• olof 45

Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?

Anonym (B) skrev 2023-03-01 10:49:00 följande:

Inga barn har rätt att välja själv egentligen. Ett skriftligt avtal gäller tills barnet är 18, ett nytt skrivs eller att föräldrarna kommer överens om annat. 

Det brukar anses att barn får välja själva efter 12 års ålder. Efter det kan man bryta mot skriftliga avtal utan att det blir några som helst konsekvenser. 
  • olof 45
    Anonym (B) skrev 2023-03-01 16:26:48 följande:
    Det är tyvärr en vanlig missuppfattning. Familjerätt och tingsrätt tar mer hänsyn till barnens önskan ju äldre de blir men de har ingen rätt att bestämma förrän de är myndiga.
    Så klart kan man bryta mot överenskommelser, då får man gå till domstol om man inte kommer överens. 
    Har erfarenhet. Ingen familjerätt eller ens polisen kommer göra ett skvatt om barnet är över 12 och uttrycker sin önskan.

Avtalet är luft värt när barnen är så gamla. Vilket jag tycker är rätt-
  • olof 45
    Anonym (L) skrev 2023-03-02 10:58:45 följande:
    Har en kompis som just nu ligger i vårdnadstvist och det där är ren bullshit. Sluta skriv saker du inte vet något om!
    Men jag vet ju något om detta!
  • olof 45
    Anonym (L) skrev 2023-03-02 16:14:01 följande:
    Men tydligen inte?! Jag har även vänner som är nämndemän i tingsrätten och ofta sitter i s k tvistemål och det är inte som du påstår. Man tar HÄNSYN till barnets vilja men man får absolut inte välja själv. Förrän man är 18. 
    Läs då igen vad jag skrev.

Vistt kan det finnas domar som säger att umgänget ska se ut på ett visst sätt. men om barnet ändå åker till sin pappa, skulle polis ge handräckning och hämta hem henne. Svar nej. Alltså blir avtal tandlöst efter 12 års ålder. 
  • olof 45
    Anonym (L) skrev 2023-03-03 11:42:26 följande:
    Exakt. Finns det en dom på hur tiden ska fördelas så kan det bli poliseskort. Tills man är 18.
    Inte i praktiken
Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?