Inlägg från: EmilijaPetrosiunaite |Visa alla inlägg
  • EmilijaPetrosiunaite

Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?

Du kan ta en kvist av den och sätta den i vatten med näring i, så småningom kan den utveckla rötter så är du på den säkra sidan. Krukan kan du hamra loss, eventuella kvarvarande skärvor kan avlägsnas med en vass kniv genom att skära bort det som sitter fast i skärvorna om det skulle behövas. Plantera därefter om den. Knölen skulle kunna vara en vattenreservoar, beroende på om den sitter ihop med det övriga rotsystemet eller inte. Gör den inte det kan du strunta i den eller prova att plantera om den.

• EmilijaPetrosiunaite
    xxxooo555555 skrev 2023-03-07 17:50:13 följande:

Nu har jag slagit sönder krukan med hammare. Vad tusan gör man nu frågar en amatör. Haha? 

jag vill gärna ha blomman på golvet, behöver man köpa en golvas då? 

En större kruka, jord och näring och ljus förstås. Ska den stå på golvet så se till att den får ljus från fönstret om du inte har växtbelysning.
  • EmilijaPetrosiunaite
    xxxooo555555 skrev 2023-03-07 17:56:15 följande:
    Jag tänkte ha den bredvid tv bänken och där kommer tyvärr inget ljus. Så kanske är fönster bäst alternativ? Eller måste den ha ljus?
    Ja, ljus måste den ha. Växtbelysning kan bli dyrt, dessutom är elen dyr. Fördelen är att man kan styra mycket själv med växtbelysning, men annars är ett fönster bra. Så det du ska göra är att ta en större kruka, lägg lite jord i botten, i med växten och fylla på med jord på sidorna och ovansidan.
  • EmilijaPetrosiunaite
    xxxooo555555 skrev 2023-03-07 18:02:47 följande:
    Personen ovan skriver ju nåt annat :/
    Nej då, jag skrev att den behöver ljus, inte något om styrkan på det. Min samlade erfarenhet av växter är även om många växter klarar sig i svagt ljus blir tillväxten bättre med starkare ljus om man anpassar bevattning och näringstillförseln därefter. Du kan ju ta en kvist från den och sätta i vatten och ha en i fönstret och en där du önskar ha den så är du lite mer säkrad.
  • EmilijaPetrosiunaite
    xxxooo555555 skrev 2023-03-07 18:16:36 följande:
    Ok då kan jag slippa leca kulorna då va? Men om jag ska ha innerkruka + ytterkruka, varför ska jag ha jord då? Är väl bara lägga innerkrukan i ytterkrukan med växten i?

ah rötterna rör jag inte, jag vågar inte klippa där
    Växten måste ha ett medium att ta upp näring genom, i det här fallet jord. Lecakulor behövs inte men var noga med bevattningen och se till att krukan har hål i botten.
Svar på tråden Hjälp. Vad ska jag göra med min garderobsblomma?