• Maymom

Barn 3 år

Anonym5890 skrev 2023-02-26 23:07:44 följande:

Hur går processen till vid en utredning då?
    nej de sa bara att de kommer starta en ?utredning? som kallas för utredning men det blir ingen utredning så, utan det bara heter så.

jag har hört i många fall att när man blir orosanmäld så brukar de lägga ner direkt efter första mötet om man inte misstänker något dåligt.

jag tycker att de kunde se igenom oss och se att vi aldrig skulle kunna göra illa vårt barn som vi älskar mest av allt i världen. Det kändes som att de förstod det efter första mötet, måste de ändå göra en utredning?

Det är ju väldigt svårt att utifrån ett enda möte göra en ordentlig bedömning för dem. Ofta brukar de vilja göra ett hembesök också. Tänk på att deras jobb går ju ut på att hitta de barn som har det dåligt hemma, om de alltid bara skulle gå på första intrycket så tror jag ännu fler barn skulle missas. Hellre att de träffar en väl fungerande familj nån gång för mycket än att de avfärdar familjer med problem för fort bara för att föräldrarna verkar trevliga vid första anblicken. 

skönt att det kändes som att de fick en rättvis bild av er från början.

• Maymom
    Anonym5890 skrev 2023-02-27 10:22:19 följande:

Ja och helt rätt, men när man är oskyldig och barnet det bättre än bäst så känns det så sjukt obehagligt ändå att ha kontakt med soc :-/ 
    man känner sig anklagad. nu är jag sjukt rädd att han ska ramla o göra illa sig och det ska se ut som något annat hemskt 😭 jag Är för övrigt orolig för mitt barn hela tiden men nu har man en sjukt obehagligt känsla för man är utpekat på något sätt?

Har full förståelse för det, man kan ju känna sig tillräckligt dålig som mamma utan att ha blivit anklagad för att slå sitt barn. Men försök ha inställningen att de hellre utreder några fall för mycket för noggrant än att de missar några barn som far illa bara för att det blir jobbigt för oskyldiga föräldrar.
    Barn kan ju verkligen säga lite allt möjligt som de hört i andra sammanhang eller som ur sitt sammanhang verkar konstiga. 
    försök ta det lugnt och tro på dig själv och att du är en bra förälder, så kommer de också märka det. :)
Svar på tråden Barn 3 år