Vill ni att jag lägger upp en av mina texter om kemi, till er? Om kväve, N.
Kan ni snälla berätta för mig hur jag ska skriva eller vad jag ska göra, så att fler inser hur himla intressant ämnet kemi är, och att de sedan vill prova på att läsa sådana böcker självmant? Vad gör man? Hur får man någon på kroken i det här?

Jag har läst första styckena av första delen (eftersom texten blev så bred att man konstant måste scrolla ned och justera så att man kan läsa blev det för svårläst för att jag skulle orka läsa allt). Det jag läste var en hyfsad text på typ gymnasienivå.
Men, tror du verkligen att denna typ av text får folk intresserade av kemi? Den är kanske lite för teknisk och för "smal"? Och den förutsätter dessutom vissa förkunskaper om kemi som inte alla har (såsom vad 'grupp' och 'period' är i periodiska systemet, är en grej jag kommer på på rak arm).
Själv tycker jag kemi är så intressant för att det beskriver hur världen funkar, varför ljus uppstår, hur cellerna i vår kropp producerar energi, varför vi blir höga av droger, varför olja och vatten inte blandas, varför fossila bränslen släpper ut koldioxid ...
Som kemist får man analysera, lösa problem, arbeta metodiskt, undersöka om teorin verkligen fungerar i praktiken i labbet. Det underlättar om man gillar matte och statistik (man måste inte vara superbra på det, men om man avskyr det kanske kemist inte är något att satsa på). Det är brist på kemister, så arbetsmarknaden är god. Och lönenivån är helt okej.
Det är ganska brett vad man kan jobba med också, alla kemister står inte i ett lab hela dagarna. Man kan jobba som miljöansvarig på ett företag, vara handläggare eller utredare på myndighet, utveckla läkemedel, undervisa kemi, vara sjukhuskemist, forska på mer miljövänliga alternativ för X, jobba med livsmedel, forensiker ...
Jag undrar om det finns så mycket att läsa på ämnet som inte är kurslitteratur eller vetenskapliga texter? På engelska kanske, men på svenska är det nog rätt klent. Jag vet att Ulf Ellervik har skrivit en del böcker som är lite mer lättsamma och inte vänder sig enbart till kemister, men finns det mer?
Det finns säkert hur mycket som helst på nätet, men problemet där är väl att hitta något som är strukturerat mer som en lärobok, som går igenom koncept och begrepp och som först bygger en grund innan man går vidare med mer avancerat.