Inlägg från: anonymmedfrågor |Visa alla inlägg
  • anonymmedfrågor

Ligga med gift man?

Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:36:56 följande:
    Du skyller mkt på frun här. Indirekt ser jag det som ett försvar av mannen. Varför lämnar han inte henne? 

Förutom det att du ligger med en gift man, så ligger du även med en skitstövel. Hur kan du vara attraherad av en man som ljuger och bedrar din fru? Jag menar, hur pratar man med en sådan man, jag känner vara avsmak.
    Självklart skulle han kunna lämna henne också. 

För att förtydliga så ligger vi inte, utan jag skapade tråden för diskussion från olika synvinklar. Han är ett as till man, det medger jag. Som jag också skrev känns hans beteende rätt äckligt. Dock ät det skillnad på ett dåligt beteende, och en dålig person. 
  • anonymmedfrågor
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:39:21 följande:

Är det hennes fel att han är otrogen? 

Jag förmodar att du känner henne. Ett dubbelt svek med andra ord. 

Jag lägger ingen värdering i huruvida vems fel det är. Jag har ingen aning om vad det är som får mannen att vara otrogen. Kanske är han bara ett as, eller så ligger det mer bakom. Min fråga var snarare vilket ansvar hon bär? Jag bär ett ansvar, han bär ett ansvar och det gör hon med enligt mig. Jag känner henne inte, har aldrig träffat henne. 
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:36:56 följande:
    Du skyller mkt på frun här. Indirekt ser jag det som ett försvar av mannen. Varför lämnar han inte henne? 

Förutom det att du ligger med en gift man, så ligger du även med en skitstövel. Hur kan du vara attraherad av en man som ljuger och bedrar din fru? Jag menar, hur pratar man med en sådan man, jag känner vara avsmak.
    Självklart skulle han kunna lämna henne också. 

För att förtydliga så ligger vi inte, utan jag skapade tråden för diskussion från olika synvinklar. Han är ett as till man, det medger jag. Som jag också skrev känns hans beteende rätt äckligt. Dock ät det skillnad på ett dåligt beteende, och en dålig person.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 19:11:17 följande:
    Hur vet du att hon vet? Har du pratat med henne? Läst meddelanden där hon skriver att hon vet om att han ligger runt? Eller vad är det du menar att hon vet? Klart hon "borde" lämna honom, men borde inte han det också?? De har familj, kanske hon försöker blunda för barnens skull. Vill man bidra till att andra mår skit t ex?
    Han har berättat för mig att hon vet om det. Sen kan han såklart ljuga, men jag ser inte poängen om att ljuga om något sådant eftersom hon inte är okej med det. Han borde också lämna henne ja. Det är mycket möjligt att hon håller ihop för barnen, men det kommer ju med ett pris. Hon vet att han upprepade gånger ligger med andra. Sen bör jag kanske inte vara med och öka antalet andra. 
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-08 19:52:30 följande:

Min gissning är att han hintar om att relationen med sin fru inte är den bästa för att få dig på fall, få dig att känna dig speciell. Du är någon som förstår honom som ingen annan - vill han få dig att tro. Men sett utifrån så är han bara en feg man som har mage att prata illa om den han lever med och skulle lika enkelt och obrytt kunna prata illa om dig också. Du vet ju egentligen inte varför han är otrogen, du kan bara gissa att det beror på henne men sanningen är att du bara fått små korn av hans vinkel och han har ju uppenbarligen ingen moral, i alla fall inte inför sin fru (om de nu inte har öppet förhållande), så det är så han är och kommer kunna ställa till det för dig. Varför skulle han vara ärlig mot dig, om han inte kan vara det mot sin familj? Gå bakom ryggen verkar han ju inte ha problem med. 

Din teori kan nog stämma bra! Det hela kan nog vara ett spel för galleriet, för att få mig på fall. Att jag inte kan lita på honom är dock något jag utgår ifrån. Det beteende han visar gentemot sin familj, är detsamma jag kan förvänta mig från honom. 
  • anonymmedfrågor
    flemens skrev 2023-03-08 19:55:56 följande:

Jag kan, utefter den kultur vi lever i nu, se varför du på ett sätt känner dig skyldig för att ha "orsak" till att "förstöra" deras förhållande. Men som sagt så baseras kulturen på att giftemål är någonting "helgit" eftersom vissa anser att det är baserat på någon av alla gudars påbud. För du ska komma ihåg att giftemål baseras på dessa medeltida föreställningar mer än någonting annat.

Jag vill säga att du förstör inte någonting som inte är förstört redan. Och förstört av de två som är gifta redan. De har, mer eller mindre undermedvetet, valt att inte hänge sig fullt åt varandra (oberoende av vad den bedragna säger) enligt normen om "tvåsamhet" (enligt religionens definition)

Jag "skyller" det mesta på religion som du förmodligen märker, men med det menar jag att man inte ska underskatta religionens idag destruktiva påverkan på individers beslut, vare sig de är medvetna om det eller inte. Religion har definitivt sin plats i evolutionen av sociala skäl (det var därför de uppfanns i grunden. Jag kan gå in mera på det om intresse finns) men jag anser trots min grundläggande negativa misantropi att den har haft en betydande influens i mänsklighetens utveckling till det bättre. Men nu har vi kommit så långt att det är dags att släppa denna myt som påverkat mänskligheten så länge, den har spelat ut sin roll vill jag påst och är till mer skada än nytta idag.

Intressant synvinkel ur ett större perspektiv. Om man ser till religion, och kanske bortom det till evolution, har det väl kanske aldrig legat i människans natur att leva i tvåsamhet. Jag tror någonstans att människan inte är gjord för att leva med en och samma partner livet ut. Mäns "uppgift" enligt evolutionen har varit att befrukta så många kvinnor som möjligt för att föra sina gener vidare. Med detta sagt rättfärdigar jag inte otrohet, då det moderna samhället inte ser ut så.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (7788) skrev 2023-03-08 20:02:28 följande:
    Håller helt med. Många kvinnor/ män bryr sig absolut inte vad som sker sedan. Hur mycket sorg ?lite? ligg kan ställa till det med. Hur mycket lidande för den personen vars man/fru är otrogen oavsett om de har det bra eller ej. Folk är sånna jäkla egoister utan sund förnuft. TS- glöm ej att en dag kan du vara den kvinnan vars man går runt och k??llar bara för att du kanske inte är den ?perfekta? kvinnan för honom. 
    Jag kan vara beredd att hålla med om att ett ligg inte är värt det för att förstöra en hel familj. Jag själv hade inte uppskattat om min framtida man var otrogen.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 20:00:20 följande:
    Ursäkta, du ser inte poängen med att ljuga för dig om att hans fru vet om att han är otrogen...? För att få ligga med dig så klart! Hon vet garanterat inte om att ha har andra bakom hennes rygg.
    Jo såhär efter att ha läst resonemangen kan jag se varför han skulle ljuga.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:56:40 följande:
    Så du litar på en man som är otrogen mot sin fru? Du borde veta att det är en klassiker i otrohetskretsar. 
    Nej inte efter att ha läst resonemangen i tråden. Kan se vad hans poöng med att ljuga för mig är.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 19:54:03 följande:
    Hur vet du det?? Och varför vägrar du svara på den frågan?
    Efter att ha läst resonemangen kring hans motiv med att ljuga kan jag medge att det absolut är en möjlighet. Vilken fråga vill du ha svar på?
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-08 20:29:43 följande:
    Ja absolut ett spel. Jag tycker att du ska vara rädd om dig och skippa den mannen. Att han kan säga att hans fru vet allt han gör bakom hennes rygg låter märkligt, för då är det ju inte bakom hennes rygg utan ett ömsesidigt val i relatonen. Det ger i alla fall mig vibbar om att han spelar ut er mot varandra i förebyggande syfte - kommer det fram att du varit med honom kan han säga att du hela tiden var medveten om att hon fanns, medan hon i själva verket kanske aldrig hade en susning om att han varit med andra. Du kommer bli syndabocken som splittrade en familj medvetet, i särskilt hennes ögon, men kanske också inför fler, och han kan fortsätta sitt spel med någon annan kvinna eller inse att han vill vara med sin fru. 
    Ja att jag blir syndabocken är ju en självklarhet. Tyvärr är det nog som du säger att jag kommer få fler emot mig och kanske till och med att han vänder ryggen mot mig för att sedan ge mig ett dåligt rykte :/
  • anonymmedfrågor
    EnAnonumius skrev 2023-03-08 20:30:46 följande:
    Det är två personer i ett äktenskap. Mannen har sin sida av äktenskapet, och frun har sin sida av äktenskapet.

Du har bara manens sida av äktenskapet.
    Du saknar fruns sida av saken.
    Fakta ligger någonstans mellan mannen sida och fruns sida.

Hur kan man kalla det  för "bakgrundsfakta", när man bara har EN SIDA av historian?

Jag skulle inte med gott samvete kunna säga att jag hade bakgrundsfakta, om jag hade bara hört en sida av historian till varför han vill vara otrogen.¨¨

Sedan så skulle jag aldrig ligga med en gift man överhuvudtaget, om jag visste att han var gift.
    Skulle aldrig vilja ligga med någon som är ansvarslös och ljuger och bedrar och går bakom ryggen.
    Du har absolut en poäng i att jag inte har all bakgrundsfakta, något som också slog mig under trådens resonemang. 
  • anonymmedfrågor
    Anonym (X) skrev 2023-03-08 20:49:44 följande:
    Umgås du i samma kretsar som mannen och hans fru?
    Nej, vi har gemensamma vänner med långt avstånd till varandra om du förstår vad jag menar då?
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Kim) skrev 2023-03-08 20:57:49 följande:

Många kommer hävda att du också bör ansvar för att du möjliggör otroheten. Jag brukar säga att ditt ansvar räcker fram till den du ligger med. Inte hans sambo/fru. Eller hans barn heller för den delen. 

Du har ingen intension att inleda långvarig relation med mannen. Hans kvinna verkar veta om det. Hon kan stanna i relationen pga socioekonomiska skäl. Vem vet vad hon gör heller. Hans relation är inte ditt ansvar. Du ansvarar för ditt eget handlande. Ha härlig sex med honom. Inget annat. Han är inget att satsa långsiktigt på. 

Ja många lyfter detta med ansvar. På ett vis, som jag skrivit i tråden, bär jag ansvar för mitt handlande och min moral. Men jag tycker att han bär ansvaret för sin familj. Moraliskt sätt känns det dock fel i magen trots allt :/
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-08 21:00:49 följande:
    Jo, men vill du bli det? Vore det sant, som han säger, att frun vet om det så skulle du inte bli syndabock, men jag tror i alla fall inte att hon vet om det. Att han gör så mot henne som han är gift med säger ju att han mest troligt även vänder dig ryggen. Han är ju djupt involverad med henne i och med giftermål och barn och hugger henne ändå i ryggen, så du är ännu enklare att svika totalt utan att hans minimala moralkompass ger minsta utslag. 
    Du har rätt i det du skriver. Han lär kunna vända mig ryggen utan att känna minsta ånger. Huruvida jag vill det? Då är väl svaret nej. Eftersom jag inte har några känslor för denna man eller planerar något långsiktigt, bryr jag mig inte om han vänder ryggen mot mig. Dock vore det tråkigt att hamna i mitten om det kommer fram, då jag vet att han kommer ta sin frus och sina vänners parti framför mitt.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Frun) skrev 2023-03-08 21:00:29 följande:
    Jag kan bara utgå ifrån mitt äktenskap.
    Jag visste om en affär och den kvinnan talade om det för mig så mannen fick välja att avsluta med henne och stanna eller lämna in om skilsmässa.
    De senare visste jag inte om förrän jag hittade bevis i e låda på kontoret.
    Jag och min man hade inte samma referenser inom sex så jag har förståelse att han sökte det på annat håll nu i efterhand. Men hade önskat en öppenhet och haft möjlighet att hoppa av tåget tidigare.
    Jag förstår. På ett sätt vill jag ju inte vara den kvinnan som du beskriver. Att behöva berätta för någons fru om en otrohet är inte ett ansvar jag vill bära, och inget jag vill ha på mitt samvete...
  • anonymmedfrågor
    Ccplus skrev 2023-03-08 21:16:59 följande:
    Vill du vara kvinnan som ligger och tycker synd om dig själv över julafton. För att din "älskare" som du nu efter ett halvår har gått o kärat ner dig i.. Skiter totalt i att komma över under jul? 
    Att tycka synd om mig själv ligger inte i min natur. Alla får stå sitt kast, vilket är en av anledningarna till att jag startade tråden. Det finns ofta många synvinklar man inte själv ser, speciellt när man är förblindad av det som pågår här och nu. Skulle jag mot förmodan få känslor för denna man är det mitt eget fel, och det kunde lätt förhindrats genom att inte ingå någon form av umgänge med honom. Efter lite kloka resonemang från personer på utsidan, kan jag nog påstå att nackdelarna överväger fördelarna...
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Njut av livet) skrev 2023-03-08 21:23:18 följande:

Du har inget ansvar för hur andra lever sitt liv. Gillar du att ha sex med honom tycker jag att du utan problem kan fortsätta. Bara du är medveten om att det troligen tar slut förr eller senare.

Att han har familj är hans problem.

Tack för kloka tankar! Har dock kommit fram till att situationen kan komma att bli så pass komplex att det kanske inte är värt för ett ligg...
  • anonymmedfrågor
    Anonym (X) skrev 2023-03-08 21:29:05 följande:
    Kanske inte? Vad är det som gör honom attraktiv över huvud taget med allt du vet om honom?
    Han alstrar en energi som matchar min, och har ett helt unikt sätt att förföra på. Dock börjar jag mer och mer att tro att detta bara är otroligt manipulativt och att jag är naiv som går på det...
Svar på tråden Ligga med gift man?