Stora mobilberoendet, lilla livet
Jag håller absolut med texten i din trådstart (de andra har jag inte läst). Jag har länge förundrats över denna helt ologiska diskrepans. Inte så mycket gällande Sverige utan mer gällande länder som USA och Storbritannien .... fast som jag har uppfattat det har även barn i Sverige mindre och mindre friheter, när det kommer till att vara utan uppsikt.
Enligt föräldrar (och en del "experter") är allt så himla farligt. Barn kan inte vara ensam hemma för tänk om de dödar sig jälva med kniven eller sätta eld på huset eller en våldsman ringer på dörren. Ute kan de inte vara själva heller, för tänkt om de blir kidnappade eller påkörd av en bil.
Nej, det går absolut inte. Och inte heller kan man lära barnen att förhålla sig på ett så säkert sätt som möjligt, för de är ju alldeles för liten om de inte är minst 11 år, de har ju ingen konsekvenstänk och ingen förståelse för faror och dessutom vill varannan människa dem illa.
Men nätet? Stället där man aldrig kan veta vad som döljer sig bakom nästa länken, där man blir bombaderad med "information" som är svårt att kolla sanningshalten, där varenda människa kan utge sig för en 10åring som vill vara ens kompis för hen tycker lika mycket om dinosaurier än du .... ja visst ja, inget problem.
Det är ju så livet är, det måste barnen kunna hantera och det klarar dem, för de är ju så kompetenta!