-
Jag har jobbar på en gymnasieskola som är en friskola i 5 månader. För några dagar sedan sa den nya rektorn som känt mig i ca 4 veckor att min provanställning inte kommer att förlängas. Hen hade lite olika anledningar, men det var lite diffust. Jag kände mig helt knäckt, jag har fått jättebra relationer med mina elever och vad jag har hört så har ingen klagat.Jag pratade med facket och blev arbetsbefriad direkt.Mina elever brukar kontakta mig ganska ofta och de undrade om var jag var. Jag berättade att rektorn inte förlängde min provanställning. De blev jättearga på rektorn.Idag får jag veta att rektorn och alla lärare som är kvar säger att jag har sagt upp mig själv. Vilket är lögn.Mina elever är helt förvirrade, jag hade ju ingen lust att lämna demVad ska jag göra? Känns ännu jobbigare nu när alla lärare går med på att ljuga.
-
Svar på tråden Rektor och kollegor ljuger för elever
-
Jag antar att du har kvar elevernas e-postadresser? Jag tycker du ska skicka ett mail till eleverna där du tackar för den tid som varit, berättar hur mycket du har uppskattat att undervisa dem, och hur ledsen du är att behöva sluta. Skriv att du slutade för att din provanställning inte blev förlängd. Nämn inget om att du har hört att rektorn sagt något annat eller att rektorn ska ha ljugit.
-
Ja, så kan man göra.Anonym (S) skrev 2023-03-03 10:59:41 följande:
Jag antar att du har kvar elevernas e-postadresser? Jag tycker du ska skicka ett mail till eleverna där du tackar för den tid som varit, berättar hur mycket du har uppskattat att undervisa dem, och hur ledsen du är att behöva sluta. Skriv att du slutade för att din provanställning inte blev förlängd. Nämn inget om att du har hört att rektorn sagt något annat eller att rektorn ska ha ljugit.
Ett formellt meddelande där TS tackar för tiden som varit. -
Röstar emot detta förslag. Man ska inte dra in eleverna i detta drama, det ser bara dåligt ut.Anonym (S) skrev 2023-03-03 10:59:41 följande:
-
Ser det som en aning märkligt att du har kontakt med eleverna privat.
-
Jag håller med här. Är själv lärare. Det blir bara konstigt att göra så. Du kunde ha sagt något din sista dag men nu har det gått några till och då blir det knas om det plötsligt dimper ner mail (privat) till personer som har med ditt f.d arbete att göra.Anonym (Hmm) skrev 2023-03-03 20:29:41 följande:Röstar emot detta förslag. Man ska inte dra in eleverna i detta drama, det ser bara dåligt ut.
Du kan möjligen prata med facket. Ni har ju redan haft kontakt. Tala om vad du hört och att det inte känns bra för dig, om det nu är sant det som sades. Fråga dem om du kan göra något. -
Om du läser, så ser du att jag skriver att TS INTE ska nämna något om att hen hört att rektorn ljugit. Hen drar alltså inte in eleverna i något drama, utan ger bara en förklaring till varför hen slutat, vilket är fullt rimligt, eftersom eleverna blev ledsna.Anonym (Hmm) skrev 2023-03-03 20:29:41 följande:Röstar emot detta förslag. Man ska inte dra in eleverna i detta drama, det ser bara dåligt ut.
-
Jag är också lärare och jag tycker inte detta är konstigt. TS slutade väldigt hastigt och hann då inte berätta för eleverna face to face att hen skulle sluta. Då är det ganska naturligt att skicka ett mail istället, där man tackar för tiden som varit. Jag ser inte vad det spelar för roll att det har gått några dagar.Anonym (qqq) skrev 2023-03-03 21:07:01 följande:Jag håller med här. Är själv lärare. Det blir bara konstigt att göra så. Du kunde ha sagt något din sista dag men nu har det gått några till och då blir det knas om det plötsligt dimper ner mail (privat) till personer som har med ditt f.d arbete att göra.
Du kan möjligen prata med facket. Ni har ju redan haft kontakt. Tala om vad du hört och att det inte känns bra för dig, om det nu är sant det som sades. Fråga dem om du kan göra något.
Eleverna förtjänar dessutom att få höra sanningen om varför TS slutade. De tyckte om TS och kände sig kanske svikna när de fick höra att hen sagt upp sig utan att säga hejdå.
Jag vet inte vad du menar med att det dimper ned mail privat. Jag menade naturligtvis att TS skulle maila till elevernas skolmail, och inte till deras privata. Förhoppningsvis har TS kvar sin jobbmail fortfarande och då kan hen använda den. -
Du har nog rätt.Anonym (Mx) skrev 2023-03-03 21:05:40 följande:
Ser det som en aning märkligt att du har kontakt med eleverna privat.
-
Men varför tar ni för givet att de har kontakt privat? Eleverna har skolmail och TS hade, åtminstone fram till att hen slutade, en jobbmail. Jag förutsatte att det var via de adresserna de haft kontakt. Mina elever mailar ofta mig om skoluppgifter. Om jag skulle sluta, och fick mail från elever som undrade varför, så hade inte jag tyckt att det var opassande.Anonym (Glenn XL) skrev 2023-03-03 23:59:08 följande:Du har nog rätt.
-
Att skriva till sina fd elever och söka stöd är inte rätt väg att gå. Däremot kanske just detta ärende behandlats fel, det kan såklart vara skolledningen som strampat i klaveret och vill vifta bort det.Anonym (S) skrev 2023-03-04 07:32:02 följande:Men varför tar ni för givet att de har kontakt privat? Eleverna har skolmail och TS hade, åtminstone fram till att hen slutade, en jobbmail. Jag förutsatte att det var via de adresserna de haft kontakt. Mina elever mailar ofta mig om skoluppgifter. Om jag skulle sluta, och fick mail från elever som undrade varför, så hade inte jag tyckt att det var opassande.
Däremot om kontakten skett på sociala medier så kan den såklart ifrågasättas. -
Jag har inte sagt något om att TS ska söka stöd hos sina fd elever. Läs mina inlägg igen.Anonym (Mx) skrev 2023-03-04 07:41:03 följande:Att skriva till sina fd elever och söka stöd är inte rätt väg att gå. Däremot kanske just detta ärende behandlats fel, det kan såklart vara skolledningen som strampat i klaveret och vill vifta bort det.
Gå vidare, mejla inte elever eller gör en grej av det. Det är mycket möjligt att rektorn gjort fel. Det är mycket möjligt att hen betett sig illa, och det är fullt förståeligt att du känner dig arg, orättvist behandlad, och ledsen över att rektorn fått eleverna att tro att du övergett dem.
Men som andra nämnt, om du vill ha nytt jobb, tjänar du inte på att upplevas som "svår". Om nästa tänkta arbetsgivare frågar runt och får höra om en soppa där du mejlat alla elever och det blivit en konflikt, spelar det ingen roll om du egentligen hade rätt, hen kommer att dra öronen åt sig. Om du pratar om skolan på kommande arbetsintervjuer, låt inte bitter och dra inte in rektorns beteende, utan fokusera på det positiva arbete du utfört.
Det ÄR svårt att släppa när man blivit orättvist behandlad, men i det här fallet är det bara du som får lida om du drar det vidare. Tyvärr. -
Tycker att du gott kan maila eleverna och att det låter som en fin lösning. Dessutom för dom så blir det som ett litet avslut.
Det får vara slut på att hålla lärare och rektorer i ryggen som inte kan stå för vad dom gör, och alltid kommer undan med att ha ljugit. -
Det blir ett litet avslut. Och sen kanske eleverna blir glada när dom springer in i dig på stan sedan och ser att du har ett nytt jobb och det går bra.
-
Eleverna får ju lida om TS INTE berättar sanningen för dem, eftersom de nu är ledsna och förvirrade och tror att TS självmant har övergett dem. Det är framför allt för elevernas skull jag tycker att TS ska kontakta dem, inte för att jag tycker att TS ska starta en konflikt mot rektorn där hon använder eleverna som slagträ, som alla tycks tro. Jag tänker inte att TS skulle ha kontakt med vare sig rektor eller elever efter att hen skickat sitt mail.annabellelee skrev 2023-03-04 08:02:50 följande:
Gå vidare, mejla inte elever eller gör en grej av det. Det är mycket möjligt att rektorn gjort fel. Det är mycket möjligt att hen betett sig illa, och det är fullt förståeligt att du känner dig arg, orättvist behandlad, och ledsen över att rektorn fått eleverna att tro att du övergett dem.
Men som andra nämnt, om du vill ha nytt jobb, tjänar du inte på att upplevas som "svår". Om nästa tänkta arbetsgivare frågar runt och får höra om en soppa där du mejlat alla elever och det blivit en konflikt, spelar det ingen roll om du egentligen hade rätt, hen kommer att dra öronen åt sig. Om du pratar om skolan på kommande arbetsintervjuer, låt inte bitter och dra inte in rektorns beteende, utan fokusera på det positiva arbete du utfört.
Det ÄR svårt att släppa när man blivit orättvist behandlad, men i det här fallet är det bara du som får lida om du drar det vidare. Tyvärr.
Men visst, aspekten med nytt jobb är värd att beakta. Jag kanske är naiv, för jag ser det som att så länge man säger sanningen, så gör man inget fel. Det är ju rektorn som ljugit och därmed gjort fel. Hen kan inte kritisera TS för att TS säger sanningen om varför hen slutat. Men det kanske inte fungerar så ute i verkliga livet. Man kanske inte tjänar på att vara ärlig. Väldigt trist. -
Varför då? Poängen med om en kontakt är lämplig eller inte beror inte på var den sker utan på vilket sätt.Anonym (Mx) skrev 2023-03-04 07:41:03 följande:Att skriva till sina fd elever och söka stöd är inte rätt väg att gå. Däremot kanske just detta ärende behandlats fel, det kan såklart vara skolledningen som strampat i klaveret och vill vifta bort det.
Vi har ju bara TS version av att rektorn har ljugit, det kan ju vara så att det finns legitima anledningar till att TS inte fick fortsätta på jobbet. Det är väldigt ovanligt att en skola väljer att släppa en utbildad lärare med tanke på hur många obehöriga som finns på skolorna så något har TS gjort som gör att skolledningen ändå väljer den vägen.Anonym (S) skrev 2023-03-04 08:13:51 följande:Eleverna får ju lida om TS INTE berättar sanningen för dem, eftersom de nu är ledsna och förvirrade och tror att TS självmant har övergett dem. Det är framför allt för elevernas skull jag tycker att TS ska kontakta dem, inte för att jag tycker att TS ska starta en konflikt mot rektorn där hon använder eleverna som slagträ, som alla tycks tro. Jag tänker inte att TS skulle ha kontakt med vare sig rektor eller elever efter att hen skickat sitt mail.
Men visst, aspekten med nytt jobb är värd att beakta. Jag kanske är naiv, för jag ser det som att så länge man säger sanningen, så gör man inget fel. Det är ju rektorn som ljugit och därmed gjort fel. Hen kan inte kritisera TS för att TS säger sanningen om varför hen slutat. Men det kanske inte fungerar så ute i verkliga livet. Man kanske inte tjänar på att vara ärlig. Väldigt trist.
Om TS väljer att mejla eleverna med sin version eller bara för att säga hej då så kan det slå tillbaka eftersom hen kan uppfattas som gränslös i sin relation till eleverna. Elever byter lärare hela tiden, när de har fått en ny kommer de ha glömt och gått vidare, så viktig är inte en enskild lärare (om man inte är klasslärare på lågstadiet vilket jag inte uppfattar TS som). -
Det finns en del friskolor som har en tvivelaktig personalpolitik som väljer att avsluta många provanställningar
567890 skrev 2023-03-04 17:05:36 följande:Vi har ju bara TS version av att rektorn har ljugit, det kan ju vara så att det finns legitima anledningar till att TS inte fick fortsätta på jobbet. Det är väldigt ovanligt att en skola väljer att släppa en utbildad lärare med tanke på hur många obehöriga som finns på skolorna så något har TS gjort som gör att skolledningen ändå väljer den vägen.
Om TS väljer att mejla eleverna med sin version eller bara för att säga hej då så kan det slå tillbaka eftersom hen kan uppfattas som gränslös i sin relation till eleverna. Elever byter lärare hela tiden, när de har fått en ny kommer de ha glömt och gått vidare, så viktig är inte en enskild lärare (om man inte är klasslärare på lågstadiet vilket jag inte uppfattar TS som). -
Det spelar ingen som helst roll om ts nämner det eller inte genom att skicka ett sådant mejl drar hon eleverna i drama det är fruktansvärt oprofessionellt att använda sina elever som någon slags stöd.Anonym (S) skrev 2023-03-03 22:13:28 följande:Om du läser, så ser du att jag skriver att TS INTE ska nämna något om att hen hört att rektorn ljugit. Hen drar alltså inte in eleverna i något drama, utan ger bara en förklaring till varför hen slutat, vilket är fullt rimligt, eftersom eleverna blev ledsna.