Anonym (S) skrev 2023-03-04 08:13:51 följande:
Eleverna får ju lida om TS INTE berättar sanningen för dem, eftersom de nu är ledsna och förvirrade och tror att TS självmant har övergett dem. Det är framför allt för elevernas skull jag tycker att TS ska kontakta dem, inte för att jag tycker att TS ska starta en konflikt mot rektorn där hon använder eleverna som slagträ, som alla tycks tro. Jag tänker inte att TS skulle ha kontakt med vare sig rektor eller elever efter att hen skickat sitt mail.
Men visst, aspekten med nytt jobb är värd att beakta. Jag kanske är naiv, för jag ser det som att så länge man säger sanningen, så gör man inget fel. Det är ju rektorn som ljugit och därmed gjort fel. Hen kan inte kritisera TS för att TS säger sanningen om varför hen slutat. Men det kanske inte fungerar så ute i verkliga livet. Man kanske inte tjänar på att vara ärlig. Väldigt trist.
Vi har ju bara TS version av att rektorn har ljugit, det kan ju vara så att det finns legitima anledningar till att TS inte fick fortsätta på jobbet. Det är väldigt ovanligt att en skola väljer att släppa en utbildad lärare med tanke på hur många obehöriga som finns på skolorna så något har TS gjort som gör att skolledningen ändå väljer den vägen.
Om TS väljer att mejla eleverna med sin version eller bara för att säga hej då så kan det slå tillbaka eftersom hen kan uppfattas som gränslös i sin relation till eleverna. Elever byter lärare hela tiden, när de har fått en ny kommer de ha glömt och gått vidare, så viktig är inte en enskild lärare (om man inte är klasslärare på lågstadiet vilket jag inte uppfattar TS som).