Inlägg från: Anonym (KI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KI)

Sjuksköterskestuderande?

Jag läser på KI, de har utbildningen på distans vilket var en förutsättning för mig då jag har två småbarn. Är nu inne i termin 4!
    Skulle inte säga att själva utbildningen är så svår, även om vissa av momenten är oerhört intensiva (exempel anatomi och fysiologi och patofysiologin). Det svåra tycker jag är att kombinera studier med barn, när barnen är sjuka ofta och då är hemma. VFU-perioderna kan bli kämpiga att få ihop då det krävs 100% närvaro och råkar man då ha oturen att bli sjuk finns risk att man inte blir godkänd och sen behöva göra om den, och då inte bli uppflyttad i nästa termin. 

Är det nåt särskilt du undrar kring utbildningen eller KI som lärosäte? 

• Anonym (KI)

Det har sett lite olika ut med närvaron på VFU under de jag hittills haft: vissa Gånger har vi behövt ladda upp en av handledaren godkänd tidrapportering men de två senaste har det inte behövts. Lärosätet kräver 100% närvaro men som någon ovan skrev så kan ens handledande sjuksköterska godkänna en ändå, förutsatt då att målen anses uppfyllda och det inte handlar om mer än enstaka pass. Så det beror lite på vem man hamnar hos, vissa är mer rigida än andra är mitt intryck. 

sen vill jag tillägga att VFU:erna är roliga och oerhört värdefulla då man får mängdträning i många av de kliniska färdigheterna man annars har svårt att öva på annars. naturligtvis är det en hel massa annat man ägnar sig åt på VFU som förbereder en för yrkeslivet! 

Svar på tråden Sjuksköterskestuderande?