Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Stora mobilberoendet, lilla livet

Jag håller absolut med texten i din trådstart (de andra har jag inte läst). Jag har länge förundrats över denna helt ologiska diskrepans. Inte så mycket gällande Sverige utan mer gällande länder som USA och Storbritannien .... fast som jag har uppfattat det har även barn i Sverige mindre och mindre friheter, när det kommer till att vara utan uppsikt.
    Enligt föräldrar (och en del "experter") är allt så himla farligt. Barn kan inte vara ensam hemma för tänk om de dödar sig jälva med kniven eller sätta eld på huset eller en våldsman ringer på dörren. Ute kan de inte vara själva heller, för tänkt om de blir kidnappade eller påkörd av en bil.
    Nej, det g
    år absolut inte. Och inte heller kan man lära barnen att förhålla sig på ett så säkert sätt som möjligt, för de är ju alldeles för liten om de inte är minst 11 år, de har ju ingen konsekvenstänk och ingen förståelse för faror och dessutom vill varannan människa dem illa.

Men nätet? Stället där man aldrig kan veta vad som döljer sig bakom nästa länken, där man blir bombaderad med "information" som är sv
    årt att kolla sanningshalten, där varenda människa kan utge sig för en 10åring som vill vara ens kompis för hen tycker lika mycket om dinosaurier än du .... ja visst ja, inget problem.
    Det är ju s
    å livet är, det måste barnen kunna hantera och det klarar dem, för de är ju så kompetenta!

• Spucks
    Fröken Allvar skrev 2023-03-21 09:53:46 följande:
    Kul med ett svar i det här för mig viktiga ämnet, nätbeteende och nätbeteende. Det uppskattas! Jag är osäker, menar du att barnen klarar sig utan oss vuxna på nätet eller var du ironisk i din sista mening? 
    Det var självklart ironisk.
  • Spucks
    Fröken Allvar skrev 2023-03-21 10:10:57 följande:
    Då förstod jag rätt. Vad tycker du att vi kan göra för barnen på nätet? Har du några bra tankar? 
    Det är rätt enkelt: barn och nätet passar inte ihop. De har inget där att göra. 
  • Spucks
    Fröken Allvar skrev 2023-03-21 10:34:54 följande:
    Jag tror att du har rätt! Det borde vara lite mer som när vi var yngre - nu förutsätter jag att du liksom majoriteten av de nick jag känner igen här är medelålders - då böcker om förbjudna ämnen lockade i bokhyllan, men man som barn visste att man inte skulle gå dit. Vilket man gjorde ändå. Och de som hade kabeltv tittade förstås på Tv1000. Idag är det som om nätet - hela nätet - är allas lekplats alltid. Samtidigt som denna stora lekplats existerar så ville till exempel jag för några dagar sedan inte vara kvar på Familjeliv och är kvar ändå här idag.

Jag blev extra glad när någon annan - du-skrev i min tråd om internetberoendet. Barnen är mer sårbara men även vuxna. Min sambo försöker hjälpa mig att inte skada mig här men det är egentligen inte hans uppgift kan jag tycka, även om det är fint att andra försöker hjälpa oss som lider av beroende.

Avslutningsvis: Barnen kommer först! Så ska det vara. Men det är svårt att hjälpa dem när vi vuxna inte kan hantera nätet själva eller använder det som barnvakt. 
    Medelålders .... Gråter Jag har visst en vuxen dotter, men jag är 29 - har varit det ett tag och kommer förbli det ett tag till Skrattande

Förbjudna böcker fanns inte hos oss, men s
    å var mina föräldrar inte de som läste böcker och jag själv blev en förtjust läsare först när jag blev vuxen. Så nej, det känner jag inte igen.
    Min familj var en av de sista i min vänkrets som skaffade kabel-TV och en av de första som skaffade internet (för det skaffade vi tillsammans) och då var jag 17 år. Det fanns inte så mycket då (i alla fall inte vad jag visste), men jag hamnade ändå snart i ett sorts beroende när jag började vara med i ett chatforum. Såklart fanns det då ingen större medvetenhet om hur det kan vara farlig, att man kan stöta på människor som inte är vad de utger sig för att vara. Men i alla fall stängde mina föräldrar av nätet när de tyckte att jag var där för länge.

Nu finns mer vetskap om allt som pågår, men samtidig känns det som att folk bryr sig mindre hela tiden - både föräldrar och andra som har med barn att göra, som lärare.
    CyniskOptimist skrev 2023-03-21 11:15:38 följande:

Tänkte efter lite läsande och grubblande ändå slänga in lite input då jag också fascineras (och skräms) av effekterna av social media.

Sociala medier är ännu ett steg till från det "vanliga" nätet. Min dotter fick inte ens vara med på sociala medier när hon som tonåring fick sin första smartphone. Jag ser inget som helst positivt med barn/ungdomar på sociala medier. 
Svar på tråden Stora mobilberoendet, lilla livet