Inlägg från: Guppi1234 |Visa alla inlägg
  • Guppi1234

Rektor och kollegor ljuger för elever

Jag har jobbar på en gymnasieskola som är en friskola i 5 månader. För några dagar sedan sa den nya rektorn som känt mig i ca 4 veckor att min provanställning inte kommer att förlängas. Hen hade lite olika anledningar, men det var lite diffust. Jag kände mig helt knäckt, jag har fått jättebra relationer med mina elever och vad jag har hört så har ingen klagat. 
    Jag pratade med facket och blev arbetsbefriad direkt. 
    Mina elever brukar kontakta mig ganska ofta och de undrade om var jag var. Jag berättade att rektorn inte förlängde min provanställning. De blev jättearga på rektorn. 
    Idag får jag veta att rektorn och alla lärare som är kvar säger att jag har sagt upp mig själv. Vilket är lögn. 
    Mina elever är helt förvirrade, jag hade ju ingen lust att lämna dem  
    Vad ska jag göra? Känns ännu jobbigare nu när alla lärare går med på att ljuga.
  • Svar på tråden Rektor och kollegor ljuger för elever
  • Guppi1234

Jag känner knappt rektorn, så jag kan inte få ut så mkt från hen. 

Ska fråga om varför de ljuger. 

567890 skrev 2023-03-02 21:52:25 följande:

Jag tycker att du ska kontakta rektorn och be om en ärlig utvärdering så att du kan lära dig av dina erfarenheter. I samtalet med denne kan du också passa på att fråga vad som är sagt om varför du slutat eftersom du hört rykten som du inte tycker stämmer.

• Guppi1234

Ja, jag är utbildad Lärare. 

Anonym (4344) skrev 2023-03-03 00:05:05 följande:

Är du utbildad lärare?

• Guppi1234

Ja, jag håller på att gå vidare, det är dock lite jobbigt att det sprids massa konstiga rykten om mig när inget stämmer  

Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-03-03 00:23:41 följande:

Hej!
    Jag förstår att det känns jobbigt men som de tidigare sagt ska du inte ställa till det för dig. Du kommer inte att få tillbaka ditt arbete hur du än bär dig åt. Låta det vara och gå vidare.
    Prata inte illa om rektorn och kollegorna, det finns risk för att det kommer fram och det är inte bra.

När du söker nytt arbete ska du inte prata om detta på ett negativt sätt, det ger dig inga fördelar.

Livet är långt och du ordnar säkert detta bara du släpper det som hänt.

Jag rekommenderar dig att kontakta en terapeut för att diskutera din situation och hur du känner. Du kommer att få hjälp med att gå vidare efter detta. Hos terapeuten kan du vara öppen med allt.

• Guppi1234
    Anonym (Varför de ljuger) skrev 2023-03-03 00:59:41 följande:

Varför de ljuger är ganska lätt att förstå. Eleverna gillar dig och säger de då till eleverna att näe hon ville jobba kvar men vi ville inte det, så kommer det bli väldigt jobbigt. Någon kanske drar in sina föräldrar eller lokaltidningen och då blir det ännu värre. Är helt enkelt så mycket bättre för dem att ljuga i det läget. Blir för jobbigt annars.

Det är flera elever som har föräldrar och vårdnadshavare som inte räds att hävda sin rätt, så rektorn kanske vill ligga lågt och låtsas som som om jag valde att lämna. 
Svar på tråden Rektor och kollegor ljuger för elever