Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Orosanmälan från fsk

Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 08:51:58 följande:
    Det spelar ingen roll, ett barn kan ändå vara utsatt för sånt som ett barn inte ska behöva uppleva. Det märks att du inte "kan" barn men ett barn kan bli misshandlat hemma och ändå vara hur glad och positiv som helst på fsk.

Det är deras skyldighet att ta ett barns ord för sanning, soc får reda ut vad som är sant och fantasier.
    Men hur lyckas soc med det då? Blir väl lika mycket fantasier där? 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 12:19:10 följande:
    De förlitar sig på professionalism, kunskap och yrkeserfarenhet för att se vad som är vad. De är ju trots allt vana att se igenom sådant, ställa rätt slags frågor (utan att vara ledande), logiken i berättelserna kanske inte håller ihop osv, man kan till och med behöva ta in barnpsykolog i känsligare fall. Arbetar man med barn är man ofta bra på att genomskåda sådana saker men fsk har varken utrymme eller ens tillåtelse att fråga ut barn kring vad de är utsatta för i hemmet på det sätt som behövs, men självklart sväljer de inte vad som helst med hull och hår heller. Det är bara deras skyldighet att lämna tveksamma fall till soc för utredning.
    Vet inte om du försöker vara ironisk, eller om du verkligen menar det du skriver. 
    Professionalism, kunskap och yrkeserfarenhet. Det är väl precis de faktorer som socialtjänsten allt som oftast anses sakna totalt. Likaså får de ju ständigt kritik för att de ställer just ledande frågor och påståenden till barnen. "Berätta nu hur mamma slår dig...", eller "Visst är det så att mamma slår dig?" "Du berättade tidigare att mamma slår dig. Vill du beskriva hur?" Ja, hur blir svaren då egentligen? Inte mycket till insyn i deras utredningar inte. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym5890 skrev 2023-02-27 13:52:44 följande:

Sjukt läskigt! Det är väl klart då att barn skulle hitta på hur mycket som helst? man kan säga vad som helst till vår son och han kan bara hålla med och tom hitta på massa saker På följdfrågor och gör en ledsen min ?för att man ska tycka synd om honom? sen byter han samtalsämne och tycker det är inte kul längre.

Jag kan bara hålla med. Ett besviket barn som är lite pist på mamma för att hon inte köper en glass eller godis mitt i vecken, kan lätta göra mamma dum och dumma mamma som går emellan ett bråk i sandlådan kan lätt omvandlas till att mamma slår och sitter då barnet och häver ur sig det till fsk-personal som anser att de har anmälningsplikt, sedan soc och polis som river upp både himmel och helvete. Har garanterat förekommit att barn blivit tvångsplacerade efter sådana incidenter. 

Lägg sedan till en eller flera engagerade socialsekreterare med barnens bästa för ögonen så kan det sluta precis hur som helst. Läskigt är ordet. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 14:57:47 följande:
    Jag är inte ett dugg ironisk. Sedan är det tyvärr som du säger att det finns många socialarbetare som gör precis så också, men man ska komma ihåg att barnen har rätt till en stödperson och man får hoppas att denne också säger ifrån om de märker att frågorna blir ledande.
    Det kan man ju hoppa/vårdnadshavare, utan en person som socialtjänsten utser och blir avlönad av socialtjänsten. Oberoende?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (S-G) skrev 2023-02-27 16:30:07 följande:

Du låter paranoid.
    Tror du ofta att personer är emot dig?

Vem? Jag?

Det stämmer ju att det är socialen som utser tillfällig vårdnadshavare i de situationerna. Varför får inte föräldrarna utse? Klart man kan ifrågasätta om den person som socialen utser är oberoende. På vilka grunder utses den tillfälliga vårdnadshavaren och på vilka grunder? Det är höjt i dunkel. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 20:44:03 följande:
    Nej det är inte soc som utser personen och det ska så klart inte vara vh om det är någon av dem som är under utredning. Det kan väl vara en moster t ex, eller annan närstående, kanske en vän till familjen som barnet är trygg med. Det är iaf ingen som soc väljer utan en som barnet ska känna sig trygg med.
    Det är ju klart att det är socialen som utser. Vem skulle annars göra det?

Varför inte en förälder skulle kunna vara med som bisittare tycker jag är märkligt. Speciellt om föräldern är den som anklagas. Då får de ju höra direkt från källan vad som sägs. Det vore ju transparant och bra. Bra också om det videoinspelas, så man hör hur utfrågningen går till. Om det ställs ledande frågor eller inte. Hur man leder in barnet i samtalet. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-28 17:18:10 följande:
    Ska soc utse vem barnet känner sig trygg med...? Knappast. De känner ju inte barnet.

Nej, det är inte märkligt om det är föräldern som är inblandad i utredningen, det måste du väl förstå själv? Man kan lugnt räkna med att ett utsatt barn inte kommer att våga säga sanningen om den som orsakar detta sitter i samma rum! Det vore att jämföra med att ett vuxet brottsoffer ska behöva berätta om händelseförloppet i samma rum som gärningspersonen där hen ska sitta och höra på! Av samma anledning ska en förälder som misstänks gentemot sitt barn inte se video eller på annat sätt ta del av det som sagts eftersom det kan gå ut över barnet då. Tänk lite!
    Vem utser den tillfälliga vårdnadshavaren då? Kan inte se hur det skulle kunna vara någon annan instans än socialen som gör det. 

I ett vanligt brottsmål med myndiga individer, i exempelvis Tingsrätten sitter väl ändå alla inblandade parter i samma rättegångssal? Kanske finns undantag i känsliga ärenden osv? Jag vet faktiskt inte hur det går till där. 

Om föräldrar inte får närvara vid barnförhöret och heller inte ta del av videoinspelning av barnförhöret. Hur ska man då som förälder ens kunna bemöta det som ev framkommer? Hur ska en rättssäker process kunna garanteras om det inte finns den minsta insyn i processen? Förstår inte hur man som förälder ens kan bli kallad, då det inte finns något att bemöta. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Oro) skrev 2023-02-28 17:49:37 följande:
    Långt ifrån alla barn som råkar illa ut är som du beskriver. Barn är väldigt bra på att anpassa sig och dölja mer än du tror. Sedan kan barn få men av betydligt fler saker än att bli slagna hemma. En förälder kan tex vara oförutsägbar, bli aggressiv (utan att slå), inte möta barnets känslor, behov osv? 
    Det är mycket som KAN ske, men hur tror du på allvar att socialtjänsten skulle kunna förhindra det?

Finns nog inte en människa som inte blir arg ibland på sina barn. Skulle det vara ett kriterium för att få sina barn omhändertagna skulle inte ett enda barn bo med sina biologiska föräldrar. 

Att säga att en förälder inte är känslomässigt tillgänglig är förutom en stor kränkning något oerhört subjektivt och det finns ingen rimlig chans att en socialsekreterare skulle kunna göra en objektiv bedömning av den saken genom några samtal..  Hur "känslomässigt " tillgänglig är det okej att vara innan man blir känslomässigt otillgänglig och hur ska det mätas på ett objektivt sätt och ligga till grund för ev domstolsbeslut? 

För mig framstår dessa utredningar som väldigt mycket av gummibedömningar. Visst, det finns säkert solklara fall, där föräldrar sitter fast i grava missbruk, inte ger sina barn mat, kläder och håller efter deras hygien, men de fallen är garanterat inte i majoritet bland de som blir ifrågasatta av socialtjänsten. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-28 18:21:09 följande:
    Du blandar ihop saker, det är INTE en tillfällig vårdnadshavare utan en stödperson. Det är två helt olika saker.

I tingsrätten ja, men inte under polisens undersökning med vittnesförhör osv. I särskilt känsliga fall händer det mycket riktigt att tingsrätten låter offret vittna utan att behöva vara i samma rum som förövaren.

Man får bemöta anklagelser om soc anser att de måste ta det vidare. Om ärendet läggs ner finns inget att bemöta. Att ärendet läggs ner betyder inte att soc tror att allt är frid och fröjd men man kanske inte har lagstöd för större insatser just då, som t ex akut omhändertagande. I det läget kan barnets berättelse fortfarande behöva skyddas och det är inte säkert att föräldrarna får veta vad som sagts i samtalet.
    Ja, i vårt fall blev det då polisförhör och tillfällig vårdnadshavare som jag uppfattar ska ha utgjort någon form av stödperson. Men, även om det inte utses tillfällig vårdnadshavare, utan bara stödperson. Vem utser då denna om inte socialtjänsten?

Det sjuka är ju att det anses vara två separata processer. Dels en polisprocess och sedan en soc-process. I polisprocessen hålls förhör och förundersökning hemliga, så där finns inget att bemöta. Sedan kommer soc med sina redogörelser för vad DE uppfattat skulle ha sagts under polisförhöret (som vi inte får ta del av pga sekretess), och vill ha vår syn på något som vi inte vet vad det handlar om så det egentligen inte går att bemöta, utan bara enstaka utdrag som återberättas av tredje part. Skitskumt. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Oro) skrev 2023-02-28 19:12:09 följande:

Socialtjänsten finns inte till för att omhänderta barn, det är en sista sista utväg om man bedömer att föräldrarna inte klarar av att ta hand om barnen. 

Jag skrev inget om att bli arg på sina barn utan att barn kan ta skada av aggressiva föräldrar även om de inte fysiskt slår dem. 

Varför starta 100 trådar om att ifrågasätta socialtjänsten? Räcker inte en tråd där du ifrågasätter? 

Ser en stor intressekonflikt där. Heter att socialtjänsten ska ge stöd, men det är också de som beslutar om omhändertagande. Det gör att det inte finns någon som hels tillit från föräldrar som blir utredda. Varje ev svaghet riskerar att tolkas som skäl för omhändertagande. Finns tom exempel på naiva föräldrar som själva tog den inledande kontakten och bad som stöd. För att de helt enkelt trodde att de skulle få stöd. Istället beslutade socialtjänsten om omhändertagande. De känner sig förstås grymt svikna. 

Barn kan ta skada säger du? Tja, så kan det säkert vara, men menar du på allvar då att socialtjänsten ska omhänderta alla barn från sina föräldrar för att de ev kan ta skada om föräldern blir arg? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på den där gummiskrivningen som tydligen förekommer i flera utredningar om "känslomässigt frånvarande" föräldrar. Hur kommer socialtjänsten fram till det? Hur kan de dra en sådan slutsats? Vad är det för signaler de tolkar? Vilka frågor ställer de? Hur skapas en rättssäkerhet i denna materia och hur garanteras objektivitet? 

Jag undrar seriöst hur många omhändertagande landets socialtjänster gör varje år som egentligen är totalt felaktiga och där man på mycket goda grunder kan ifrågasätta hur det har gått till. 

Jag har inte skapat denna tråd. Jag har bara svarat i den. 

Får känslan av att alltfler får problem med socialtjänsten däremot, Såväl antalet orosanmälningar som tvångsplacerade barn ökar kraftigt för varje år. Jag tror att hela systemet är helt sjukt. Bara grundinställningen som många tycks ha, att barnen som status quo måste skyddas från sina egna biologiska föräldrar. Något är då mycket sjukt skulle jag säga. Speciellt i ett läge när det offentliga absolut inte heller kan erbjuda bättre uppväxtvillkor än hos de biologiska föräldrarna, utan tvångsomhändertagna barn hamnar i hem där de får ännu mer miserabla förhållanden. Det är faktiskt en skandal utan dess like. 
Svar på tråden Orosanmälan från fsk