Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Orosanmälan från fsk

Anonym (Anonym) skrev 2023-02-28 21:24:53 följande:

Håller med dig helt! 

känns lite som diktatur. har sett många familjer vara barn blivit omhändertagna på felaktig grunder. sök tex på tv4 efter 10 med Malou, föräldrar som blivit fria från domstolen men ändå inte fått sina barn tillbaka. Tycker det är helt sjukt att socialtjänsten har större makt än rättsväsendet i ett land. Alltså personer som pluggar socionom har mer makt än domaren som pluggar i evigheter och jobbat i evigheter många år för att kunna jobba som domare, ändå har socialtiänsten mer makt än de, trots att föräldrarna blivit helt fria från alla misstankar, ändå får de inte tillbaka sina barn. Det tycker jag är helt sjukt och diktatur liknade. 

Men nu är du väl ändå ute och cykla, vad som beslutas i en rättegång är det som gäller, det är inget som soc kan sätta sig över. Om så hade varit fallet hade t ex lilla hjärtat levt idag. Finns det ett domslut som säger att de biologiska föräldrarna ska ha sitt barn så är det så det är är inget soc kan påverka.
  • Anonym (Anna)

Anonym fundersam, kan inte citera dig

så du menar att vad soc beslutar sig för gäller även om en dom säger något annat?

Isåfall undrar jag varför det ens blir en rättegång om man inte ens behöver följa domen, om det är som du säger att soc bestämmer oavsett?

Isåfall hade ju exempelvis Melinda bara kunnat strunta i vad domen om lilla hjärtat hade beslutat eftersom hon hade soc på sin sida.

Nä du det fanns en dom som hon tvingades följa trots att det helt gick emot soc rekommendationer.

Sen att soc kan starta nya utredningar om det kommer in nya orosanmälningar och också omhänderta barnet igen om det finns anledning till det är en annan sak men då ska det också komma in nya uppgifter.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-03-01 12:53:27 följande:
    Jag tror du missförstår mig.

Det jag menar är att om en förälder exempelvis misstänks för att ha misshandlat sitt barn. Då blir det i allmänhet en polisutredning av det. Om föräldern inte blir åtalad, eller friad i tingsrätten för misshandeln. Då kan ändå socialen besluta om att föräldern är skyldig och olämplig för att ha vårdnad. På så vis ignorerar de Tingsrättens beslut, även om föräldern inte blir dömd för något brott. 

Vill då socialen besluta sig för ett LVU hamnar det i Förvaltningsrätten. Förlorar socialen där kan de överklaga i ytterligare instanser, vilket ofta är en långdragen process. Därmed kan faktiskt socialen sätta sig på tvären rätt duktigt även om de förlorar i rättegång. Under tiden är barnet dessutom placerat. Det är så att säga verkställighet innan dom. 

Har aldrig hört talas om något fall där en förälder blivit dömd i Tingsrätt, men där socialen friat. Bara det omvända tycks hända. 
    Men om soc ?förlorar? i förvaltningsrätten så är det ju den domen som gäller. Bestäms det att det inte ska vara LVU har ju föräldrarna rätt till sina barn. Om soc sen väljer och överklaga till kammarrätten så är det ju ända domslutet från förvaltningsrätten som gäller tills kammarrätten bestämmer en eventuell annan dom. Vilket inte så troligt i ditt exempel om en förälder blivit friad för misshandel. Verkar också osannolikt att soc skulle göra så när föräldern blivit friad från misstanke om misshandel. 
Svar på tråden Orosanmälan från fsk