• Jordgubbsanna

Gravid efter X eller "gamla" hormoner?

Hej! Jag opererades för ett X för 5 veckor sedan, vänster äggledare togs bort. Var i V.7 (6+2) då. Blödde i ca 1.5 vecka efteråt. När jag kände mig återhämtad fysiskt och psykiskt så hade jag och min partner oskyddat sex i "stundens hetta", kom på efteråt att det vore ju bra med en mens emellan, innan vi kör oskyddat. 

Nu har det gått lite mer än 2 veckor sedan de oskyddade samlaget. I måndags fick jag hem tester för framtida bebisverkstad, och tog ett bara för att, vilket då var helt blankt vad jag tyckte.
    På torsdag kväll, så får jag en känsla i kroppen att jag känner mig gravid. Tar ett test som då är super svagt, går inte få med på bild. Tog nytt test fredag morgon, vilket också var väldigt svagt och råkade kolla på det även 10 min efter tiden, då var det mycket starkare. Tog ännu ett nytt test lördag morgon (igår) morgon och då kommer ett streck som syns, svagt men går bra att få bild på inom testtiden. Idag köpte jag digitalt test som visar "gravid, 2-3) 

Är väldigt osäker på om jag är gravid på nytt eller om det faktiskt kan vara hormoner kvar sen mitt X? Vad tror ni? Ska ringa bm imorgon för rådgivning.  

Bilderna är översta ifrån torsdagkväll, sedan den efter fredaf morgon, näst sista lördagmorgon och det digitala idag.

• Svar på tråden Gravid efter X eller "gamla" hormoner?
  • Jordgubbsanna
    svansmamman skrev 2023-03-05 17:10:40 följande:
    Svårt att säga, frågan är om det verkligen var negativt när du testade i måndags eller om det bara var att koncentrationen var för liten vid testtillfället. Du kan såklart vara gravid på nytt, likväl som det kan vara hormoner kvar från x-et. Personligen har jag aldrig fått 2-3 veckor på testet två veckor efter sex vid bebis-verkstad,  men det är givetvis inte omöjligt då hormonmängden varierar mellan olika graviditeter. 

Jag håller tummarna för att det är en ny graviditet och att det inte beror på rester kvar från den förra! ❤️
    Ja, verkligen svårt. Tog måndags-testet på förmiddagen, som jag inte såg något på. Torsdags-testet på kvällen där de va ett supersvagt streck. Fredag morgon var lite starkare och lördag morgon ännu starkare och de kom direkt. 
    Har ingen erfarenheter utav digitala test, så vet inte hur och när de ska stå angående veckorna. Men är "2-3" 2-3 veckor ifrån befruktning? 

Tack för svar ❤️ Enda att göra är väl vänta och se, men så jobbigt när man vill veta. Vågar inte glädjas åt dessa pluss om de nu skulle visa sig vara rester ifrån x-et 🥺
  • Jordgubbsanna

Visst är det ökning ifrån den 2/3-6/3? Om de är hormonrester kvar ifrån x-et borde de väl inte öka? 

Ja, jag ska ta ett nytt digitalt om ca en vecka så får jag se vad de visar. 😊
  • Jordgubbsanna
    svansmamman skrev 2023-03-06 09:22:00 följande:
    Jag har svårt att bedöma eventuell stegring på bilderna du lagt upp då ljuset är så olika, men om du sett en tydlig stegring när du tittat på testerna inom testtiden är det säkerligen också så! Nej testerna borde inte öka om de är positiva pga den tidigare graviditeten, då borde det rimligen röra sig om en ny graviditet. ☺️
    Förstår det, de va svårt att ens få med strecken på bild på de två första bilderna/testerna. Dom två första testen jag tog, torsdag och fredag kunde jag knappt se linjen själv. Men testet i lördags och idag ser jag utan problem. Så de bör vara en ökning. Försöker verkligen hoppas på att det är en ny graviditet. Med x-et så hade jag symtom som mådde väldigt illa, avsmak för allt ätbart, metallsmak i munnen samt ömma bröst. Dessa försvann direkt efter operationen. Nu har jag avsmak för allt ätbart igen, metallsmak i munnen samt ömma bröst. Därför jag valde att testa i torsdags. Hoppet är väl de sista som överger en 😅 har telefontid med min bm idag, så får jag se vad som händer framöver. Tiden känns att stå stilla när man bara vill veta 🥰
  • Jordgubbsanna
    svansmamman skrev 2023-03-06 09:22:00 följande:
    Jag har svårt att bedöma eventuell stegring på bilderna du lagt upp då ljuset är så olika, men om du sett en tydlig stegring när du tittat på testerna inom testtiden är det säkerligen också så! Nej testerna borde inte öka om de är positiva pga den tidigare graviditeten, då borde det rimligen röra sig om en ny graviditet. ☺️

Tänkte bara uppdatera att det nu slagit om till 3+ på digitalt och väldigt många fler symtom. Så det är en ny graviditet 🥰 Ska på vul om 1.5 vecka för att se så graviditeten sitter rätt denna gång. 😊

• Jordgubbsanna
    svansmamman skrev 2023-03-15 09:39:33 följande:
    Men åh så kul, vad glad jag blir för din skull!! Grattis!!! Nu håller vi tummarna för att allt går vägen! ❤️
    Tack! ❤️ tänkte de va roligt att uppdatera när de va så osäkert kring vad som var vad, men nu är det tydligt. 🥰 Ja verkligen, är så nervös! 
Svar på tråden Gravid efter X eller "gamla" hormoner?