Inlägg från: Anonym (träna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (träna)

Omplacera en hund med problem

Men kontakta en hundtränare istället och ta i tu med problemen?!

• Anonym (träna)
    Anonym (Anonym hundägare) skrev 2023-03-29 08:33:46 följande:

Här kommer ett litet svar till 'anonym (träna)". Generellt sett är TJT'n en av de mest drivna och tuffaste jakthundar som finns. De är avlade för jakt och behöver jaga för att må bra. Det är ingen sällskapshund och ingen träning i världen kan få bukt med problembeteenden som kommer från understimulering. Jaktlusten och motorn måste få komma ut på något vis. Dessutom är det en ras med mycket stor skärpa som kan ställa till det till vardags, framförallt om den är understimulerad. 

Stimulera hunden då, på med en dragsele, draglina och pinne till cykeln och ut och cykla nån mil. Spår/sök, agillity osv + träna in hur man beter sig.
  • Anonym (träna)
    Silverjenny skrev 2023-03-30 01:05:01 följande:
    Off topic men jag bor i Spanien och har tagit hem två f.d jakthundar från ett shelter. En galgo och en podenco mix. Hur kan jag få dem att sluta reagera på alla katter och småvilt? Jag kan inte ha dem lösa, de skulle sticka som ett skott.
    Ha dom i koppel. Ska dom vara lösa ha dom i ett inhägnat område. Enkelt
  • Anonym (träna)
    Xenia skrev 2023-03-31 14:32:35 följande:
    När jag fick mitt första barn tog det all tid. Hann ju knappt duscha eller klä på mig.  Jag skulle aldrig klarat av en hund som måste tränas.

Alltså inte säkert att TS har tid/ork att träna hunden när hon fått barn.
    hon har väl en partner
  • Anonym (träna)
    Xenia skrev 2023-03-31 15:55:16 följande:
    När min man kom sedan jag varit isolerad med babyn hela dagen skulle jag inte varit glad om han ägnat timmar att vare ute och träna med hunden i stället för att avlasta mig.

Dessutom var det här ju inte vilken hund som helst utan en jakthund med extra stort behov av stimulans.
    då tar mannen barnet så går man ut med hunden själv
Svar på tråden Omplacera en hund med problem