anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 18:53:08 följande:
Ja, och det här med att man är ansvarig för sina egna handlingar är väl lite det jag "lutar mig tillbaka på". Jag har ett ansvar, och kan komma att få en konsekvens av mitt handlande. Precis samma gäller för den andre. På ett vis är det ju jag som "förstört" för paret, eftersom det är jag som medvetet gjort valet att ligga med någon annans man. Men samtidigt kan jag tycka att den som är gift, och är den som inte får egentligen, bär det största ansvaret.
Det du säger om moral måste jag medge har lite relevans. I andra kulturer ses det ju som normalt att mannen har mer än en fru.
Jag kan, utefter den kultur vi lever i nu, se varför du på ett sätt känner dig skyldig för att ha "orsak" till att "förstöra" deras förhållande. Men som sagt så baseras kulturen på att giftemål är någonting "helgit" eftersom vissa anser att det är baserat på någon av alla gudars påbud. För du ska komma ihåg att giftemål baseras på dessa medeltida föreställningar mer än någonting annat.
Jag vill säga att du förstör inte någonting som inte är förstört redan. Och förstört av de två som är gifta redan. De har, mer eller mindre undermedvetet, valt att inte hänge sig fullt åt varandra (oberoende av vad den bedragna säger) enligt normen om "tvåsamhet" (enligt religionens definition)
Jag "skyller" det mesta på religion som du förmodligen märker, men med det menar jag att man inte ska underskatta religionens idag destruktiva påverkan på individers beslut, vare sig de är medvetna om det eller inte. Religion har definitivt sin plats i evolutionen av sociala skäl (det var därför de uppfanns i grunden. Jag kan gå in mera på det om intresse finns) men jag anser trots min grundläggande negativa misantropi att den har haft en betydande influens i mänsklighetens utveckling till det bättre. Men nu har vi kommit så långt att det är dags att släppa denna myt som påverkat mänskligheten så länge, den har spelat ut sin roll vill jag påst och är till mer skada än nytta idag.