Anonym (Oro) skrev 2023-02-28 19:12:09 följande:
Socialtjänsten finns inte till för att omhänderta barn, det är en sista sista utväg om man bedömer att föräldrarna inte klarar av att ta hand om barnen.
Jag skrev inget om att bli arg på sina barn utan att barn kan ta skada av aggressiva föräldrar även om de inte fysiskt slår dem.
Varför starta 100 trådar om att ifrågasätta socialtjänsten? Räcker inte en tråd där du ifrågasätter?
Ser en stor intressekonflikt där. Heter att socialtjänsten ska ge stöd, men det är också de som beslutar om omhändertagande. Det gör att det inte finns någon som hels tillit från föräldrar som blir utredda. Varje ev svaghet riskerar att tolkas som skäl för omhändertagande. Finns tom exempel på naiva föräldrar som själva tog den inledande kontakten och bad som stöd. För att de helt enkelt trodde att de skulle få stöd. Istället beslutade socialtjänsten om omhändertagande. De känner sig förstås grymt svikna.
Barn kan ta skada säger du? Tja, så kan det säkert vara, men menar du på allvar då att socialtjänsten ska omhänderta alla barn från sina föräldrar för att de ev kan ta skada om föräldern blir arg? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på den där gummiskrivningen som tydligen förekommer i flera utredningar om "känslomässigt frånvarande" föräldrar. Hur kommer socialtjänsten fram till det? Hur kan de dra en sådan slutsats? Vad är det för signaler de tolkar? Vilka frågor ställer de? Hur skapas en rättssäkerhet i denna materia och hur garanteras objektivitet?
Jag undrar seriöst hur många omhändertagande landets socialtjänster gör varje år som egentligen är totalt felaktiga och där man på mycket goda grunder kan ifrågasätta hur det har gått till.
Jag har inte skapat denna tråd. Jag har bara svarat i den.
Får känslan av att alltfler får problem med socialtjänsten däremot, Såväl antalet orosanmälningar som tvångsplacerade barn ökar kraftigt för varje år. Jag tror att hela systemet är helt sjukt. Bara grundinställningen som många tycks ha, att barnen som status quo måste skyddas från sina egna biologiska föräldrar. Något är då mycket sjukt skulle jag säga. Speciellt i ett läge när det offentliga absolut inte heller kan erbjuda bättre uppväxtvillkor än hos de biologiska föräldrarna, utan tvångsomhändertagna barn hamnar i hem där de får ännu mer miserabla förhållanden. Det är faktiskt en skandal utan dess like.