller där det varit hål i skrevet på byxorna. Jag köpte ett mobilskal som beskrevs som oanvänt, men som var rejält repigt. Det iddes jag inte bråka om.

Fördelen med att handla från Sellpy är ju just reklamationsmöjligheten. Nackdelen är att det är mycket grisen i säcken.

• Anonym (Mamma Mu)

Ser ingen större skillnad mellan Sellpy och Tradera egentligen. Du kan bli lika blåst på båda sidorna. Har inte sålt något men upplever att det är för höga priser och för mycket skit som säljs.. 

• Anonym (g)

Riktigt usel företag, det är bara ett lotteri och de kan lika gärna neka kläder med lappar på och bedöma dom som osäljbara. Bra ide. Fruktansvärt utfört.

• Anonym (Agnes)

Priserna är för höga och ofta så stämmer inte beskrivningen. Det är hål eller smutsigt.

• Zandra35

Jag har en pågående försäljning där just nu och det är smidigt och bra. Dock kan jag tycka dem har lite skev prissättning och bedömning på vissa plagg. Hehe. Men man har ju 48h på sig att ändra deras prissättning innan den går ut på annons. Ett plagg försvann men dem kompenserade det snabbt och rimligt.

• Anonym (Alex)

Glömde lägga till att dem har väldigt hög prissättning emellanåt. snudd på nyspris trots noppriga plagg osv

• Citronella

Jag har bara köpt därifrån en gång, en klänning som inte fanns längre hade gått sönder och Sellpy hade den i min storlek. Med frakt kostade den lika mycket som den gjorde när den var ny. Kläderna är jättedyra jag förstår inte hur de kan få något sålt. Det är bättre att handla på Myrorna. Men det gick snabbt och smidigt att få paketet och man riskerar inte att bli blåst. 

• Anonym (Isa)

Jag har överlag mycket goda erfarenheter av Sellpy och har både köpt och sålt under flera år. 

Som säljare: Jag har fått sålt det allra mesta jag skickat in. Märkeskläder brukar jag dock sälja själv istället, för man ska komma ihåg att Sellpy främst är köparens marknad och det är inte säkert att du får så mycket för vissa märkeskläder. Tips är att kolla på de annonser som finns med det klädmärke du tänker sälja så får du en uppfattning. Jag tycker det är supersmidigt att sälja plagg som jag inte tycker det är värt att lägga ut själv, slippa göra jobbet och få en liten peng för det, men man ska nog inte tro att man ska tjäna massor. Kolla ersättningssystemet innan du säljer så du vet hur det funkar. Eventuella felaktigheter i annonserna kan man som säljare lätt korrigera själv numera (kan ju ibland bli fel). 

Som köpare: Jag har gjort många fina fynd på Sellpy och köper därifrån regelbundet (mest för miljöns skull, men även för det billiga priset). Visst har några plagg varit i sämre skick, men då har jag reklamerat dem utan problem. Tricket till att göra fynd är att veta vad man ska kolla på i annonserna. Studera bilderna mycket noga, titta på t ex tvättrådslappar, muddar osv för då kan man oftast se hur pass använt plagget är. Köpte nyss en märkesjacka som Sellpy lagt ut som sliten, men jag såg på bilderna att den var i nyskick och kunde med lite tålamod köpa den för en liten peng. Priset på varorna sänks gradvis, så om man utrustar sig med tålamod och väntar några veckor kan man göra riktiga fynd.

• Silverjenny

Vi har sålt mycket där när vi rensat ut i garderoben. Du beställer hem påsar som du fyller och ställer utanför dörren så kommer de och hämtar. Smidigt sätt att bli av med kläder istället för att behöva bära bort allt till myrorna men du får knappt något betalt så det är praktiskt taget som att skänka bort grejerna. Man känner sig lite lurad när man lämnat ifrån sig fina kläder och får knappt inga pengar för dem men orkar man inte sälja själv är det ju smidigt för att bli av med det.

• Anonym (Fundersam)

Ni som säger att ni knappt får något för kläderna, kan man få höra några raka siffror på det?

• Anonym (Micke)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-03-12 16:32:07 följande:

Ni som säger att ni knappt får något för kläderna, kan man få höra några raka siffror på det?

Sålde 10 skjortor , alla bra märken Gant, RL, Filippa K, Boss etc
    fick 200 kr netto efter alla deras avgifter.
  • Citronella

Klänningen jag köpte kostade 500 på Sellpy nypriset var 600. 
  • Citronella

Glöm mitt svar, läste fel. Skäms
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Micke) skrev 2023-03-16 13:45:24 följande:
    Sålde 10 skjortor , alla bra märken Gant, RL, Filippa K, Boss etc
    fick 200 kr netto efter alla deras avgifter.
    Wow, ja det var inte mycket. Alltså, personligen tycker jag att märken inte spelar någon roll men 20:- för en skjorta är väldigt lite. Går man på second hand så kostar de från 60:- och uppåt, du kan till och med hitta billigare på rean i vanliga klädaffärer. Å andra sidan, hade man försökt sälja sådant själv så kanske man inte hade fått iväg dem alls. Eller så får man testa Tradera, eller nåt?
  • Silverjenny

Sellpy tar 40% av försäljningspriset. Och så beror det ju helt på vad de säljer kläderna för.
  • Karriäristen
    Anonym (Isa) skrev 2023-03-12 16:13:11 följande:
    Erfarenhet av Sellpy?

Jag har överlag mycket goda erfarenheter av Sellpy och har både köpt och sålt under flera år. 

Som säljare: Jag har fått sålt det allra mesta jag skickat in. Märkeskläder brukar jag dock sälja själv istället, för man ska komma ihåg att Sellpy främst är köparens marknad och det är inte säkert att du får så mycket för vissa märkeskläder. Tips är att kolla på de annonser som finns med det klädmärke du tänker sälja så får du en uppfattning. Jag tycker det är supersmidigt att sälja plagg som jag inte tycker det är värt att lägga ut själv, slippa göra jobbet och få en liten peng för det, men man ska nog inte tro att man ska tjäna massor. Kolla ersättningssystemet innan du säljer så du vet hur det funkar. Eventuella felaktigheter i annonserna kan man som säljare lätt korrigera själv numera (kan ju ibland bli fel). 

Som köpare: Jag har gjort många fina fynd på Sellpy och köper därifrån regelbundet (mest för miljöns skull, men även för det billiga priset). Visst har några plagg varit i sämre skick, men då har jag reklamerat dem utan problem. Tricket till att göra fynd är att veta vad man ska kolla på i annonserna. Studera bilderna mycket noga, titta på t ex tvättrådslappar, muddar osv för då kan man oftast se hur pass använt plagget är. Köpte nyss en märkesjacka som Sellpy lagt ut som sliten, men jag såg på bilderna att den var i nyskick och kunde med lite tålamod köpa den för en liten peng. Priset på varorna sänks gradvis, så om man utrustar sig med tålamod och väntar några veckor kan man göra riktiga fynd.

Det här tycker jag är en bra beskrivning av Sellpy. Gällande att köpa på Sellpy kan jag lägga till att:

1. Om man köper billiga kläder som visar sig ha olika fel får man ofta behålla dem om man reklamerar dem.

2. Det är ofta möjligt att tvätta kläder som är smutsiga eller laga kläder som är trasiga. De blir kanske inte "toppenfina" men kan fungera bra att använda hemma.

3. Ibland får man erbjudande om reducerat pris när man reklamerar. Man kanske kan få varan för 50% av priset baserat på de fel man upptäckt. Jag har vid några tillfällen behållit varor som ändå varit hyfsade, trots upptäckta brister.

4. Utöver skador på kläderna kan även "konstig passform" eller "orimligt liten storlek" vara grund för reklamation. Allt handlar om att ta bilder som tydligt visar att det är så. Att magen sticker ut eller liknande får man vara beredd på att visa upp då.

De bästa kläderna att köpa på Sellpy är enligt min erfarenhet saker som är av enklare märken, alltså inte sådana premium-märken som många letar efter. Mer udda märken som är dyra kan också vara värda att köpa. Det är mycket enklare att köpa ett plagg i perfekt skick till lågt pris om det är av ett enklare märke. Är det av ett välkänt och populärt premium-märke blir priset ofta ganska högt.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Fyndat massor)

Jag har gjort massor av fynd på Sellpy både till mig och ungdomarna. Vi köper mest billiga märken, men även lite dyrare. Tex har jag köpt många jeans från HM, Gina Tricot mm för 30-50 kr och de har varit i riktigt bra skick. Kostar ju runt 400 i nyskick.

I somras fyndade jag en vinterjacka i nyskick som i stort sett slumpades bort.

Beskrivningarna är lite sisådär så bäst är när man känner till märket och modellerna sen innan. Då vet man ju även storleken.

Jag brukar beställa en rejäl omgång (20-30 plagg) några gånger per år. Då får man fri frakt och sen kan man skicka tillbaka allt man inte vill ha för endast 59 kr i fraktkostnad.

Upptäckte Sellpy för drygt ett år sen och efter det har jag knappt köpt nåt annat till mig själv. 

• Karriäristen
    Anonym (Fyndat massor) skrev 2024-11-12 12:03:56 följande:

Jag har gjort massor av fynd på Sellpy både till mig och ungdomarna. Vi köper mest billiga märken, men även lite dyrare. Tex har jag köpt många jeans från HM, Gina Tricot mm för 30-50 kr och de har varit i riktigt bra skick. Kostar ju runt 400 i nyskick.

I somras fyndade jag en vinterjacka i nyskick som i stort sett slumpades bort.

Beskrivningarna är lite sisådär så bäst är när man känner till märket och modellerna sen innan. Då vet man ju även storleken.

Jag brukar beställa en rejäl omgång (20-30 plagg) några gånger per år. Då får man fri frakt och sen kan man skicka tillbaka allt man inte vill ha för endast 59 kr i fraktkostnad.

Upptäckte Sellpy för drygt ett år sen och efter det har jag knappt köpt nåt annat till mig själv. 

Det här är en bra strategi. Det är ungefär så jag gör också. Jag har i princip slutat köpa nya kläder.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
Svar på tråden Erfarenhet av Sellpy?